Fullstendig bom på OG, men fikk ikke målt før 36 timer inn i gjæring

Hei,

Skulle forsøke meg på denne: http://forum.norbrygg.no/threads/biere-de-garde.12899/
Alt av malt ble målt og kverna av bryggselv så ikke noe feil der iallefall. Brukte 30 liter vann til mesk, skylte med 10, fikk 24 liter ferdig vørter. Ja, jeg brukte nok for mye vann er jeg redd, og efficiency kalkulatoren mener jeg ligger på 55% med dette utbyttet (uff). Kjører BIAB i 50L gryte. Ellers fulgt oppskriften 100%.
Det jeg lurer på er, hvor mye kan OG synke på 36 timer? Når jeg målte fikk jeg 1,045 og dette var jo som sagt en og en halv dag ut i gjæringen (fordi jeg knuste hydrometeret mitt på bryggedagen).
Noen tips til å evt få opp ABV'en littegrann så det ikke blir helt ubrukelig dette?

Sist redigert:
Hei,

med en liten disclaimer om at jeg er fersk i faget, så kan jeg forsøke å gi et svar her.

For det første, så vil vel ikke utregning av meske(?)effektivitet gi deg noe fornuftig tall uten at du har målt SG, enten før, eller helst etter kok.

Når det gjelder å måle SG 36 timer etter pitching av gjær, så kan nok utgjæringen ha kommet godt i gang. I de få bryggene jeg har satt, så har mesteparten av utgjæringen skjedd de 2-3 første dagene. Såvidt jeg har skjønt vil det være vanskelig å regne seg tilbake på noen nøyaktig måte.

Det kan jo seff være at du får en noe svakere øl, men tviler vel på at det skulle bli ubrukelig. Konsekvensen er vel stort sett den, at det må stå ABV: x.x% på etiketten. :)

Hva er effektiviteten din vanligvis? Så lenge du har hatt god lufting av vørter, og pitchet gjæren under riktige forhold, så tror jeg kanskje ikke jeg hadde bekymra meg med tiltak for å øke ABV noe.

Hei,

med en liten disclaimer om at jeg er fersk i faget, så kan jeg forsøke å gi et svar her.

For det første, så vil vel ikke utregning av meske(?)effektivitet gi deg noe fornuftig tall uten at du har målt SG, enten før, eller helst etter kok.

Når det gjelder å måle SG 36 timer etter pitching av gjær, så kan nok utgjæringen ha kommet godt i gang. I de få bryggene jeg har satt, så har mesteparten av utgjæringen skjedd de 2-3 første dagene. Såvidt jeg har skjønt vil det være vanskelig å regne seg tilbake på noen nøyaktig måte.

Det kan jo seff være at du får en noe svakere øl, men tviler vel på at det skulle bli ubrukelig. Konsekvensen er vel stort sett den, at det må stå ABV: x.x% på etiketten. :)

Hva er effektiviteten din vanligvis? Så lenge du har hatt god lufting av vørter, og pitchet gjæren under riktige forhold, så tror jeg kanskje ikke jeg hadde bekymra meg med tiltak for å øke ABV noe.

Takk for svar! Ja er det en ting jeg vet jeg har fått riktig er det mengden gjær og at jeg har pitchet under riktige forhold :) Lufta vørteren med fem minutter med malingsvisp og drill så skummet stod, så regner med den biten er bra og. Så en to tre cm med skum i gjæringskaret så den biten ser lovende ut. Tror jeg pleier å ligge på rundt 65%, har en liten jobb å gjøre der er jeg redd, men sånn er det. Der viktigste for meg her er å få en tørr og crisp finish på ølet. Blir det søtt så har jeg feila ;)

Egenvekten (SG) kan synke dramatisk i løpet av 36 timer. Vanskelig å si hvor mye. Videre er det vanskelig å vite hva slags effektivitet du snakker om, så jeg har listet opp noen spørsmål nedenfor. Hvis du har svar på dem, kan OG beregnes relativt presist.

