Fyring med ved. Bruk av kjelringovn til brygging

Jeg har restaurert et gammelt hus fra 1810. Huset ble brukt som våningshus fram til 1950, og har senere stått til forfall. Vi kjøpte småbruket i 2001 og har bygd nytt våningshus. Siden har jeg fått kloa i en gammel kjelringovn fra 1884 og montert denne i den nåværende mastua. Denne er meget effektiv og grei i bruk. Kjelen på bildet rommer 100 liter, men jeg tør ikke å koke mer enn 70 liter i den. I dag ble det brygget 22 liter Spitfireklone. På bildet er vørtra i ferd med å koke opp. Kjelringovner begynner å bli vanskelig å få tak i hvor jeg bor, men jeg vet at det i mange bygårder rundt omkring i hele landet fins prakteksemplarer som ble brukt til å varme vann. Fyring med ved funker fortsatt altså  ;D

kjelringovn_brygging_1.jpg
 
Har stor sans for gamle måter å produsere mat og drikke på.

Vet at forsvaret solgte en stor mengde tilsvarende Jøtul-ovner med kjele på auksjon ifjor. Nye/pent brukte. Gikk både som enkel eller som lot på pall.  Finnes sikkert å oppdrive på det private marked nå.
 
Det har gått meg hus forbi. Hvis noen sitter på en pall, så er jeg helt sikker på at avsetningen kan bli lukrativ midt i trøndelag. Selv har jeg byttet ut jernkjelen med en kobberkjel. Måtte derfor også lage nye ringer og topp.
 
I Bodø, rett ovenfor moloen er det en butikk som selger brukt forsvarsutstyr.
Han hadde en sånn ovn stående utenfor.
Egil B.
 
Tilbake
Topp