Fresh wort utgått - er det noe lurt?

Man skal brygge relativt mye før det lønner seg økonomisk å brygge selv. Selv om man styrer med kjeler og meskeposer.
Det tar jo litt av hobbyen vekk, men for de aller fleste er dette langt mer økonomisk enn å brygge selv.

De bør ha en holdbarhet på rundt et år etter produksjon, så kan kanskje høre med de når det er produsert, ikke umulig de har satt best før dato lenge før de egentlig mister kvalitet.

Man skal brygge relativt mye før det lønner seg økonomisk å brygge selv. Selv om man styrer med kjeler og meskeposer.
Det tar jo litt av hobbyen vekk, men for de aller fleste er dette langt mer økonomisk enn å brygge selv.

De bør ha en holdbarhet på rundt et år etter produksjon, så kan kanskje høre med de når det er produsert, ikke umulig de har satt best før dato lenge før de egentlig mister kvalitet.
Jeg tror datoene er satt mest på bakgrunn av matsikkerhet, ikke kvalitetstap. Settene mister kvalitet lenge før de går ut på dato.

Har prøvd flere fresh wort kits, blant annet et par som var litt over dato.

Når et fresh wort kit tappes på pose, starter klokka å gå. Ideelt sett bør vørteren over i gjæringskar så raskt som mulig. Etter min mening er fresh wort kits som har gått ut på dato ikke mulig å redde.

Gjæringen «maskerer» heller ikke oksidasjonen som allerede har skjedd i posen. Selv med en feilfri gjæringsprosess blir ølet rett og slett ikke bra. Usmakene som har rukket å utvikle seg i vørteren under lagring, forsvinner ikke.

Har skrevet om det her:

Når jeg anbefaler fresh wort kits til folk jeg kjenner, anbefaler jeg dem alltid til å gå for de settene med lengst mulig holdbarhet. Med relativt ferske sett er Fresh Wort Kits uslåelig. Da er ikke forskjellen fra all-grain særlig stor i det hele tatt.

Tilbake
Topp