Går dette an?

Hei, en forholdsvis fersk brygger, i den forstand at jeg bare har 2 brygg bak min rygg, som lurer på litt smått.
Sier forholdsvis fersk fordi mitt første brygg var for ca 8 mnd siden og mitt andre var for noen uker siden(klar til smaking neste helg 04.12.11)

Men jeg er klar for å brygge på nytt igjen og har tenkt at jeg vil lage en slags Imperial Brown Ale av noe slag  ::)
Har sittet å lekt litt med forskjellige oppskrifter og den jeg har likt best ser omtrent slik ut:

Malt:
(ja det er ekstraktbrygg)
Muntons medium ekstrakt 3kg
Muntons lys ekstrakt 1.5 kg
Etiopisk(kan hende jeg tar feil på landet her, var på en utenlandssjappe jeg fant den) honning ca 1 kg

Humle:
Fuggles 60g 60min
Fuggles 30g 30min
East Kent Goldings 30g 5-10 min

Gjær:
1028 London Ale

Har også fundert på å tilsette knuste appelsiner(uten skall) eller sitroner for å få en litt citrus-akti undertone.
Etter mine beregninger i Beercalc og diverse, så ser jeg at det blir en ganske høy ABV (ca 7-9%).

Det jeg i grunn lurer på er om dette er en bra oppskrift? Er d noe jeg burde gjøre annerledes?
Annen humle? Annen gjær?
Har forresten lest litt om honning i øl, og ser at det tipses om pastaurisering, altså varme på ca 80 grader i 60-90 min.
Håper på tilbakemeldinger og tips.

Mvh Pål

Ikke kok honingen, viss du er bekymret for infeksjon holder det å blande I honningen når du tar kjelen av plata. Selv hadde jeg putta honingen I gjærings karet etter 4-5 dager da er det nok alkohol til å ta knekken på det meste. Men det var ganske mye honning du planla  å bruke, dette kan fort gi en heit alkohol smak på brygget og du får noe som kan minne mere om mjød en øl. Men vis du lagrer dette ølet en god stund skulle jeg tro du får et godt resultat.

Har også fundert på å tilsette knuste appelsiner(uten skall) eller sitroner for å få en litt citrus-akti undertone.

Du kan få det ved å bruke Cascade humle som aroma eller smakshumle. (for eks.)

Cascade har jeg brukt i et tidligere brygg, og føler ikke at det gir rikti så mye sitrussmak.
Har ikke tenkt å koke honningen, men har tenkt å tilsette den etter kokingen før avkjølingen,
er veeeldi skeptisk til tilsetning etter at fermenteringen er begynt?

toters86 skrev:
Cascade har jeg brukt i et tidligere brygg, og føler ikke at det gir rikti så mye sitrussmak.
Har ikke tenkt å koke honningen, men har tenkt å tilsette den etter kokingen før avkjølingen,
er veeeldi skeptisk til tilsetning etter at fermenteringen er begynt?

Honning har antiseptiske egenskaper, så faren for problemer noen dager ut i gjæringsforløpet er liten,
omtrent som ved tørrhumling.

Da trur æ at æ skal pastaurisere honningen og tilsette appelsinene for så å tilsette tidli under gjæringen.

Men leste at honning tar en del lengre tid og fermentere ferdi.
Og d sies at man ikke skal la d fermentere serli lengre enn 2 uker på dunk sammen med gjærrester...
må en da flytte d til en ny dunk? skal d da tilsettes noe?

Når en lager mjød med bare honning tar det lang tid fordi honning ikke ineholder gjær-næring, men viss du tilsetter honning i en øl burde det være nok næring til at honningen gjærer ferdig på under en uke.

det er greit å ha honningen i den varme vørteren, men ikke nødvendig, jeg ville vert mere redd for å miste fine subtile honning aromaer ved oppvarming. nesten all infeksjon i ølbrygging skjer før gjæren har laget nok alkohol, når brygget kommer over 4-5% er det få ting som kan få fotfeste. Jeg skjønner at du er litt nervøs i forhold til infeksjoner men jeg tror den redslen er litt overdrevet, det er vanlig å tillsette honning etter at fermenteringen er i gang uten oppvarming, ofte i flere runder når man brygger mjød. eneste grunn til at en viss oppvarming kan vere lurt er å gjøre honningen mulig å helle akkurat slik man gjør med flytende maltekstrakt. husk at sukker er konserverende akkurat som alkohol så det er ikke mye som lever i honningen.

Men er d ikke lurt å få "blandet ut" honningen?  Har lite lyst til å røre rundt etter gjeringa er startet?
Tenkte å ha d oppi etter kokingen, før nedkjølingen slik at mesteparten av smakene og aromaene bevares?

din plan fungerer utmerket, jeg bare følte at jeg måtte presisere at det andre måter å gjøre et på som kan være bedre eller likebra. det er ikke infeksjon du bør tenke på i dette tilfellet, men hva som gir best resultat. honningen blir oppløst og utblandet uten at du rører, som du sikkert kan se i gjærkaret skjer det ganske mye. co2 som stiger og gjær og diverse som synker, honningen kommer ikke til å ligge som et urørt lag i bunnen serlig lenge.

Ps gjør som du har tengt det går sikkert bra og forskjellene er nok ganske små om du tillfører honningen i varm vørter eller senere under gjæringen.
derimot vis du bruker en dyr honning fra foreksempel citrus blomst eller bringebær. da vill formye av de subtile smakene bli borte, ikke bare på grunn av varmen men under første del av stormgjæringen blir mange flyktige aromaer løftet ut av brygget, bare lukt på det som kommer ut av gjær låsen alt dette er tapt aroma.

Tilbake
Topp