Gammel Jo - oppskrift

Kan du ikke ta kontakt med ham da? Google Atle (Kristoffer?) Betten, Kristiansund. Kanskje han gir deg oppskriften så kan du poste den her... :)
Edit: på FB: Øvre Langveien Bryggeri (tror jeg)
 
Det som slår meg når jeg leser første post her, er 50 IBU med kun EKG, det er ganske mye humle det.
Kan ikke være mye chocolate 1200 som er brukt når ølet er kun 44 EBC.

Kan dette være så langt fra realiteten da mon tro? Melassesukker, vanskelig å vite hva bryggeren har brukt der da.

1668116937219.png
 
Det som slår meg når jeg leser første post her, er 50 IBU med kun EKG, det er ganske mye humle det.
Kan ikke være mye chocolate 1200 som er brukt når ølet er kun 44 EBC.

Kan dette være så langt fra realiteten da mon tro? Melassesukker, vanskelig å vite hva bryggeren har brukt der da.

Vis vedlegget 59344


Får EKG med en del høyere alpha, det reduserer en del. Det kan også være senere tilsetninger.

Kinn Vintervarmar kan ha vært en viktig inspirasjonskilde. Er en del sammenfallende ting der.

Bryggselv sin variant
 
Planlegger en variant av denne. Blir neppe like sterk fordi jeg ikke gidder å dobbeltmeske. Fyller 8kg i røret og ser hva jeg får. Det varierer voldsomt med denne mengden (de 3 siste har gitt 79%, 67% og 82%). Uansett det er ikke så viktig.

Jeg har ikke Billington Melasse, men 500g mørk Muscovado. I følge Gahr er dette er helt kurrant alternativ med noe mindre smak. Ville dere brukt samme mengde eller brukt litt ekstra?

Dersom jeg heller brygger 21-22 L, hvor mange ekstra poeng kan jeg forvente å hente? Antar effektiviteten påvirkes.
 
Tilbake
Topp