Som @andor skrev: Når du har et tall for effektivitet, har du nødvendigvis målt SG en eller annen gang.
  • Hva var SG, og når ble prøven tatt? (før/under/etter koking)
  • Hva var volumet i gryten da SG ble målt?
  • Hadde du tilsatt farinen da målingen ble gjort?
  • Når du sier at oppskriften ble fulgt til punkt og prikke; mener du da at du brukte disse maltmassene?
    • 5 kg pilsnermalt, 3 EBC
    • 1 kg munchenermalt, 25 EBC
    • 300 g crystal malt, 120 EBC
    • 25 g black malt, 1400 EBC
    • 400 g farin

Egenvekten (SG) kan synke dramatisk i løpet av 36 timer. Vanskelig å si hvor mye. Videre er det vanskelig å vite hva slags effektivitet du snakker om, så jeg har listet opp noen spørsmål nedenfor. Hvis du har svar på dem, kan OG beregnes relativt presist.

Som @andor skrev: Når du har et tall for effektivitet, har du nødvendigvis målt SG en eller annen gang.
  • Hva var SG, og når ble prøven tatt? (før/under/etter koking)
  • Hva var volumet i gryten da SG ble målt?
  • Hadde du tilsatt farinen da målingen ble gjort?
  • Når du sier at oppskriften ble fulgt til punkt og prikke; mener du da at du brukte disse maltmassene?
    • 5 kg pilsnermalt, 3 EBC
    • 1 kg munchenermalt, 25 EBC
    • 300 g crystal malt, 120 EBC
    • 25 g black malt, 1400 EBC
    • 400 g farin

Uff, jeg blir svar skyldig på et par. Men la meg prøve.
Ja, det jeg mener med å følge oppskriften er som du sier med de maltmassene, samt korrekte mesketemperaturer til riktig tid, bruken av gjærnæring, humlemengde mtp IBU osv. Vannmengden gutsa jeg litt på, burde kanskje kokt lenger.
SG var vel et sted mellom 1,045 og 1,048, målt før koking (hydrometeret gikk i bakken ikke lenge etter). Farinen ble tilsatt senere.
Volumet i gryten er jeg mere usikker på da jeg ikke har litermål på den. målte etter ferdig mesking og skylling, så da blir det jo et spm om hvor mye væske som var igjen i kornet. Fikk vel bare ut en tre liter når jeg skylte.

Uff, jeg blir svar skyldig på et par. Men la meg prøve.
Ja, det jeg mener med å følge oppskriften er som du sier med de maltmassene, samt korrekte mesketemperaturer til riktig tid, bruken av gjærnæring, humlemengde mtp IBU osv. Vannmengden gutsa jeg litt på, burde kanskje kokt lenger.
SG var vel et sted mellom 1,045 og 1,048, målt før koking (hydrometeret gikk i bakken ikke lenge etter). Farinen ble tilsatt senere.
Volumet i gryten er jeg mere usikker på da jeg ikke har litermål på den. målte etter ferdig mesking og skylling, så da blir det jo et spm om hvor mye væske som var igjen i kornet. Fikk vel bare ut en tre liter når jeg skylte.

Hmmm, ok. Blir ikke helt klok på volumer her, men hvis jeg skal prøve:

30(mesk) + 10(skylling) - ca. 7 liter(absorbert i malt) = 33 liter pre-boil.

33 liter - 24(i gjæringskar) - 3 liter(antatt trub) = 6 liter.

Hvis antatt trub er riktig, har du hatt boiloff på 6 liter, og med riktig koketid(90 min) ==> 4L/time.

Hvis SG før kok var 1.045, og du hadde 33 liter vørter, gir kalkulatoren her(http://bryggekalkulator.no) en meskeeffektivitet på rundt 75%. Det er vel ikke så halvgæærnt med BIAB. Finnes kalkulatorer med enda mer finmasket maltsammensetning etc, men gir jo en viss pekepinn. :)
Oppskriften til Gahr mistenker jeg at er skalert til 25 liter, og med andre ord har du vel rett og slett hatt for lite malt evt. mesket og skylt med for mye vann, slik at du har fått for lav SG.

Kalkulatoren(http://www.glennrlie.net/kalk_kok) med inntastet pre-boil SG = 1.045 volum = 33 og post-boil volum = 27 gir OG = 1.055.

En del grove overslag på volum osv. her, men mye avhenger av kjent SG og volum en eller annen gang i prosessen, og uten det, vil det, som @Hannaas nevner, bli vanskelig og finne ut noe særlig mer. :)

- Husker du hvor lenge du kokte?
- Har du peil på normal boiloff for systemet ditt?
- Vet du ca. hvor mye trub som ble igjen i kjelen?

Med de 3 faktorene vil det kanskje bli mulig og regne seg frem til en nogenlunde riktig OG, så sant meskevolum og skyllevolum stemmer. :)

Er det så farlig? Utgjæringen blir jo det den blir uansett og du får ikke gjort noe fra eller til... eneset du ikke vet er alkoholinnholdet i brygget, men det er jo ikke så nøye...

Er det så farlig? Utgjæringen blir jo det den blir uansett og du får ikke gjort noe fra eller til... eneset du ikke vet er alkoholinnholdet i brygget, men det er jo ikke så nøye...

Jeg er helt enig i at det ikke er så farlig, det blir sikkert godt øl uansett!

Får tilsette noen dl med vodka hvis de som drikker det ikke blir fulle nok! :rolleyes:

Hmmm, ok. Blir ikke helt klok på volumer her, men hvis jeg skal prøve:

Kalkulatoren(http://www.glennrlie.net/kalk_kok) med inntastet pre-boil SG = 1.045 volum = 33 og post-boil volum = 27 gir OG = 1.055.

Husk å legge til 400 gram farin. Jeg fortsetter med andors antakelser, og regner med et utbytte av sukker på 380 SG-poeng/kg/liter:

380*0,4 / 27 ≈ 6

1,055 + 0,006 gir OG 1,061.

Hvis du klarer å finne ut av volumene @andor ber om, kan du få en mer presis beregning.

Enig med bobkaare her.

For mange ukjente variabler her til at man kan komme frem til et riktig svar. Selv om man fyller inn de ukjente så blir det bare ca-tall. Med nok variabler bestående av ca-tall så blir resultatet på utregningen deretter.

Det blir det det blir, nemlig øl :)

Først av alt, andor og Hannaas, hjertelig takk for et godt stykke arbeid med utregninger og det hele ! Det setter jeg pris på! Ser ut som vi iallefall kan løst anta at det kan ligge mellom 1,055 og 1,060 et sted. Jeg kan dessverre ikke gi mere detaljer da jeg, som dere sier, ikke sitter på denne infoen. Ja, det er klart det ikke er så himla farlig at det ikke blir så sabla sterkt, men om det f.eks var så galt som 1,045 så kunne det vært en mulighet å kjøre litt sukker i etter stormgjæring for å heve abv litt samt tvinge FG ned noen poeng. Jeg er generelt sett mere glad i øl som ligger over fra 5,5 og opp. Selv på pilsner/lagervarianter så er jeg ikke spesielt glad i øl under 5%. Blir for vannete for meg. Så derfor synes jeg det var greit å sjekke med dere som har noen brygg under beltet for å få en guesstimate på dette :)

"- Husker du hvor lenge du kokte?
- Har du peil på normal boiloff for systemet ditt?
- Vet du ca. hvor mye trub som ble igjen i kjelen?"

Jeg kokte i 90 min som vanlig, vanlig boiloff er vanskelig å finne ut av da jeg ikke har litermål på kjelen.
Tipper en 3 liter trub, basert på øyemål. Det tror jeg skal stemme ganske greit. Meske og skyllevolum målte jeg opp i gjæringskar først, så de skal være riktig.

Jeg ville bare latt det være. Sukker kan gjøre mer skade enn godt.

Virker som du er ute etter ABV, noe som selvsagt øker med sukker. men hvis du ligger på den lave siden av OG kan det hende du ender opp med et tynt øl med smak av alkohol.

Sukker er 100% gjærbart, noe maltvørter ikke er, så det er egentlig ingen erstatning for malt i tilfelle ved eventuell lav OG. Når man bruker sukker så er det som en del av oppskriften, ikke for å reparere. Skal man reparere lav OG så er maltekstrakt et bedre alternativ.

Ja jeg ser den, jeg tar heller og dropper sukkeret da. Jeg er ikke bare ute etter abv, jeg vil ha en tørr finish også. Men, som du sier, tynt øl med alkoholsmak er ikke noe jeg er ute etter akkurat :) Takk for gode råd, jeg satser på at jeg ender på 5,5 - 6%. Det kan jeg leve med

Tok en ny måling i går, to dager etter forrige. Lå på 1,010, så det tyder jo iallefall på at gjæringa er ok og at en del sukker han ha blitt konsumert oppi der før jeg tok første måling.

Tilbake
Topp