Fryser som gjæringsskap.

En tank i stål tåler oppfører seg på en annen måte termisk enn plast (som de fleste av oss bruker).
Jeg vil anta at den tåler større påvirkning av både varme og kulde uten at det vipper systemet ut av likevekt slik at en får pendlende temperaturer.
 
Jeg vil igjen reklamere for varmekabelen som er vist her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12963.msg130348.html#msg130348 Jeg bruker den nå med isolasjon rundt for å gjære Saisson. Når jeg får i gang et kjøleskap for gjæring så kommer jeg til å sette inn gjæringskaret med denne varmekabelen og isolasjon. Jeg vil da regulere kjøling etter lufttemperaturen i skapet samt denne varmekabelen styrt av temperaturen i gjæringskaret (med PID). Dermed kan jeg holde skapet littegrann kaldere enn nødvendig og bruke minimal effekt på varmekabelen for å holde temperaturen i gjæringskaret konstant.
 
Erlend H. skrev:
Hvis du har både varme (i fryseren) og kjøling på samtidig, så vil STC'en veksle mellom disse to når ønsket temp. er oppnådd.
Hos meg så kjølte fryseren ned, temperaturen fortsatte å synke en stund etterpå og varmen kom på. Denne varmet for mye opp, og så startet fryseren.

Løsningen på siste lager-gjæring var å trekke ut varme-elementet og kun kjøle. Når gjæringa avtok og tempen falt under settpunkt så byttet jeg om til varme og trakk ut fryseren.

Har tidsinnstillingen på max  (15 min) for å unngå masse start og stopp av fryseren.

Det man må passe på hvis man f.eks skal kjøle ned øl fra 20 til 4 grader, er å stille tempen ned gradvis. Hvis ikke så går fryseren kontinuerlig (-25 grader) til ølet er nede på settpunkt.

Mvh,
Erlend H

Var akkurat det problemet jeg hadde med org. termostat i fryseren. Kjølte på som bare det, og tempen fortsatte å synke etter at kompressor koblet ut.  Ble mye bedre med kjøleskapstermostat hos meg. 
 
Tusen takk for masse gode og fine svar :)

Da henter jeg fryseren på mandag.

Er enda litt usikker på om jeg skal isolere eller bare teipe fast sensoren til gjæringsbøtta da. Men det finner jeg vell ut av etter å ha brukt skapet litt.
 
Bobleplast og tape er tingen for sensoren.
(har du ikke bobleplast bruker du fantasien, annen plast eller papir)
 
Nå fikk jeg fryseren, men det viser seg at hyllene i fryseren er fryseelementet så jeg får ikke fjernet de. noen som har en ide på  hvordan jeg kan fikse det eller trenger et fryseskap og vil bytte mot noe som egner seg til gjæringsskap?
 
Slik ser den ut inni.
unu3a3uv.jpg
y7u5a3aq.jpg


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Kan fort få problemer vist du starter på å bygge om dette.
Bytt til ein som ikkje har slike hyller

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
slik det ser ut på bilde så kan det gå å bøye dem litt, de rørene får kun tilførsel ifra venstre side. så i teorien skal du kunne bøye dem litt oppover fra høyresiden av fryseren eller rett opp. men vil ikke anbefale dette med mindre du har peil på håndtering av rør og kjøleveske.
 
Tilbake
Topp