Frukt i øl??????

Lite spørsmål her angående å bruke eple i type lambic øl.
Er det noen spesiell type epler som egner seg spesielt godt?
Og fjerner man skall og kjerne før man fryser, moser i rent kar, og stikker om ølen?
 
Odd-Rune skrev:
Går det greit å tilsette frukt underveis i gjæringen i primær karet uten å tappe om til nytt gjæringskar, eller er det store fordelere med å tappe om?

Med tanke på at frukten kanskje blir liggende i ølet en relativt lang stund (1-6 mnd.), kan det være en fordel å stikke om til et annet kar. Ideelt sett bør man gjerne stikke om til et kar med minst mulig "head space" også, slik at man minimerer oksygentilføreselen til ølet. Uansett hva man gjør, kan det være lurt å vente med fruttilsettingen til primærgjæringen har roet seg, så minimerer man CO2-utviklingen og aromatapet fra frukten.
 
Med denne tråden som inspirasjon, så har nå tappet 20 liter sekundærgjærende øl over 3kg knust(e) frukt/bær (mulig konkuranse kandidat).
Planen er å la det stå slik i 4-6 uker, men jeg har et par spørsmål:

-Hva slags temperatur skal det stå med?
-Hvordan fjærner jeg frukten, uten å miste 5 liter, eller må det bare bli sånn?
-Og skal jeg da skvise frukten tørr for ølsaft?

:help:
 
Stiller meg bak det spørsmålet

Har selv kjøpt inn pale ale malt, northern brewer humle, og lambic gjær.
Som skal sekundærgjæres på 3 kg eple  :idea:

Noe sier meg at man tapper det som tappes kan, og mister de literne man mister.
Men godt spm, jo mer man lager jo mer gjerrig blir man på det man etterlater  :laugh:
 
Bruk av frukt i øl medfører at det havner pektiner i ølet, noe som kan gjøre ølet mere uklar. Man kan bekjempe dette med pektinase (enzymer som bryter ned pektiner, brukes i vinlaging/-legging), eller man kan brygge en øl som i utgangspunktet er tåkete (witbier/weizen) eller mørk

Greit nok, men er det noen som har prøvd klaringsmiddel for vin i fruktøl? Bare det ikke ødelegger skummet eller den gjæren jeg feks. tilsetter for ettergjæring på flaske. Fruktølet mitt slipper nesten ikke noe lys igjennom ølmassene, hadde vært greit og få litt klarhet i dette ;D
 
Går det kanskje an å bruke pektinase? De har det de fleste steder der det selges råvarer til vinlegging.
 
Jeg gjør nå et lite forsøk på hjemme-lambic.
Har nå gjæret ut 23 liter brygg (pale malt og northern brewer humle) på whyeast lambic gjær.
Har så fått dette over på ny bøtte med 2,5kg frossne oppskårne eplebiter.
Plopper fint i gjærlåsen.
Men noen som har noe erfaring med hvor lenge jeg kan forvente å måtte la brygget gjære på eplene?
Eller er det bare 2 uker, og lagringen som skal være lang?
 
Ikke uvanlig å lagre ølet i inntil 6 mnd. når det brygges lambic med frukt.
 
Ah, en heftig utfordring for min tålmodighet.
Men da vet jeg hva som er normalt iallefall  :biersmile:

Flaks jeg har både ipa og american pale ale straks klart, så får lambic kanskje stå litt i fred..
 
For å presisere: Ølet kan ligge i inntil seks måneder med frukten, men det hender ofte at det ligge kortere. Det enkleste er å ta smaksprøver underveis og sjekke smaksutviklingen. Jeg har latt øl stå med bær i rundt 7 uker, men vil la det stå betydelig lengre neste gang jeg lager fruktøl.
 
Gahr skrev:
For å presisere: Ølet kan ligge i inntil seks måneder med frukten, men det hender ofte at det ligge kortere. Det enkleste er å ta smaksprøver underveis og sjekke smaksutviklingen. Jeg har latt øl stå med bær i rundt 7 uker, men vil la det stå betydelig lengre neste gang jeg lager fruktøl.

Hvilken temp lagrer du med frukt - og etterpå uten frukt?
 
Er i gang med å planlegge et julebrygg med blåbær og krekling. Jeg hadde tenkt å starte i den andre enden med bærene, nemlig å tilsette bær i mesken? er det noen som har prøvd dette? Ser av denne tråden at aromaen kankje blir borte i kokeprosessen og at jeg derfor bør tilsette bærene i forbindelse med ettergjæringen?
 
Hvis noen fortsatt følger med på denne tråden kan jeg opplyse at tidskriftet "Brew Your Own" har en instruktiv artikkel om fruktøl i siste nummer (September 2010) som jeg nettopp har fått i postkassen.
 
Jeg skal lage en porter med utgangspunktet i London Porter fra Haandbryggeriet som det er en oppskrift på her. Jeg skal smakssette den med blåbær, som skal tilsettes etter at stormgjæringen er over. Det jeg lurer på er om noen vet hvor mye en kilo blåbær vil øke OG med i en batch på 27 liter, sånn ca ja.
 
Så vidt jeg kan se inneholder blåbær ca 7.5% sukker (kan sikker variere masse).
10% er "andre ting" og resten er vann. (alt ifølge google, ta med en klype salt)

Ut i fra dette vil jeg grovt anta at blåbær har en "SG" på ca 1.075-1.095.
Videre, ut i fra antagelser om at OG'en din er i området 1.050-1.060, vil jeg anta en økning på ca 0.001-0.002, ikke veldig mye, altså.


Dette er et tankeeksperiment fra min side (basert på omtrentlige data), så om noen har mer empiriske anbefalinger, får de motsi meg.
 
Ole Mørkved skrev:
Ok, takk for godt svar. Ca 75 gram sukker pr. kilo er omtrentlig nok for meg. Skal bli spennende å prøve det.

Husk at vannet i bærene også bidrar til å endre OG, slik at den kanskje ender opp med å synke heller enn å øke.
 
Jeg har laget en blåbærpils. Batchen ble på 21 liter og jeg benyttet da 2 kilo frosne blåbær fra dagligvarebutikk. Denne kokte jeg opp og avkjølte til rundt 20C før jeg hadde den rett oppi gjæringsbøtta og tilsatte vørtern og lagergjær. Personlig syns jeg det ble godt, men har fått litt forskjellige tilbakemeldinger. Noen "bra", noen "interessant!" og en "æsj!" :)
I de første månedene smakte ølen litt bær-surt, som noen nok ikke var så fornøyd med, mens nå etter nærmere 4 måneder er den sure smaken helt borte. Artig ekspriment som skal prøves igjen.
 
Etter å ha lest side opp og side ned om frukt i øl, er jeg litt forvirret, så da stiller jeg heller et dumt spørsmål i stedet for å ende opp med udrikkelig øl... Jeg har hatt en belgisk wit på gjæringskar i en uke. I dag skal jeg stikke om og tilsette bringebær. Skal bringebærene tilsettes i frossen tilstand? Eller spiller dette ingen rolle så lenge de har vært nedfryst?
 
Jeg hadde vasket gjæringskaret, helt frosne bær i det rene karet og latt dem tine under lokk. Når bærene har tint stikker du om ølet til karet med bærene.
 
Tilbake
Topp