Usikker på om det er tatt opp tidligere, men hva med å dele inn i forskjellige klasser, eller forskjellige konkurranser?
Da foreslår jeg at du ser på det på en annen måte:Jeg må innrømme at det setter litt demper på min interesse for å delta i NM. Jeg synes faktisk det er pinlig dersom en person som deltar med et FWK-øl blir dømt frem som årets hjemmebrygger (også NM vinner). Øl i en hjemmebrygger-konkurranse skal brygges hjemme, ikke i et kommersielt bryggeri.
Har sett et bilde fra en oppskrift. Man fikk i det tilfellet oppgitt grist, humletyper og når de ble tilsatt i WP, men ikke andre detaljer som meskesteg, koketid, vannjustering ol.Har ikke greie på FWK men man får vel ikke med oppskriften på vørteren? Da vil man jo diskvalifisert når oppskrift skal sendes inn.
Oppskrift:Har ikke greie på FWK men man får vel ikke med oppskriften på vørteren? Da vil man jo diskvalifisert når oppskrift skal sendes inn.
Så i prinsippet skal vi ikke regulere noe før det viser seg å være et problem i praksis? Da skulle det vel ikke være noen grunn til å formulere et eventuelt forbud mot humla maltekstrakt på en sånn måte at det framgår at det ikke gjelder maltekstrakt brukt i starter? For det blir neppe noe problem.Starteren består av vørter. Et forbud mot å bruke humlet maltekstrakt må eventuelt formuleres veldig presist for å unngå slike problemstillinger. (Det samme gjelder forslaget som var diskutert om prosesser tidlig i tråden, forøvrig.)
FWK er et nokså spesielt problem, og utviklinga går dessuten veldig fort, osv... Argumentet kan brukes om nesten alle produktene som kan bli et potensielt problem.
Jeg føler meg derimot ganske overbevist om hva konsekvensene blir minimale for konkurransebrygging.
Humlet maltekstrakt er så vanlig at det selges på alle Europris-butikker i Norge, for eksempel. Maltsett er så vanlig at det selges i massevis av alle hjemmebryggerbutikker. Så får vi se hva som skjer med FWK.
Det er derfor jeg mener denne diskusjonen blir litt prematur. Det er mange ting som man kan se som et problem for gjennomføring av bryggekonkurranser om det gjøres i stort omfang eller på problematiske måter. Veldig lite av det har vist seg å være et problem i praksis.
For noen år siden snakket meg med en brygger. Han presenterte seg som en meget dyktig lagerbrygger (jeg smakte ikke ølene, vel å merke), men han ville ikke delta i NM. Da sa nemlig reglene at det ikke var tillatt å bruke utstyr som ble brukt til kommersielt ølproduksjon, eller noe slikt. Det var et forsøk på å forby kommersielle bryggere som også drev med hjemmebrygging fra å delta i konkurranser med vørter fra jobb-bryggeriet og bucket night-vørter med samme regel, om jeg ikke husker feil. Problemet var at denne bryggeren hadde kjøpt noe fancy og dyrt utstyr fra Tyskland, som var av samme type som ble brukt kommersielt. Han mente at det ikke ville være riktig av han å delta når han hadde utstyr som ble brukt til kommersiell ølproduksjon. Han hadde nok misforstått, men det viser hvor vanskelig det er å ha oversikt over hvordan regler slår ut.
Spørsmål til donmerkomitéen:Oppskrift:
24 liter FWK <angi fabrikat>
2 poser US 05
Vi kan vel ikke forvente at bryggerne skal spesifisere hvordan godkjente halvfabrikata er laget, enten det er DME, hopburst eller FWK. Mener dette dessverre er innafor gjeldende regelverk.
Det kommer an på FWK. SItter akkurat med en FKW veiledning i hånden som inneholder oppskrift.Enig med PetterL i at FWK kommer jo ikke med oppskrift.
Dette er nok utenfor DomKoms arbeidsområde. Tradisjonelt er det NM komiteen som samler inn oppskrifter.Spørsmål til donmerkomitéen:
Hvordan vil dere forholder dere til kravet om oppskrift for deltakere som benytter FWK? Må deltaker innhente oppskrift fra produsent/leverandør av FWK, eller holder det å angi type FWK som i eksemplet ovenfor?
Jo, men det er vel dommerkomiteen som bestemmer hva som må kreves?Dette er nok utenfor DomKoms arbeidsområde. Tradisjonelt er det NM komiteen som samler inn oppskrifter.
Ok. Da går spørsmålet til NM-komitéen.Dette er nok utenfor DomKoms arbeidsområde. Tradisjonelt er det NM komiteen som samler inn oppskrifter.
Jo, men det er vel dommerkomiteen som bestemmer hva som må kreves?
Jeg har påtatt meg å lede NM komiteen for 2024. Jeg er derfor ikke NM komiteen bare en del av den.Ok. Da går spørsmålet til NM-komitéen.
