Fryser - kan den reddes?

Litt lang historie, men pyttsann. Litt trist også.

I mine glansdager (i vinter) hadde jeg 2 frysere i garasjen. Den ene fungerte som gjæringsskap, den andre som lagringsskap. Ganske deilig egentlig, med plass til 8 fat i begge.
Under snøsmeltingen i vår rant det en del vann inn under den ene fryseren , med det resultat at den la inn tøflene. Smell, knitring, røyk.
Så fant jeg en GIGANTISK fryser på finn.
Kjørte vekk den gamle gode sliteren, hentet den nye hos en veldig sympatisk fyr i Drammen. Tror fryseren er 400 eller 500 liter, tar iallefall 10 store + 2 små fat.
Problemet er bare at den ikke blir kald..

Nå skal det brygges litt igjen, og jeg trenger å holde fatene mine kalde. Dermed melder det seg en lyst til å fikse gigantfryseren.

Her er symptomene:
  • Alle lamper lyser
  • Kompressoren starter og går kontinuerlig (surkler litt i starten, som det pleier)
  • Temperaturen er konstant inni skapet, en STC-1000 klarer ikke registrere en tidels grad

Noen som har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke?

Har hørt et tips om å sette den opp-ned en periode, i tilfelle det har kommet "luft" (bobler?) i kompressoren. Lite å tape på å prøve selvfølgelig, bortsett fra at den er litt uhåndterlig..
 
Nyere frysere/kjøleskap hjelper ikke å snu. Det eneste som skjer er at oljen fra kompressoren renner ut, og muligens tetter systemet.
Etter symptomene, er det 2 mulige årsaker.
1. Tomt for kjølemedie. (hva står på kompressoren? R134A eller lignende?)
2. På ene siden av kompressoren er en veldig tynn rørkveil, og en "patron" tettes den tynne røren, funker den ikke.
 
Takk for det Magne.
Det ble sent i går, brygging og dårlig plass i garasjen. Brakk av ventilasjonsristen og klemte kameraet nedi. Drar fryseren ut i friluft senere i dag for en bedre titt.
Det stemmer iallefall at det er r134a kjølemedium. Og det ene røret ser ganske dodgy ut..
edajarus.jpg


Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Kondolerer Roffe! har faktisk nøyaktig samme problem selv. alt lyser, kompressoren jobber seg varm og god, men ingen kjøling.
 
Ajajaj, leit å høre at uvesenet har rammet deg også!
Lurer på om kjølemontører tar betaling i øl?

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp