Jeg klarer ikke helt å finne en begrunnelse for hvorfor maltekstrakt eventuelt skal forbys, men humleekstrakt skal tillates.
For meg er eksktraktbrygging, i hvert fall der man koker vørteren, en helt akseptabel måte å brygge på og framstår som minst like autentisk som å brygge ølsett. Det bør etter min mening tillates i konkurranser, slik det det har vært til nå uten at det har ført til problemer.
Bryggekonkurranser har i liten grad vært sett på som en oppskriftskonkurranse. Det kan man selvfølgelig endre, men da er det jo også et spørsmål om dømminga skal legge mindre vekt på bryggefeil, for eksempel.
Nå foreslår jeg jo heller ikke å forby maltekstrakt, og jeg mener absolutt ikke at det ikke er en akseptabel måte å lage øl på, bare så det er sagt.
Det går an å mene at en hjemmebrygger bør beherske alle ledd i bryggeprosessen. Hvis det er et premiss man godtar, ser jeg ikke hvordan man kan komme unna å kreve at hjemmebryggeren må kunne framstille vørteren sjøl. Grunnpremisset er kanskje prega av verdikonservatisme - men det vedkjenner jeg meg gjerne
.
Man trenger jo ikke å godta det premisset. Da åpner man for ekstraktbrygging. Og så lenge det dreier seg om den typen ekstraktbrygging som boka til Zainasheff (Brewing Classisc Styles) leverer oppskrifter til, har jeg ikke de helt store problemene. Her er det snakk om at ekstraktet erstatter basismaltet, mens spesialmaltet må trekkes. Du kan absolutt utfolde deg kreativt på nesten lik linje med en som produserer hele vørteren sjøl. Du forenkler riktignok prosessen en god del, og du mister noen muligheter som ligger i å styre alle faktorer som påvirker vørteren når du mesker, men forskjellen er ikke så stor.
Du trenger på den annen side ikke risikere å få et dårlig resultat pga. manglende kunnskaper om hvordan vørter blir laget. Og sjøl om de fleste feil som påpekes i bedømminga er gjæringsfeil, så kan du pådra deg trekk pga feil begått under meskinga. Jeg mener det kan være et argument for å kreve at en skal lage vørteren sjøl. Og så får en vurdere hvor mye vekt en skal legge på det. En kunne jo si at de ekstra mulighetene til å lage et godt produkt som ligger i å ha styring på meskinga, kompenserer for risikoen for å begå feil. Jeg vil jo tru at den som lager vørteren sjøl, egentlig har en fordel.
Jeg mener du ikke kan sammenligne ekstraktbrygging og brygging med ølsett, du kan bare sammenligne ekstraktbrygging og brygging uten ekstrakt. I begge tilfellene kan du velge å bruke ferdige oppskrifter, eller du kan velge å konstruere ølet ditt sjøl. Tar du med deg boka til Zainasheff i butikken og shopper ekstrakt og andre ingredienser etter en av oppskriftene der, gjør du vel i prinsippet det samme som den bryggeren som kjøper et sett. (Men den som kjøper settet, må kunne meske - og det er nokså åpenbart ut fra alle spørsmålene på forumet at det ikke nødvendigvis er så lett å få 25 liter med god vørter ut av et sett, så den som kjøper settet, har en mer krevende oppgave foran seg enn ekstraktbryggeren.) Det springende punktet blir vel da om en skal kreve at bryggeren har egen oppskrift.
Et problem med ekstraktbrygginga er at du slipper unna kokinga. Vørteren er jo kokt. OK, du må koke litt for å få smak og aroma av humla, men bitterheta kan du få fra ekstrakt. Og kokinga har flere viktige momenter som bryggeren må ha kunnskap om. Det dreier seg om tid, intensitet, og ikke minst styring av pH.
I sum vil jeg si at det er mer krevende å skulle stå for alle ledd i prosessen enn å brygge med ekstrakt, men det betyr ikke at det på alle måter er mer krevende, eller at ekstraktbryggerens øl er mindre "autentisk" enn ølet til en som lager vørteren sjøl.
De nye humleproduktene må vi bare leve med, trur jeg. OK, det er mer krevende å få smak og aroma ut av humla når du bare har humlepellets eller blomst til rådighet. Det er helt klart et av de områdene der vi virkelig trenger å bygge det vi gjør på kunnskap. Men de enorme fordelene de nye produktene gir for kommersielle bryggere, driver antakelig utviklinga i ei retning der ulike nye typer høyforedla produkter vil erstatte tradisjonell humling. I tillegg til økonomiske fordeler er det dessuten betydelige miljømessige fordeler ved disse produktene.
Så sjøl om det virker inkonsekvent å ikke utelukke ekstrakter, trur jeg de blir umulige å komme utenom. Og dersom du faktisk er garantert fantastisk humlearoma og -smak ved å tilsette et par dråper ekstrakt, er det vel lite sannsynlig at pellets vil overleve. Det er et stykke fram dit, og jeg kan jo ikke si at jeg veit at vi kommer dit. Men når du hører på podcaster med de folka som driver og utvikler disse produktene, virker det ikke umulig.