Frukt i øl??????

Gahr skrev:
Jeg hadde vasket gjæringskaret, helt frosne bær i det rene karet og latt dem tine under lokk. Når bærene har tint stikker du om ølet til karet med bærene.

Jeg har gjort det på denne måten med stort hell. Flere ganger.
 
Er det noen som har prøvd å tilsette stikkelsbær? Ser det er noen oppskrifter rundt omkring som tar utgangspunkt i Wit, og deretter tilsetning av stikkelsbær. Har et par busker i hagen, som egentlig aldri helt blir brukt.
 
For å ta opp igjen bærtråden - hvorfor ikke tilsette feks eplesaft? Det må jo forenkle prosessen veldig? Har lyst å prøve meg på en lys ale med eplesaft. Skal iallefall plukke krekling til høsten - det må bli kanon
 
Gahr skrev:
Jeg hadde vasket gjæringskaret, helt frosne bær i det rene karet og latt dem tine under lokk. Når bærene har tint stikker du om ølet til karet med bærene.

Når tenker du det er passende og stikke om ølet til den dunken med tinte bær?
Skal lage en IPA og tenker å tilsette blåbær. Bør jeg kanskje vente til etter primærgjæring, la oss si dag 4-5?
 
Om man bruker frukt i øl, og tilsetter frukten først etter at hovedgjæringen er i gang, er det faktisk ikke så voldsomt stor sjanse for at ølet vil bli infisert i en slik grad at det er ødeleggende. Den relativt lave pH-en i ølet vil sammen med alkoholen være til hinder for at bakterier får særlig fritt spillerom. Smaksmessig gir det et friskere preg om man bruker frukt eller bær som ikke er varmebehandlet i ølet. Om man ønsker det, er frysing et alternativ. Dette tar knekken på en del bakterier, samtidig som det bryter ned cellevegger i frukten, slik at det blir lettere å ekstrahere smak og sukker fra frukten. Jeg har ikke eksperimentert så veldig mye med frukt og bær i øl, men de gangene jeg har gjort det har jeg latt frukten fryse, og deretter tint og most den i et rengjort gjærkar. Så har jeg stukket ølet om til dette. Enkelt som bare det, og jeg har aldri fått fruktøl ødelagt av infeksjon.

Jeg tror det viktigste ved produksjon av fruktøl er at man bruker rett frukt og rett mengde frukt. Man må spørre seg hvilken balanse man ønsker. Vil man ha et øl med innslag av frukt, eller et fruktøl med en bakgrunn av malt. Om man ønsker det første bør man justere ned mengdene, om man ønsker det siste (som jeg helt klart foretrekker, det er mer spennende!), bør man ikke spare på frukten. Til min siste batch bjørnebærøl (22,5 liter) brukte jeg 5,2 kg bær.

Dette skal prøves til helgen, men sliter litt med å finne noen gode retningslinjer i forhold til mengde bringebær i porteren min. Dette skal ikke være et rent fruktøl, men ønsker selvsagt at smaken skal komme gjennom.

Tenkte dumpe frosne bær fra frysedisken rett i sekundærkaret. For lite smak av bær føler jeg kanskje bare vil være "forstyrrende", og for mye (om det er mulig) smak av bær føler jeg endrer bringebærporteren min til en ren fruktøl.

Tips anyone?
 
Jeg vet ikke med bringebær, men jeg brukte 1 kilo blåbær pr. 10 liter med øl da jeg lagde en Imperial Stout. Det ble akkurat passe. Hadde dem i da det meste av gjæringen var ferdig, og lot dem være i i ca ei uke, før jeg fisket opp bærene som lå og fløt på toppen. Deretter ble dunken satt kaldt i ca ei uke.
 
For å ta opp igjen bærtråden - hvorfor ikke tilsette feks eplesaft? Det må jo forenkle prosessen veldig? Har lyst å prøve meg på en lys ale med eplesaft. Skal iallefall plukke krekling til høsten - det må bli kanon
Ble det noe av eplesaften? Vurdere å gå samme vei selv.
 
Du kan vel bruke inntil 200-300 g bær per liter øl, tror det skulle være passelig, litt avhengig av hvor syrlige de er. Hiv de rett i et gjæringskar og tapp ølet over. La det stå i et par måneder, minst. Lykke til!

Jeg vurderer å lage sider i kjelleren der jeg lager øl til vanlig.
Spørsmålet er om jeg da risikerer villgjær fra eple ved senere ølbrygg? Eller tar vanlige sorter ølgjær knekken på eventuelle gjærsporer i veggene?
 
DETTE ER OPPSKRIFT PÅ MITT EPLEØL.....

ROCKALE
MALTTYPE G/65 LITER FERDIG VØRTER
CARAPILS 1600
SJOKOLADE 80
HVETEMALT 8000
MYNCHENER 4000
PILSNER 12000
MALTEKSTRAKT 2000
KORIANDER 50
APPELSINSKALL 50

EPLER: 8 KG TIL 20 LITER VØRTER

MESKING:
100 MIN PÅ 63 GRADER


HUMLE:
NORTHERN BREWER 85 MIN 60 G
SAAZHUMLE 15 MIN 140 G

OG 1073 (FØR TILSETTING AV EPLER)
FG 1022

PRIMÆR GJÆRING: 6 UKER PÅ 12 GRADER.
SEKUNDÆR GJÆRING: 2 UKER PÅ 20 GRADER.
ETTER DETTE BØR DEN STÅ MIN. 8 UKER OG MODNES (HELST MYE LENGER).
Hei Trond!!
Har det vært mulighet for en mer detaljert beskrivelse av prosessen?

Mvh Eirik
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp