Skal lage øl for første gang. Fwk startpakke fra olbrygging.no med Belgisk Blond er den grei på smak. Vet at dere lager bedre øl. Men et sted må jeg starte og da ble det belgisk blond. Kom med hva dere synes om den
Jeg kan ikke tenke meg at den ikke er grei - gitt at du liker øltypen. Det avgjørende er gjæringsprosessen!Skal lage øl for første gang. Fwk startpakke fra olbrygging.no med Belgisk Blond er den grei på smak. Vet at dere lager bedre øl. Men et sted må jeg starte og da ble det belgisk blond. Kom med hva dere synes om den
Har du noe tips til temperatur. Angst hvorfor skal jeg få det?Jeg kan ikke tenke meg at den ikke er grei - gitt at du liker øltypen. Det avgjørende er gjæringsprosessen!
Fikk du angst nå? Det er i så fall velbegrunnet. Men fortvil ikke. Det blir godt øl hvis du bare har styring på temperaturutviklinga under gjæringa - og er pinlig nøye med reinhold/desinfisering.
Hvilke muligheter har du til å holde styr på temperaturen?
Hvilken gjær som er med vet jeg ikke.Husk å måle temp i ølet og ikke rommet, og det er bedre å starte lavt og heller la den øke litt
Hvilken gjær er det som følger med?
Selv har jeg litt dårlig erfaring med FWK, men får håpe du er mer heldig
Hvilken gjær som er med vet jeg ikke.
Mange bruker aktiv kjøling/ varme for å ha kontroll på temperaturen. Det er praktisk, men ikke nødvendig.Har
Har du noe tips til temperatur. Angst hvorfor skal jeg få det?
Det går helt fint uten kjøleskap. Jeg bruker ikke kjøleskap, men fikk etterhvert ett varmebelte og inkbird.Som første øl er dette et vågelig valg, men kjøpt er kjøpt
Gjærdrevne øl er ofte vanskeligere å få til enn humledrevne, siden humla lettere overdøver eventuelle småfeil.
Med alle gjæring, og gjærdrevne øl spesielt, bør du kunne styre temperaturen. Det enkleste er et gammelt kjøleskap fra Finn med eksempelvis en ITC
Som et minimum kan du kjøpe et billig thermometer med ledning og feste det på gjæringskaret som @Kold Brygg visteInkbird ITC-308 Temperaturkontroller Kjøle/Varme - 2000W - Strømmen Hjemmebrygg AS
ITC-308 is an easy-to-use, safe and reliable dual relay output temperature controller. D esigned with compressor delay protection for refrigeration, hi...www.homebrew.no
![]()
Digitalt termometer, inne/ute
Med dette lille og enkle termometeret får du full oversikt på inne- eller utetemperaturen, avhengig av hvor du plasserer sensoren. Enkelt å plassere ...www.biltema.no
Jeg har over 600 brygg bak meg, men kjenner meg aldri trygg på at det går bra når jeg setter et brygg til gjæring. Det er nemlig stort sett der du kan ødelegge ølet. Så litt angst er det naturlig å ha - og ganske fornuftig, faktisk. I alle fall hvis det fører til at du setter deg bedre inn i det du skal til med. Jeg lagde et par brygg med virkelig sensasjonelt vondt øl basert på total uvitenhet de første gangene jeg prøvde megHar
Har du noe tips til temperatur. Angst hvorfor skal jeg få det?
hehe - det stemmer. Nå skal jeg snart ned i kjelleren og flytte 28 liter pils jeg satte for tre dager sida, fra kjellergulvets 12-13 grader og opp i kjellertrappa, der jeg har et snedig oppsett med et par planker jeg kan sette den på. Der er det 15-16 grader, og så får den stå der noen dager til den har gjort seg mer eller mindre ferdig med det meste. Da tar jeg den opp og inn i varmen for at den skal få kvitte seg med mest mulig svovel - som den mot mine forventninger har produsert kopiøse mengder av. (Så der ser du, @Dag Arnfinn Moan , angst i forbindelse med brygging er alltid velbegrunnaDet går helt fint uten kjøleskap. Jeg bruker ikke kjøleskap, men fikk etterhvert ett varmebelte og inkbird.
Om jeg har skjønt @Finn Berger riktig bruker han verken kjøleskap eller varmebelte. Men bærer kjærlig gjæringskarene fra rom til rom utfra temperaturbehov.
Det er fullt mulig å brygge godt øl uten aktiv temperaturkontroll. Så lenge man har en bolig med rom uten altfor høy temperatur og er villig til å flytte litt rundt ved behov.
Hold det enkelt i starten, så ser man etterhvert hva og hvor mye man vil legge i utstyr.