Frukt i øl??????

Henning1 skrev:
Gahr skrev:
Du kan vel bruke inntil 200-300 g bær per liter øl, tror det skulle være passelig, litt avhengig av hvor syrlige de er. Hiv de rett i et gjæringskar og tapp ølet over. La det stå i et par måneder, minst. Lykke til!

Med andre ord, kanskje 5 kg bær på en 24-liters batch? Jo syrligere desto færre bær? De er ikke spesielt syrlige.

Du har kanskje smakt på en tradisjonell Kriekøl og den skal være syrlig fordi morellen som blir brukt har et syrlig smak og Lambik er øllen som blir brukt for å lage Kriek. Du kan også bruke Vlaamse bruine (f.e. Rodenbach) for å lage Kriekøl. I dag tilsetter kommersielle bryggerier sukker i Kriek for å få solgt til et større publikum.

Morellen (ca 200 gr/liter) og Lambik tilsammen 9 månader etter at Lambik har allerede fått 3 till 18 månader modning. Men du kan ikke sammenligne hvis du bruker vanlig gjær for har blir det brukt villgjær.
 

Vedlegg

  • kriek.jpg
    kriek.jpg
    19,3 KB · Sett: 801
Serigs™ skrev:

morel (Prunus cerasus), er en syr kirsebær og vokser på Busk (opp til 6 meter). I Belgia kalles de for krieken. Hvis krieken blir tilsatt på Lambik (villgjærende øl) da blir det KriekLambik (kriek, kriekenbier, kriekenøl)

kirsebær (Prunus avium), er søt og vokser på tre.

Håper jeg forklarer det riktig  ;D
 
Prunus cerasus kalles gjerne surkirsebær eller skyggemoreller på norsk. De dyrkes i Belgia i hovedsak i Schaarbeek-området utenfor Brussel. Det er imidlertid ikke nok slike bær på markedet til å dekke etterspørselen, så andre typer (samt puréer, juice og essenser) blir også brukt. Da jeg var liten hadde vi et skyggemorelltre i hagen. Min far pleide å lage en nydelig likør av bærene (som for en liten gutt nesten var uspiselige rå...). Jeg hadde selvsagt ikke begynt å brygge øl på den tiden. Så nær, men likevel så langt borte...
 
  • Like
Reaksjoner: Ape
Gahr skrev:
Prunus cerasus kalles gjerne surkirsebær eller skyggemoreller på norsk. De dyrkes i Belgia i hovedsak i Schaarbeek-området utenfor Brussel. Det er imidlertid ikke nok slike bær på markedet til å dekke etterspørselen, så andre typer (samt puréer, juice og essenser) blir også brukt. Da jeg var liten hadde vi et skyggemorelltre i hagen. Min far pleide å lage en nydelig likør av bærene (som for en liten gutt nesten var uspiselige rå...). Jeg hadde selvsagt ikke begynt å brygge øl på den tiden. Så nær, men likevel så langt borte...

Jeg hadde tenkt å bruke kirsebær fra et "vanlig" norsk kirsebærtre, men vi har faktisk et tre med skyggemoreller også. "Schattenmorellen" tror jeg det sto på etiketten da vi kjøpte det. Jeg har ikke høstet noe fra dette treet, bare spist morellene dann og vann, direkte fra treet. Kanskje jeg satser på disse hvis det blir en ny omgang med fruktøl høsten 2010  :laugh: Kan forresten ikke si at de var spesielt sure, men så står treet sydvestvendt og solrikt på tomta, da.
 
Jeg hadde definitivt gått for skyggemorellene! Våre stod forøvrig i skyggen. :)
 
Gahr skrev:
Så nær, men likevel så langt borte...

Da jeg var en gutt og med i spidere (boyscouts?) lo vi ofte på telt i skogen rundt 'De Schaapskooi', bryggeriet på klosteret fra trappistene i Moergestel hvor La Trappe kommer fra  :)
 
Jeg har lurt litt på en norsk variant av kirsebærøl.
Tenkte å bruke heggbær, Prunus padus.
Hegg vokser vilt over hele landet, og tilhører samme slekt som kirsebær.
Kirsebær derimot er jo å regne for eksotiske sydfrukter her oppe.

Egil B.
 
Kan bli interessan tmed heggebær, men du bør ta høyde for at de inneholder mye garvestoff.
 
Kalles ikke heggbær for elderberry på engelsk? I så fall finnes det en skotsk variant som er veldig OK, Ebulum Elderberry Ale.
 
Huub skrev:
Serigs™ skrev:

morel (Prunus cerasus), er en syr kirsebær og vokser på Busk (opp til 6 meter). I Belgia kalles de for krieken. Hvis krieken blir tilsatt på Lambik (villgjærende øl) da blir det KriekLambik (kriek, kriekenbier, kriekenøl)

kirsebær (Prunus avium), er søt og vokser på tre.

Håper jeg forklarer det riktig  ;D

Takk for god oppklaring!
 
Nå har Rockale modnet på flaske siden 10/11/09 og i dag testet jeg den på min far som ikke er særlig glad i øl :bank2:
Han likte den og ville ha mer :yes: Jeg tror jeg tar med en smaksprøve til hjemmebryggerdagen hos Nøgne Ø :biersmile:
 
DETTE ER OPPSKRIFT PÅ MITT EPLEØL.....

ROCKALE
MALTTYPE G/65 LITER FERDIG VØRTER
CARAPILS                 1600
SJOKOLADE 80
HVETEMALT 8000
MYNCHENER 4000
PILSNER                 12000
MALTEKSTRAKT 2000
KORIANDER 50
APPELSINSKALL 50

EPLER: 8 KG TIL 20 LITER VØRTER

MESKING:
100 MIN PÅ 63 GRADER


HUMLE:
NORTHERN BREWER 85 MIN 60 G
SAAZHUMLE 15 MIN 140 G

OG 1073 (FØR TILSETTING AV EPLER)
FG 1022

PRIMÆR GJÆRING: 6 UKER PÅ 12 GRADER.
SEKUNDÆR GJÆRING: 2 UKER PÅ 20 GRADER.
ETTER DETTE BØR DEN STÅ MIN. 8 UKER OG MODNES (HELST MYE LENGER).
 
Eplemengden i TrondH sitt epleøl er så stor at man nesten kan snakke om en "mellomting mellom øl og cider", selv om ølet har "overtaket". Vi er mange som deltok på hjemmebryggertreffet på Nøgne Ø som kan bevitne at dette epleølet er deilig og forfriskende!
:yes:
 
Sigmund skrev:
Eplemengden i TrondH sitt epleøl er så stor at man nesten kan snakke om en "mellomting mellom øl og cider", selv om ølet har "overtaket". Vi er mange som deltok på hjemmebryggertreffet på Nøgne Ø som kan bevitne at dette epleølet er deilig og forfriskende!
:yes:
Enig med Sigmund, dette var godt.
 
Takker for mange svar og gode tilbakemeldinger :amen:
Rockale ble for meg en sikker vinner....på en måde :laugh:
Neste høst blir det ett større brygg og skal og teste tyttebær i samme stil :yes:
 
bekkern skrev:
hva med jordbær?

Jeg fikk servert en øl som het Frühli i London. Belgisk sak ...
http://www.frulibeer.com/

den var litt ...eeeh ....morsom  ;D

noen som har prøvd å lage dette selv?

Früli får (eller fikk) du i Norge også. Den dagen jeg selv får lyst til å lage øl som smaker som jordbærsyltetøy, skal jeg nok si fra. Tror kanskje det blir lenge til ...
 
Tilbake
Topp