FWK og andre halvfabrikata i konkurranser?

Tor.

Norbrygg-medlem
Moderatorkommentar: Dette innlegget starta en interessant diskusjon i tråden for NM-24. Den har mer allmenn interesse, så innleggene er flytta til ny tråd.

Er et "allment tilgjengelig" fresh wort kit omfattet av unntaket for "kommersielt fremstilte halvfabrikata" i §1 C? Hvis ja, kanskje en tanke med en presisering?
 
Sist redigert av en moderator:
Er et "allment tilgjengelig" fresh wort kit omfattet av unntaket for "kommersielt fremstilte halvfabrikata" i §1 C? Hvis ja, kanskje en tanke med en presisering?
"Hjemmebrygg er øl som må være brygget på utstyr og i lokaler som ikke brukes til kommersiell brygging. Unntatt fra dette er kommersielt fremstilte råvarer og halvfabrikata, som er tillatt brukt bare dersom de er allment tilgjengelige. Gjæringsprosessen må skje under hovedoppsyn av de oppgitte deltakerne."

Er ikke den klar nok, egentlig? FWK tilfredsstiller uten tvil begge kriteriene for unntak. Og om en spesifiserer ett produkt, må en nesten lage ei liste over alle for at det ikke skal oppstå tvil.
 
Tenkte egentlig at den slags halvfabrikat ikke burde være tillatt.
Jeg er enig med deg. Våre regler er ikke tilpasset dette nye fenomenet.

«Halvfabrikat, industrivare som er bearbeidet, men som ikke er et ferdig utviklet produkt.

Halvfabrikat kan brukes som del av et produkt, enten alene eller sammen med andre komponenter i en ny produksjonsprosess, for fremstilling av et annet produkt.» (
store norske leksikon).

Det er jo også krav til at oppskrift skal være tilgjengelig, og at det være laget av amatører.

Her er et eksempel på produktbeskrivelse:

«IMPERIAL STOUT 20L FRESH WORT KIT

Dette Fresh Wort Kitet inneholder førsteklasses vørter, for brygging av en kraftig, men fløyelsmyk Imperial Stout med kompleks aroma av røstet malt, og en rik og fyldig karakter med toner av sjokolade og kaffe. Her får du 20 liter profesjonelt brygget vørter fra Austmann Bryggeri, klart for gjæring. Det skal selvfølgelig ikke tilsettes noe vann.»

 
Tenkte egentlig at den slags halvfabrikat ikke burde være tillatt.
Egentlig er jeg bortimot enig. Jeg synes at du burde beherske - og i praksis ha gjennomført - alle deler av bryggeprosessen for å kunne kalle ølet "ditt". Men hvordan skulle du kontrollere det? Og hvorfor skulle det gå ei grense mellom ekstrakt og fwk? (Det er neppe aktuelt å forby ekstrakt.)

Til det første spørsmålet kunne en si at det ikke er mulig å kontrollere noe som helst. Det vi driver med, er tillitsbasert. Og dermed må vi stole på at folk overholder et forbud mot fwk. Det er et gyldig argument.

Til det andre spørsmålet: Ekstrakt krever at du har ei oppskrift, og at du fikser humling. Og det gjør at ekstraktbrygging er mer krevende, og har et større element av sjølstendighet, enn fwk. Det synes jeg også er et gyldig argument.

Nå er verdens beste vørter ingen garanti for et godt øl. Gjæringsprosessen avgjør det aller meste. Og der er kravet at du som brygger har ansvaret for å treffe valg og gjennomføre dem. "Hovedoppsyn" må tolkes på den måten. Og så lenge det kravet ligger fast, skal vi kanskje ikke ekskludere folk som av ulike grunner ikke kjører hele bryggeprosessen - når vi altså uansett ikke har noen måte å kontrollere et eventuelt krav om at de gjør det, på.

