Fysjameg :(

Frank N

Norbrygg-medlem
Siste to bryggene mine har utviklet en "aroma" av noe som minner mest om råtne egg. Har brukt forskjellig gjær på dem.

Brygg 1(simple pale ale):
OG: 1051
2 pakker Danstar Nottingham
Gjæringa på denne stoppa på 1018, hadde forventa at den skulle stoppe på ca 1011.

Brygg 2(basert på Andrimne Wit):
OG: 1052
Wyeast 3333
FG: 1012 - akkurat som forventet.

Smaken er ikke så aller verst, men heller ikke så bra som forventet, litt smakløst kanskje.
Kan dette være infisert?? Jeg mener selv at jeg er i overkant nazi på renhold..
Kan jo godt innrømme at jeg har eksperimentert litt med gjenbruk av Wyeast 3333 gjæren. Tredje gangen jeg bruker denne. To forrige gangene ble det veldig bra resultat.
Har også lest at lager-gjær kan gi en del svovel aroma som gir seg etter hvert. Er det likt med overgjær eller er dette definitivt en infeksjon?
Isåfall syns jeg det er rart at jeg ikke har hatt flere liknende tilfeller av infeksjon tidligere.... :jaha:
 
I nettversjonen av John Palmer, How to brew står det:

Symptom: It smells like rotten eggs.
Cause 1: Yeast Strain Rotten egg odors (hydrogen sulfide) can have two common causes: the yeast strain and bacteria. Many lager yeast strains produce noticeable amounts of hydrogen sulfide during fermentation. The smell and any sulfur taste will dissipate during lagering.
Cure: Let the beer condition or lager for a few weeks after primary fermentation.

Cause 2: Bacteria Bacterial infections can also produce sulfury odors and if you are not brewing a lager beer, then this is a good sign that you have an infection.
Cure: Let the fermentation complete and then taste it before bottling to see if it is infected. Toss it if it is.
 
Akkurat .... har ikke opplevd slikt med denne gjæren før så... heller vel mer og mer mot dassen dette her  :attevar:
 
Det har variert litt mellom 17-19 grader pga ett ustabilt vårvær som har vært her på jæren i det siste. tror ikke at det har ligget utenfor disse grensene, men isåfall kan det ikke være mye. Ganske stabil temp i dette kjellerrommet.
Etter ca 1 uke flytta jeg bryggene til ett annet rom med noe høyere temp, ca 19-21 grader.
 
Brukar du fat kan du prøve co2 scrubbing:

http://www.homebrewtalk.com/f11/co2-sulphur-scrubbing-8201/
 
Frank N skrev:
Etter en del snusing og leiting på nettet fant jeg en interressant artikkel. Legger den ut her om noen andre skulle havne opp i samme situasjon.

http://pacificgravity.org/ask-the-brewmaster-my-homebrew-smells-like-rotten-eggs-and-corn/

Tenker meg om så hadde jeg akkurat moddet BB30n min rett før, så jeg har små kokt vørteren på 1500w i stedet for full guffe.
Håper nå at det er det som er grunnen til all fiselukta. :bank2:

Her snakkes det først og fremst om DMS, og DMS lukter ikke fis... DMS er mer som lukten fra en nyåpnet boks hermetisk mais, ikke som råtne egg. Sannsynligvis er det enten stresset gjær eller en infeksjon du opplever.
 
Takk for raske svar folkens  :)

Gahr:  Kan du forklare kort hva stresset gjær er, og hvordan man eventuelt kan unngå å stresse gjæren?
-Er det ok og små-koke vørteren en time? (bare så vidt det bobler litt) eller burde jeg guffe opp litt på varmen?
 
Har scrubba en del i begge bryggene nå, og det ser faktisk ut som det gjorde susen. Lukta er nesten helt borte..
Faktisk så minner det mer om lukta fra hermetisk mais etter hvert som den ble svakere, så jeg føler meg mye tryggere på at det ikke er infisert hvertfall..

Hadde det ikke vært for dette forumet så hadde antageligvis 40 liter med brygg gått rett i sluken til nå. :biersmile:
 
Tilbake
Topp