Gammel men god gjær

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Jeg vet egentlig ikke om gjær fra 14. november er gammel.
Jeg startet pakkene i ettermiddag, Wyeast 3333, nå er de ganske oppblåst og imorgen regner jeg med de er ganske harde.
Da lurer jeg på om det er nok sukkerstoff i pakkene at de kan sprekke før søndag da jeg får brygget.
Jeg har erfart med yngre pakker at de ikke blåser seg så fort opp så derfor var jeg så tidlig ute denne gangen.
En starter må trasporteres i bil og.. med den risiko det innebærer, den er tryggere i pakkene hvis de ikke sprekker da.

Du vil jo lage flere celler hvis du setter igang nå. Bilturen vil om noe hjelpe gjæren. :) Du bruker rører?

Et tilleggs spørsmål: Vil det ha noen hensikt i å tilføre mer gjærnæring underveis?
Har forska litt på gjærmengde og tilsetting av gjærnæring på OMB. Har egentlig ikke merka noen markant forskjell. Noen av egenskapene kan være at den holder seg bedre over tid.
På Ale bruker jeg nå en nedsenkbar pumpe som spruter øl over toppen. Setter på denne når gjæringen har kommet halvveis. Får helt sinnsyke mengder gjær av det.

Pakkene sprekker ikke. de er laget for å tåle det trykket som opparbeides. Sett dem dog kaldt hvis du ikke skal benytte dem med en gang de er fullt oppblåst.

Tilbake
Topp