Begynner en å grave i spørsmålet om hvor mye sjølstendighet i prosessen en skal kreve, dykker en ned i et skikkelig ormebol. Hva med alle de nye humleproduktene? Enzympreparater? Automatiserte prosesser? Oppskrifter? osv. Grenseoppgang blir veldig vanskelig, og den paragrafformuleringa vi har, representerer vel et greit kutt gjennom den gordiske knuten en fort ender opp med å knyte av alle ormene:)?

Men egentlig føler jeg litt som deg;).
 
Sist redigert:
Jeg er enig med deg. Våre regler er ikke tilpasset dette nye fenomenet.

«Halvfabrikat, industrivare som er bearbeidet, men som ikke er et ferdig utviklet produkt.

Halvfabrikat kan brukes som del av et produkt, enten alene eller sammen med andre komponenter i en ny produksjonsprosess, for fremstilling av et annet produkt.» (
store norske leksikon).

Det er jo også krav til at oppskrift skal være tilgjengelig, og at det være laget av amatører.

Her er et eksempel på produktbeskrivelse:

«IMPERIAL STOUT 20L FRESH WORT KIT

Dette Fresh Wort Kitet inneholder førsteklasses vørter, for brygging av en kraftig, men fløyelsmyk Imperial Stout med kompleks aroma av røstet malt, og en rik og fyldig karakter med toner av sjokolade og kaffe. Her får du 20 liter profesjonelt brygget vørter fra Austmann Bryggeri, klart for gjæring. Det skal selvfølgelig ikke tilsettes noe vann.»

Nei, det føles ikke godt når en leser det der, nei:(.
 
Og hva hvis man blir årets hjemmebrygger med dette ølet?

Skal da feks Kinn kjøpe et lastebillass med dette produktet fra Brewshop, og brygge dette i Florø?
hehe, veldig godt poeng! - og nei, sjølsagt ikke. Jeg synes vi skal si at om noen vinner med et sånt brygg, blir det ikke brygget, da det ikke er praktisk mulig. Det bør sies før folk begynner å sende inn.

OG: Om noen sender inn et øl brygget på fwk uten å opplyse om det, er det sjølsagt diskvalifikasjonsgrunn. Det trenger vi vel ikke si, engang?
 
Problemstillinga har egentlig vært diskutert før, og kom opp første gangen da noen bryggerier begynte å ha arrangementer der de delte ut vørter. Nå har det vel blitt såpass vanlig at det har fått et navn - bucket night.

Konklusjonen fra den diskusjonen ble, så vidt jeg husker, todelt:

Først og fremst var det et så lite problem at det ikke var noen grunn til å lage regler for å forby det. Det kan jo ha endret seg nå.

Det var også vanskelig å lage regler som treffer skikkelig. Det er en glidende overgang fra tradisjonell ekstraktbrygging (tilsett vann, kok med humle, kjøl ned), brygging med ølsett som man modifiserer (åpne boksen, tilsett vann, kok med ekstra humle eller krydder), enkel ølsettbrygging (åpne boksen, tilsett vann) og fresh wort kit (åpne posen, tilsett litt vann) og bucket night (). Hvor mye kontroll bryggeren har med oppskrifta er også litt variabelt, fra full kontroll (brygging med malt og basisråvarer), via noe kontroll (mesking av maltekstrakt, ekstrahering av humleekstrakt eller andre prosesser er gjort industrielt) til nesten ingen kontroll (ølsett uten kjent oppskrift eller helt ferdig vørter).

Jeg tror de fleste har en slags følelse av hvor grense bør gå for hva som er god sportsånd i en hjemmebryggerkonkurranse, og det går et sted der man bør ha kjøpt minimum to-tre forskjellige ingredienser og har et bevisst forhold til blandingsforholdet, samt at man har kokt vørteren selv. Men... Klarer noen å formulere det? Og er det ikke egentlig greit å delta med et Europris-sett man klarer å gjære en skikkelig god øl av, hvis noe slikt er mulig?
 
