Gammel monsterkaffekvern til maltknusing?

Hei!

Jeg har en gammel elektrisk kaffekvern fra den tiden min bestemor drev landhandleri. Den veier minst 20 kilo og har plater som går mot hverandre. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at denne var uegnet til å knuse malt, helt til jeg tilfeldigvis satt og kikket på finn.no og så at en kar bød fram akkurat samme kvern. Han påstod at den var ypperlig til knusing. Er det noen som har erfaring med liknende?

Jeg er selvfølgelig klar over at valsemøller er i en divisjon for seg selv, men vil bare ha greie på om dette kan ha noe for seg. Jeg er for fersking å regne i faget, og har bare to AG-brygg på samvittigheten. Da brukte jeg ferdigknust malt:)

Kverna kan eksempelvis modifiseres noe ved at jeg legger immellom en pakning eller liknende slik at platene kommer litt lenger fra hverandre. Det som kommer til å bli det mest kristiske frykter jeg at blir at skallet vil bli for ødelagt, selv om jeg skulle klare å finne en passe malingsgrad på selve kjernen.

Vedlegg

• kvern.jpg
    kvern.jpg
    12,4 KB · Sett: 409
Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å prøve. Ideelt sett skal mest mulig av skallet på maltet være intakt, men du får teste og se. Tøff kvern, forøvrig. Om det ikke funker til malt får du begynne å drikke MYE kaffe.

hehe:)

Det går jo noen kopper kaffe mens jeg brygger, så den kan jo uansett sees på som en del av bryggeutstyret mitt. Får hel malt i morgen, så da skal det testes!

Corona møllen har 2 skiver hvor en roterer så hvorfor ikke bruke kaffekvernen.
Hadde den ikke vert så tung hadde jeg bare sagt send den til meg :), bruker Corona nå.

Hei

Det er fleire som bruker slike her på Stranda. Still kverne på groveste malingsgrad og prøv. lykke til

Brede

supert, da er det kanskje ikke så stor fare for at skallet blir pulverisert:)

Har akkurat hørt på norgesglasset på nrk p1. Super hjemmebryggerreklame

min neste handletur kommer garantert til å inneholde en sekk med hel malt. Kjekt å ha stående til bryggelysten plutselig kommer:)

Kjøpte en gang en svær og tung (30kg?) elektrisk kaffekvern fra et opphørssalg på et nedlagt hotell.
Vasket og renset hele maskinen, satte avstanden til maks og prøvde med malt, det gikk dårlig.
Selv på groveste innstilling ble malten malt opp til småbiter/pulver, ingen store fine biter av skallet.

Brukte ei slik kvern i ein del år. Kan vel sei det slik at resultatet var brukbart, men ikkje optimalt. Kapasiteten var heilt super. Meiner at 50 kg malt gjekk gjennom på mellom 15 og 20 min. Prinsippet for maling av kaffe og malt er nok litt forskjellig. Kaffebønner skal knusast ned til passeleg størrelse alt etter kva traktemetode som vert brukt. Malt skal knusast på ein  måte som opnar skalet utan at det vert for sundrive.
Kaffekverna "kuttar" maltkorn og skall opp i bitar. Det går greitt å stilla inn kverna til å grovmaling med å gjera eit inngrep og fjerna innstillingshendelen som vart brukt ved maling av kaffe. Då kan du justera avstanden mellom "kvernsteinane" ved å ta av trakta på toppen av kverna og skru innstillinga vidare forbi "max". Litt klurete fortklart, men du vil sjå korleis det verkar om du tar av trakta.
Konklusjon - kverna er ikkje optimal for kverning av malt, men om du godtar eit lågare utbytte, er det absolutt eit alternativ. Er litt samme prinsippet som Corona trur eg, men "kvernsteinane" har eit grovare mønster.
Send ein liten slump ukverna malt gjennom kverna på forskjellige innstillingar, så kan du sikkert gjera deg opp ei meining om korleis resultatet vert. Verdt eit forsøk i alle fall.

Tilbake
Topp