Gassbrenner innendørs

Gass innendørs kan sikkert være OK med åpent vindu og helst også dør så evt. gasslekkasje kan renne ut. Men gass i kjeller under bakkenivå er FY. Propan er tyngre enn luft.
 
Skal være enig i at det ikke er opptimalt med gass i kjeller. Men hvis flaskene ikke lagres der, bare er der når brenneren brenner. Godt med ventilasjon i form av ventiler og evt dør oppe. Og ventilator til avdemp kan jeg ikke se helt problemet med det. Blir det lekkasje på propan når du holder på merker du det fort i form av lukt eller brann i slange E.l.
 
Brukes ikke slikt i hytter og campingvogner? Kanskje ikke 14kw på en brenner. Har nå sett utstyr med 3 brennere.
 
Vi har gass komfyr på hytta
• Effekt lite bluss: 1000 W.
• Effekt medium bluss: 1750 W.
• Effekt stort bluss: 3000 W.
• Effekt undervarme: 3000 W.
• Effekt grill: 2400 W.
+ at vi har kjøleskap som går på gass.

Blir jo litt forbruk hvis man skal lage en middag.
 
Noe utstyr er laget for bruk inne. Krabbekokere ig annet er kun for bruk ute. Jeg bruker krabbekoker og står ute (på første året). Har veranda med fliser og foldedører. Litt varmere innenfor dørene enn utenfor, men ikke mye.
 
Hvis du ser bort fra stativet eller varmesjold som er montert på en hytte komfyr så er det vel samme system. En brenner er stort sett en brenner? Er vel ingen sikringer e.l på en hyttekomfyr.

Eneste forskjellen må vel være størrelsen eller kW per brenner.


Sålenge brennern står slik at det ikke tar fyr i noe så er vel ikke risikoen noe større eller mindre?
 
Har testet å brygge med både 8,5 kw krabbekoker og med 14,9 kw krabbekoker på kjøkkenet til en kompis. Funka fint med hans 8,5kw, men når vi dro til med min også så var det litt fare for nøttebrunt kjøkkengulv så nå er det garasjebrygging som gjelder. Lar det være en 50-70 cm åpning under garasjeporten så lenge gassen står på. Blir superundertøy og topplue :)
 
Hvis du ser bort fra stativet eller varmesjold som er montert på en hytte komfyr så er det vel samme system. En brenner er stort sett en brenner? Er vel ingen sikringer e.l på en hyttekomfyr.

Eneste forskjellen må vel være størrelsen eller kW per brenner.


Sålenge brennern står slik at det ikke tar fyr i noe så er vel ikke risikoen noe større eller mindre?
Jeg har forstått det slik at utstyr for bruk inne nå kommer med sikring mot lekkasje og flammevakt. Nyere hytter og hus med sentral gass har gjerne detektor med automatisk stenging.
 
Jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke har grunnlag til å uttale. Kjenner ikke til reglene. Men jeg tar mine forhånds regler med slange brudd ventil og gass alarm pluss sund fornuf. Så ser jeg ikke noe problem med å bruke gass brenneren på bryggerommet.

At ikke forsikringen vil dekke det hvis det skulle oppstå noe. Er høyst sansynelig.
 
Tilbake
Topp