Gamlebyen Håndbryggerlaug utvider kapasiteten til 2-300 liter. Hjelp ønskes!

Bård

Norbrygg-medlem
Etter et par kjappe googlesøk har jeg ikke funnet noen gode tegninger av et varmtvannsberederbryggeri i denne størrelsesordenen. Noen som kan linke til bilder og/ eller tegninger over mulige løsninger? Det er selve designet jeg er ute etter. Er i gang med å bygge et kontrollskap etter modell av The Electric Brewery.

Det jeg lurer på er: Mesketanken, falsk bunn, varmeelementer, HERM eller RIMS, hvor skal gjennomføringene, og hvor mange trenger jeg? Hvor mange pumper, osv.

Samme med kokekaret. Noen ting jeg bør passe på? ca 6 KW elementer?

Antar at HLT bør være temmelig rett frem. ca 4 KW elementer, og 2 gjennomføringer slik at vi får sirkulert vannet?

Jeg er sikker på at det er en del fallgruber der ute, så litt hjelp til å unngå noen av dem hadde vært supert.

Jeg vil anbefale en tur til Oslo Amatørbryggerlaug. Vi har fått et ganske velfungernde bryggeri, som riktignok er adskillig mindre, men jeg tror noen av erfaringene fra designfasen kan være nyttige å ta med seg.

Etter at jeg konstruerte mitt hermsbryggeri, og har studert/lest mye om slikt, vill jeg tro at herms/rims er lite hensiktsmessig på så store bryggeri.
Årsaken er at ved sirkulering vill man ha begrenset gjennomstrømming pga risiko for stuck mash ved å komprimere maltsengen ved for stor gjennomstrømming. (mener at flere påstår max flow er 4-6 liter i minuttet)
Med en mesk på 200-300 liter vil man da ved 6 liter i minuttet bruke oppimot 50 minutter på å sirkulere mesken en gang, og dermed vil temperaturen ikke bli merkbart påvirket av en slik sløyfe. Jeg tror nok varmeellementer i selve meskekjelen gir like god kontroll, isolert vill vel også en så stor mesk tape veldig lite varme på en times tid?
Sirkulering hjelper selvfølgelig for flere andre ting. Men som herms/rims er det nok best egnet i mindre skala. Etter det jeg vet er det ingen større bryggerier som benytter det heller.

Nei, store bryggerier bruker ikke RIMS/HERMS, med Speidel 200 liter som et unntak, viss man vil regne 200 liter som stort. Dersom de har varme er det som regel ei varmekappe som brukes for å holde varmen, så normalt er det heller ikke aktuelt med stegmesking. Derimot har de normalt mulighet for å resirkulere vørter (vorlauf).

Ah takk sålangt. Det var jo deilig avklarende. Dess mindre styr jo bedre. Tanken er jo at det er flere som skal kunne operere dette bryggeriet på egenhånd.  Dersom varmetapet er så lite, vil det kanskje holde om jeg isolerer mesketanken godt..

@Gustav: Jeg tar gjerne en titt på bryggeriet deres, og kommer vel kanskje innom før dere aner. :)

Hva så med ulike Clamps/ hurtigkoblinger? Hvorfor havnet dere på den løsningen dere har, Gustav?

Tilbake
Topp