Gårsdagens brygg

loebrygg

Norbrygg-medlem
Igår skulle jeg brygge NØ Porter

Dette er ikke nok en tekst om et mislykket brygg, føler igrunn det meste gikk strøkent og
tror det blir bra, vil bare ha litt synspunkter

Alt gikk på skinner, traff mesketemp på 65 grader som jeg holdt en time og økte til 72 grader siste 10 -15 min
men etter nedkjøling leste jeg av OG til 1.080!? Skulle jo være 1.070
Kan det stemme?, en effektivitet på nesten 100%
Klarte selvfølgelig også å pitche på 27 grader, men fikk den ned til 25 iløpet av et par timer
da var stormgjæringen godt igang, ploppet effektivt i gjærlåsen og bra med skum
Kan igrunn ikke huske å ha opplevd så bra skum

Satte starter og pitcha rikelig med fersk bond gjær

Hva kan jeg forvente av dette sånn utenom et sterkt brygg rikelig med fuktig/ester?
Lukter fruktig og smakte søtt

Fuselalkohol. Høy temp i starten på gjæringen gir økt produksjon av fusel. Du bør helst alltid kjøle ned til eller litt under gjæringstemperatur. 25 °C er ganske så høyt i så måte. Hvis du har et utbytte på nesten 100 % er det nok noe galt i målingen. Har du hatt mindre volum enn du egentlig skulle? Eller har du i vanvare brukt mer malt enn du egentlig skulle? Nok vørter i måleglasset ved måling? Feilkildene er mange...

Har du sjekka at ikke skalaen inni hydrometeret har forskjøvet seg? Kan lett skje hvis det får en dunk, hvilken verdi får du hvis du setter det i rent vann med 20C?

Ja er vannet for kaldt så blir det også feil, men stemmer det så må det jo være noe annet rart, kanskje så enkelt som det gahr foreslår om for mye malt

Sorry, mener 20 grader
Maltposen fra bryggselv stusset jeg over selv da det sto div malt 1 kilo, men veide da jeg kom hjem
1,2 som det skulle

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe, stemmer sikkert der, men nesten 100% utbytte tror jeg nok ikke stemmer, da er det noe galt et eller annet sted, uten at det er noe å henge seg opp i :) dvs, med mindre du får tilsvarende resultater flere ganger da :)

men det er akkurat det har fått over forventet utbytte på de to foregående brygga jeg satte på den dunken
Vel får sjekke neste gang jeg tapper

Jaja, godt blir det nok
og aldri så ille som at dette er et brygg som vil bli brygget om og om igjen  :)

Måler du meskeutbytte på grunnlag av hvor mye vørter du får i gjæringsbøtta?

uhm, ja
beregner utbytte og SG etter mesking og før vørter kok (7 -9 L) og OG i gjæringsdunken etter fortynning

Det er nok mest riktig for beredning av utbytte,
men det forteller meg jo ikke noe om hvor sterkt øllet blir

Uansett blir det ikke bare to veier til Rom?
Så lenge du har litt matteferdigheter og vet det ene eller det andre så kan du jo bare regne om for korrigert volum

Right?

Well, det kommer jo an på. Det ligger tross alt gjerne igjen en liter eller to med vørter i gryta. Hvis dette ikke blir med når du tynner ut vørteren etterpå blir beregningen feil.

Stormgjæringen så ut til å være over da jeg kom hjem fra jobb igår kveld og
SG er nå ihvertfall 1.026

Ingen tegn til usmaker/lukt
Smaker som den skal, litt karamell og røstet/sjokkolade

Beercalc, slik jeg har forstått den, sier at "Volume" skal være det volumet vørter du har igjen etter koking. I praksis får man ikke alt dette over i dunken, og jeg ble selv lurt av dette de første gangene jeg brukte beercalc. Legger man på det som ligger igjen i kjelen, så faller jo effektiviteten fort 10%.

I beercalg regnet jeg ut at med din OG på 1080 har du hatt en effektivitet på 90%. Om du også har 10% svinn igjen i kjelen, så snakker vi ca 80% - og det begynner å ligne på noe  ;)

Men ikke bland de to målene på utbytte. Meskeutbytte og "brewhouse efficiency" er to forskjellige ting.

palve skrev:
Beercalc, slik jeg har forstått den, sier at "Volume" skal være det volumet vørter du har igjen etter koking. I praksis får man ikke alt dette over i dunken, og jeg ble selv lurt av dette de første gangene jeg brukte beercalc. Legger man på det som ligger igjen i kjelen, så faller jo effektiviteten fort 10%.

I beercalg regnet jeg ut at med din OG på 1080 har du hatt en effektivitet på 90%. Om du også har 10% svinn igjen i kjelen, så snakker vi ca 80% - og det begynner å ligne på noe ;)

Det blir vel litt feil
Jeg målte kun OG 1.080 etter fortynning til 11,4 L
Går du over oppskriften min gir det meg en "effektivitet" eller kall det hva du vil på 97%
Mth. svinn, no det var pent lite av, tømte nesten alt som var av humleslam over i dunken, ville utbytte heller bare vært ennå høyere

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp