Vurderer å kjøpe en halvkilo 34/70, legge i frysern etter å ha delt i prrsjoner.
Så for meg å lage pakker av 35-40 gram.
Funker det? Vil holdbarheten bli bra?
Noen som veit noe om dette?
Pleier å spør butikken hva holdbarheta til 500 gram pakkene er før jeg handler. Pakker om med vakuum maskin og har i kjøleskapet. Hvis noen gjær nærmer seg utløpsdatoen så blir jo det prioritert, men med tre års holdbarhet så går det jo vanligvis unna før datoen er der.
Har hatt US-05 og S -04 i fryser over flere år funker helt greit og har ikke merket noen forskjell. Har bare lagret i original pakning og veid opp for hver batch.
Har hatt US-05 og S -04 i fryser over flere år funker helt greit og har ikke merket noen forskjell. Har bare lagret i original pakning og veid opp for hver batch.
Nei ikke klumpet seg for meg ennå, teiper bare igjen pakka etter bruk og rett i fryseren. Men en bør jo passe seg litt for kondens om pakka er lenge ute av fryseren.
Ja tenker det nok er greit med en ziplock-bag eller lignende rundt pakka for å unngå kondens - smakspåvirkning fra annet i fryseren.
Men supert, kjekt å vite!
Jeg lagret tidligere tørrgjær, (og fersk - med glykol), i fryser. Det funka fint, det. Men jeg har gått over til å ha det kjøleskap etter å ha lest meg opp - det anbefales ikke å fryse tørrgjæren.
Det er jo 4-8% vann i tørrgjær.
Jeg lagret tidligere tørrgjær, (og fersk - med glykol), i fryser. Det funka fint, det. Men jeg har gått over til å ha det kjøleskap etter å ha lest meg opp - det anbefales ikke å fryse tørrgjæren.
Det er jo 4-8% vann i tørrgjær.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.