Fryseskap som gjæringsskap

Har fått tak i dette fryseskapet. Ca 10 år gammalt.
Det har desverre kjøleribber med sirkulerende væske i hele høyden.

Noen som vet om det er trygt å fjerne disse rørene? evt noen som har gjort dette før? Skapet blir selfølgelig ubrukelig som fryser men som gjæringsskap blir det vel ok.

Er det kjølevæske i rørene når skapet ikke er påslått eller det "drenert" tilbake til kompressoren ?

Har ikke behov for kjøling da jeg pr d.d brygger kun ales. Kjelleren min holder alltid 5-10 grader på vinter og ca 17 på sommeren. 2014-09-06 17.25.10.jpg
 
Jeg ville prøvd å brette inn hyllene slik at det ble plass til et par gæringskar. Da kan du brygge lager. Og en frostvakt eller varmekabler til oppvarming. Stc 1000 med 2 utganger til temp kontoller.
 
Skeptisk til å klippe rørene, og skal du brette på noen av hyllene bør du gjøre dette varsomt slik at du fortsatt har sirkulasjon på kjølemediet. Enig med Frank at du bør ta vare på kjølefunksjonen. Plutselig får du lyst å brygge en lager! :) Eller?
 
Ja, ikke klipp rørene, men du kan jo evt prøve å klippe/kappe de løs fra hyllene, tror det vil gjøre det lettere å bøye dem unna uten å ødelegge dem.

Vurderer litt å gjøre det samme selv, har et skap med kjøle+frysedel og seperate kompressorer, så jeg kan kontrollere temperaturen i de to hver for seg helt fritt. MEN - i frysedelen går rørene mellom hver hylle, akkurat som hos deg, så foreløpig er det litt begrensa hvor nyttig fryseren er...
 
Jeg fikk et slikt skap av svigermor. Hadde samme ideen med å bøye dem inn. Ett rør punkterte i prosessen og ventilerte all gassen ut i kjelleren...

Sendt fra fremtiden med Tapatalk 17
 
Jeg fikk et slikt skap av svigermor. Hadde samme ideen med å bøye dem inn. Ett rør punkterte i prosessen og ventilerte all gassen ut i kjelleren...

Sendt fra fremtiden med Tapatalk 17

Prøvde å bøye såvidt i går kveld, men jeg fryktet det samme som du nå beskriver så jeg stoppet.
Hva endte du med å gjøre?

Kanskje bedre å kjøpe svært kjøleskap.
 
Prøvde å bøye såvidt i går kveld, men jeg fryktet det samme som du nå beskriver så jeg stoppet.
Hva endte du med å gjøre?

Kanskje bedre å kjøpe svært kjøleskap.

Vel, da var allerede skaden skjedd, og rørene tomme, så jeg kappet rørene og fjernet innmaten.

Sendt fra fremtiden med Tapatalk 17
 
Tilbake
Topp