Og hva hvis man blir årets hjemmebrygger med dette ølet?

Skal da feks Kinn kjøpe et lastebillass med dette produktet fra Brewshop, og brygge dette i Florø?
Mindre frakt hvis Austmann skal brygge vinnerølet... Forhåpentligvis grei kommunikasjon mellom brygger og bryggeri også.

Ellers har vel aldri hermetikkbokssettene hatt noen sjanse. Antar at kvaliteten på FWK er svært mye bedre.
 
Sist redigert:
Støtter de fleste innvendinger mot og de fleste argumenter for FWK.

Tema ble grundig diskutert mellom Dom.kom, Sentralstyret og NM-komiteen i forkant av publisering av retningslinjene til NM24.
Konklusjonen var at jo mer spesifikke vi gjorde reglene, jo flere andre prosesser ble rammet som bryggesett og ekstrakt, noe ingen ønsket.
Den underliggende føringen ble til slutt at vi ønsket flere, ikke færre bryggere til NM.

Det er årsaken til at reglene er som de er.

Innspill til NM25 mottas med takk… etter gjennomført NM24 :cool:
 
Regel nummer 5
Oppskrift på ølene du deltar med skal være tilgjengelig. Dersom du kommer til klassefinale eller ølet premieres, vil du bli kontaktet av Norbrygg og må sende inn oppskrift på ølet innen 7 dager. Dersom du ikke gjør dette, vil ølet bli diskvalifisert.

Dette diskvalifiserer ganske mange FWK og bucket night vørtere.
 
… og Norbrygg oppmuntrer til hjemmebrygging…
- og da passer det å sitere en sentral formålsparagraf fra vedtektene: "å sikre et høyt faglig nivå blant medlemmene gjennom å arrangere konkurranser, opplæring, møter og sosiale aktiviteter".

Konkurranser er noe vi gjør for å sikre et høyt faglig nivå. Da går det an å tenke at det er litt merkelig at det går an å delta i konkurranser med vørter en har kjøpt eller fått.

Men for all del: Dette er diskutert i komiteen for NM-24, og jeg mener ikke å ta opp en diskusjon for å endre på det nå. Skriv dette innlegget på kontoen for holdningsskapende arbeid:). Igjen: Det er forskjell på å tillate noe og å oppmuntre til det.
 
Jeg tror, rett og slett, dette er et eksempel på at det ikke er fornuftig å forby alt man ikke liker. Sannsynligvis er det ikke mange av de 100-150 bryggene som deltar i NM uten å gjøre en innsats med vørteren.
 
Det har kommet en del «base-kit» der man kan tørrhumle, justere OG med vann og bestemme gjær selv. Tror også oppskrift på vørter følger med. Da kan man i prinsippet kunne oppgi full oppskrift i en konkurranse og samtidig lage noe «eget». Mange av feilene i konkurransene skyldes oksidering og feil under gjæring, så FWK kommer ikke til å hjelpe til med det. Så selv om jeg instinktivt tenker at det ikke burde vært lov, så syns jeg det er verdt å tillate dersom det senker terskelen for å være med.
 
Liten OT: Jeg var på samling med jobben i helgen, brygging av øl kom opp som tema som ny hobby for flere. Jeg lyste opp, skravlet og la ut om utstyr, ph, mesking, skylling, koking og råvarer. Fikk underlig nok lite respons tilbake, måtte dra i gang diskusjonen. Hvilke bryggemaskin bruker du da, spør jeg sidemannen. Jeg bruker ikke maskin sier han. Jøss! Kjeler på kjøkkenet spør jeg?! Hvor han også svarer nei, før han viser meg et bilde av denne:


WEB_Image_Fredagspils_Fresh_Wort_Kit_fwk_fredagspils_01_ny-861785593_plid_45872.png
 
Tilbake
Topp