Gassbrenner

Gassbrenner:
www.Netthandelen.no selger noe de kaller krabbekoker. Kan det være brukbart til dette formål?
("Krabbekoker" i søkevindu og du får svar når neste auksjon er.)
 
Jeg bruker en som ser helt lik ut til koking av 50 - 70 liter vørter. Fungerer utmerket under forutsetning av at du benytter en reglator som kan gi mer trykk enn en standard "grill regulator" (se lengre ned i tråden).

RuneGE
 
Selv om dette er en veldig gammel trå så tenkte jeg jeg skulle legge til litt mer info..

Jeg fant en gassbrenner av samme type nevnt i denne tråden, Primus Quartz 2 hos RK Smia sitt utsalg på grønnland i Oslo. Prisen er 1260,- og den skal kunne gi 9.2kW. Kommer med flammesikring.

Akkurat kommet derfra nå og er i gang med klargjøring til første brygg på den..  :)
 
Om det kan være til trøst så fant jeg slike brennere som den minste vist på bildet her over for 26 Euro i Finland forige uke.  Ikke for å plage men slik var det! >:D
 
Chimmy skrev:
Felleskjøpet i Sørlandsparken Kristiansand selger krabbekokere til 228kr.
De fikk inn et parti i går.

Ser at den er oppgitt til å yte 2,8 kW, det må være feil når forbruket er 1,2 kg gass/time. Antar det skal være 8,2 kW.

Har selv en brenner som ble kjøpt hos Petit for en del år siden og den fungerer utmerket.
Bruker trinnløs regulator, men tror det vil fungere med standard regulator hvis du lager et varmeskjold i tillegg. Prøv med standard regulator først.

Varmeskjold ble laget av en gammel varmtvannstank der jeg skar av topp og bunn. Denne tres utenpå bryggekjelen og danner en kappe med 5-6 cm klaring til kjelen.
Dette medfører at varmen ledes langs hele kjelens lengde og utnyttes bedre. Dermed reduseres også gassforbruket.
Det er imidlertid viktig at kappen stikker 2-3 cm lenger ned enn bunnen på kjelen. Dette gjøres ved å skjære hakk der labbene på brenneren er, + hakk for tappekran.

Jeg har en kombinert meske og bryggekjele ca 40 cm dia. og et varmeskjold på 50 cm dia.

Einar
 
Dette med varmeskjold høres komplisert ut. Tror jeg satser på 2 stk kokeplater a 2 kw fra ClasO til 57-literskjelen min jeg, gitt. Holder ikke det slenger jeg et par grilltennere oppi også.
 
Einar skrev:
Chimmy skrev:
Felleskjøpet i Sørlandsparken Kristiansand selger krabbekokere til 228kr.
De fikk inn et parti i går.

Ser at den er oppgitt til å yte 2,8 kW, det må være feil når forbruket er 1,2 kg gass/time. Antar det skal være 8,2 kW.

Det er Osjord (i Sandnes) som leverer denne til Felleskjøpet. På sidene deres står det at den gir 8,8kW. Fin liten krabbekoker som avgir 8.8 Kw varme, ellers er det viktig å følge bruksanvisningen nøye..
www.osjord.no sier ikke så mye, men de har også www.brukerhjelp.no der man finner bruksanvisninger mm.
 
Jeg kjøpte min gassbrenner hos Mekk. Den går under navnet Krabbekoker men fungerte bra for min del.  :yes: Prisen er 399.-  inkl. regulator og slange. jeg vet ikke hvor mange watt det er men den koka ihvertfall mine 60 liter i en varmtvannstank.
 
:eek: Jeg har brygget i dag og midt under kokingen av vørteren fikk vi strømmbrudd  :eek:  :eek: :eek: :eek: :eek:
heldigvis var det bare et halvt minut men jeg skal kjøpe meg en gassbrenner også før neste brygg. Det kan spesielt om vinteren med styggt vær forekomme at vi er plutselig strømløs for hvet ikke hvor lenge. Må ikke tenke på det...
:biersmile:
 
Tilbake
Topp