Min magefølelse er at man bør kunne si «dette ølet er mitt» når man deltar i en konkurranse med et øl. Så varierer det sikkert litt hva folk legger i det.
Jeg synes forslaget om at man skal ha mesket selv er et godt utgangspunkt. Det er nok det de fleste forventer at en konkurransebrygger gjør, i hvert fall i en konkurranse som NM. I mindre konkurranser er kanskje vurderinga annerledes, men det finnes grensetilfeller som det kanskje eller kanskje ikke er greit å forby:
Jeg har deltatt med noen øl i grenseland etter noen diskusjoner med andre bryggere. En av dem var et rent ekstraktøl, etter en diskusjon om hvor godt øl man kunne lage med råvarer fra Europris. Det var et forsøk på å bruke et skotsk ale-sett som basis for en belgisk dobbel, eller noe slikt. Resultatet ble forøvrig dårlig, bare så det er nevnt. Er det innenfor? Jeg vet ikke, men synes kanskje det. Jeg tok et humlet maltekstrakt og tilpasset alt rundt for å få det beste jeg klarte ut av det.
Hva med en surølbrygger som kjøpet FWK fordi hen synes det interessante er i gjæringsprosessen og ikke vørterproduksjonen. Det er ikke ulikt det mange av det beste gueuzeriene gjør. Innenfor? Jeg synes definitivt det.
Smiske seg inn hos alle de beste hjemmebryggerne av surøl og sende inn en blend der man ikke har laget noe av ølet selv? Moralsk innenfor, synes jeg, men i grenseland juridisk.
Kjøpe IPA FWK, gjære med den anbefalte gjæren og sende inn til konkurranse? Jeg synes det blir rart, men er villig til å høre på de som mener at den viktigste prosessen er gjæringa.
Kjøpe et maltsett med ukjent oppskrift og sende inn resultatet? Jeg ville ikke gjort det, men det er innenfor reglene.