Fryse tørrgjær.

hansbt

Norbrygg-medlem
Vurderer å kjøpe en halvkilo 34/70, legge i frysern etter å ha delt i prrsjoner.
Så for meg å lage pakker av 35-40 gram.
Funker det? Vil holdbarheten bli bra?
Noen som veit noe om dette?
 
Pleier å spør butikken hva holdbarheta til 500 gram pakkene er før jeg handler. Pakker om med vakuum maskin og har i kjøleskapet. Hvis noen gjær nærmer seg utløpsdatoen så blir jo det prioritert, men med tre års holdbarhet så går det jo vanligvis unna før datoen er der.
 
  • Like
Reaksjoner: Tjt
Har hatt US-05 og S -04 i fryser over flere år funker helt greit og har ikke merket noen forskjell. Har bare lagret i original pakning og veid opp for hver batch.
 
Har hatt US-05 og S -04 i fryser over flere år funker helt greit og har ikke merket noen forskjell. Har bare lagret i original pakning og veid opp for hver batch.
Aldri kjøpt 500g poser poser med gjær - er det enkelt å få ut ønsket mengde? Klumper seg ikke?
 
Skal holde til 500 liter det, hvis jeg ikke har regnet feil

80 to 120 g/hl at ideally 12°C – 18°C (53.6-64.4°F).

Da har du omtrent en halvliter dagen hvis den skal holde 3 år ;) :beermug:
 
Aldri kjøpt 500g poser poser med gjær - er det enkelt å få ut ønsket mengde? Klumper seg ikke?
Nei ikke klumpet seg for meg ennå, teiper bare igjen pakka etter bruk og rett i fryseren. Men en bør jo passe seg litt for kondens om pakka er lenge ute av fryseren.
 
Ja tenker det nok er greit med en ziplock-bag eller lignende rundt pakka for å unngå kondens - smakspåvirkning fra annet i fryseren.
Men supert, kjekt å vite!
 
Tilbake
Topp