Fylling av flasker

Hei..

Jeg har nå flasket mitt andre brygg, det var et st. Peter red ale.

Jeg blandet 6 gram sukker pr liter i 0,5 l vann.

Leste etter jeg flasket at den skal være ca 1 inch mellom brygget og toppen av flasken.
Jeg har flaskefyller, så jeg fylte flaskene til toppen før jeg slapp opp og ølet sank litt.
1 inch er jo 2,5 cm, men jeg måler 3,5 cm fra toppen til ølet.
Spørsmålet mitt er altså om jeg kan ha fylt i for lite i flaskene, og har lagd 59 potensielle flaskebomber?
Har brukt vanlig 0,33 ølflasker fra butikken.

Det er ikke noen fare. Alt jeg har lest (og erfart, hele tre brygg) tilsier at du har gjort det riktig.

Er vel ikke mange andre muligheter heller når du bruker flaskefyller... ☺

Ole Mørkved skrev:
Det der ser veldig bra ut. Akkurat det samme som jeg gjør det!

Okei, godt å høre :)
Har for sikkerhets skyld satt alle flaskene i 2 gjæringskar i tilfelle det skulle smelle.
Takk for svar!

jervell skrev:
Det er ikke noen fare. Alt jeg har lest (og erfart, hele tre brygg) tilsier at du har gjort det riktig.

Er vel ikke mange andre muligheter heller når du bruker flaskefyller... ☺

Høres bra ut, da kan jeg jo glede meg til saking i stedet for å bekymre meg.
Takk for svar!

Det som også er litt viktig når du karbonerar er at du har latt brygget gjæra ut slik at det ikkje er gjærbart sukker igjen i brygget før du har på karboneringssukker.    

Og så er det viktig at du blandar sukkerblanding godt inn i ølet  før du tappar det på flasker slik at det blir jamnt fordelt på flaskene.   Akkurat det med 1 tomme på toppen har eg for min del aldri tenkt så mykje på - det blir alltid litt plass tilbake  når du tar ut flaskefyllar.  (No brukar eg også brune coopers plastflasker med oksygenbarriere så eg slepp å bekymra meg for knust glas - men geysir kan eg jo laga har eg oppdaga når eg har vore for rask med overføring til flasker).  

katla skrev:
Det som også er litt viktig når du karbonerar er at du har latt brygget gjæra ut slik at det ikkje er gjærbart sukker igjen i brygget før du har på karboneringssukker.   

Og så er det viktig at du blandar sukkerblanding godt inn i ølet  før du tappar det på flasker slik at det blir jamnt fordelt på flaskene.  Akkurat det med 1 tomme på toppen har eg for min del aldri tenkt så mykje på - det blir alltid litt plass tilbake  når du tar ut flaskefyllar.  (No brukar eg også brune Coopers plastflasker med oksygenbarriere så eg slepp å bekymra meg for knust glas - men geysir kan eg jo laga har eg oppdaga når eg har vore for rask med overføring til flasker). 

Den sto å gjæret i 15 dager + 1 uke til å klarne. Brygget var helt "dødt" og klar og en FG på 1012 (OG 1055).
Når det gjelder sukkerlaken, tilsatte jeg den etter at bunnen av gjæringskaret som jeg stakk om til var tildekket av øl, og litt underveis i omstikkingen. Rørte også forsiktig med bryggeskjeen etter omtapping, så tror sukkeret skal være jevnt fordelt.

Takk for svar!

Tilbake
Topp