Ok, da gjenstår bare det praktiske spørsmålet om oppskrift. Er det OK å angi FWK som en ingrediens, eller må oppskriften FWK'et er laget etter innhentes fra leverandør eller produsent?Jeg har påtatt meg å lede NM komiteen for 2024. Jeg er derfor ikke NM komiteen bare en del av den.
Det er NM komiteen som setter reglene for NM, på samme måte som arrangør av alle andre konkurranser kan sette sine.
Domkom er et rådgivende organ som deltar i utformingen av de generelle reglene som er retningsgivende, ikke bestemmende. Disse er etter min mening særdeles gode, og bør følges
Så, det er opp til mine medlemmer i vår kommite å beslutte hva som gjelder inneværende år.
Jeg har tidligere i denne tråden forklart hva og hvordan vi konkluderte for 2024.
Jeg kan godt oppsummere
FWK er ikke et problem. Det kan bli det, men er det ikke per i dag
Norbrygg ønsker flere deltakere i NM, ikke færre
Det er lite som tyder på at FWK er av høyere standard enn hva en NM vinner produserer
Dersom du/jeg/noen taper mot et massseprodusert øl/kit, er jeg usikker på hva som er utfordringen… min kvalitet eller deres…
NM er ikke en oppskriftskonkurranse, selv om vi krever oppskrift fra NM vinnerne
NM er i all hovedsak tuftet på tillit og ære.
Alle kan skifte etikett på et kjøpe-øl og sende inn, men det har heller ikke vært et problem.
La oss ta ‘problemene’ dersom de oppstår, og la oss ikke ta potensielle utfordringer på forhånd,
NM 2024 er første gang vi er tydelige på at FWK er tillatt. Det blir spennende å se om noen deltar med et FWK, og hvordan de hevder seg.
Vi ønsker ikke å stoppe en spennende diskusjon, og jeg, på vegne av NM komiteen, ønsker innspill til NM 2025. Men la oss først høste erfaringer fra NM 2024.
Helt enig.Jeg tror ikke at FWK-deltagelse vil være noe stort praktisk problem, ei heller surøl-blend-eksempelet til Gustav, men jeg mener også at det ikke er hjemmebrygging og sånt sett ikke hører hjemme i en hjemmebryggerkonkurranse. Ikke fordi det er noe galt med det i seg selv, men fordi det utvanner begrepet.
I praksis har man ikke så mye kontroll på disse tingene, men det er jo litt som at vi heller ikke har kontroll på om noen tapper om et kjøpeøl og sender det inn som sitt eget, uten at jeg tror det har vært noen problemstilling.
FWK er ikke en ingrediens. Reglene for oppskrift er ikke endretOk, da gjenstår bare det praktiske spørsmålet om oppskrift. Er det OK å angi FWK som en ingrediens, eller må oppskriften FWK'et er laget etter innhentes fra leverandør eller produsent?
Men skal noe kalles NM i hjemmebrygging, bør det vel bygge på en definisjon av hjemmebrygging som hele organisasjonen har vedtatt?
Det står forøvrig ikke i "Regler for Norbryggs konkurranser innen hjemmebrygging" når og av hvem dette dokumentet er vedtatt. Det burde det vel gjøre? Jeg går ut fra at det må være vedtatt av landsmøtet, men må innrømme min uvitenhet.
Jeg er ikke så opptatt av om det er landsmøtet som har vedtatt reglementet. Men jeg synes det er ryddig om det klargjøres hvor reglementet stammer fra.Jeg tror det å ha forskjellig definisjon for hva vi tenker på med hjemmebrygging i hva Norbrygg skal ha som nedslagsfelt og hva det skal avholdes NM i er helt fint. Jeg mener absolutt at Norbrygg skal bry seg om FWK, øl/vinblandinger som har begynt å dukke opp, etc. Dette er områder som er interessante, men mer perifere til "vanlig" hjemmebrygging. NM kan fint avholdes i et subsett av nedslagsfeltet. Organisasjonen har delegert gjennomføringen av NM til NM-komiteen som også står for de finere detaljene i konkurransereglene. Jeg tenker det er helt utmerket og som ordstyrer gjennom et par av de siste landsmøtene så er jeg relativt glad vi ikke har prøvd å definere hjemmebrygg i nitidig detalj, det er rett og slett ikke landsmøtet spesielt godt egnet til.
Jeg er på ingen måte sikker på at det noensinne er vedtatt. Jeg mener det ble skrevet til NM for en god del år siden og etter hvert ble standardregelverket uten noen formell prosess. Jeg vil si at landsstyret er fint kompetent til å vedta et sett regler og om landsmøtet vil instruere styret i hva som bør eller ikke bør stå der så er det opp til landsmøtet.
Et lite hjertesukk er hvordan Norbrygg tidvis bruker mye mer energi på å definere prosess og termer fremfor å bedrive aktivitet. Vi har ikke lenger medlemsvekst, NM-deltagelse har flatet ut, osv. Jeg ser på det som mye større og viktigere å gjøre noe med enn om alt er gjort 110% formelt og korrekt. Disse står i en viss motsetning til hverandre fordi fokus så ofte vris over på det formelle heller enn "blir det en bedre konkurranse av det?".