Gelatin og/eller coldcrashing

Drar opp denne igjen fremfor å lage en ny tråd.

Holder på med CC på en pils (min første pils), og vurderer å tilsette gelatin (min første gelatin).
Dette foregår på en unitank, som har stått under trykk den siste 1/3 av gjæringen. Dvs. at innen CC er fullført, er ølet bortimot ferdig karbonet.

Er det noen som har forsøkt å tilsette gelatin i ferdig karbonet øl?
Blir effekten den samme, eller er det behov for å bruke mer tid på gelatin før tapping?

Nå skal denne stå å lagre på fat i noen uker uansett etter tappingen, men likevel...
 
Drar opp denne igjen fremfor å lage en ny tråd.

Holder på med CC på en pils (min første pils), og vurderer å tilsette gelatin (min første gelatin).
Dette foregår på en unitank, som har stått under trykk den siste 1/3 av gjæringen. Dvs. at innen CC er fullført, er ølet bortimot ferdig karbonet.

Er det noen som har forsøkt å tilsette gelatin i ferdig karbonet øl?
Blir effekten den samme, eller er det behov for å bruke mer tid på gelatin før tapping?

Nå skal denne stå å lagre på fat i noen uker uansett etter tappingen, men likevel...

Om ikke direkte sammenlignbart, så leste jeg meg nylig opp (via forumtreff på googlesøk) på bruk av av gelatin direkte i corneliusfatet, og om hvorvidt man kunne karbonere samtidig eller burde vente med det. Det syntes å være stor enighet om at gelatin fungerer selv med karbonering.
 
Det funker. Gjorde det på en pils som aldri ble naturlig klar engang. Men regn med høy skumføring og noe oksidasjon...
 
Det funker. Gjorde det på en pils som aldri ble naturlig klar engang. Men regn med høy skumføring og noe oksidasjon...

Mener du at gelatinen gir mer skum, eller tenker du på når man slipper ut trykket?
Sliter allerede nok med skumproblemer når jeg overfører med trykk, så hvis gelatin gjør det verre er det temmelig uaktuelt.
Har et par clear beer draught system som jeg kan bruke for å tappe fra toppen av fatet, så mulig gelatin er overflødig.
 
Brygget en øl med 50/50 pils og hvete, w-34/70. Ingen cold crash. Brukte ikke klarningsmiddel. Har stått ei uke til karbonering, og er nå krystallklar. Lurer på å droppe klarningsmiddel i det hele tatt i øla mine, for det er større sjans for at pumpa på BB60A går tett under sirkulering ved nedkjøling.
 
Mener du at gelatinen gir mer skum, eller tenker du på når man slipper ut trykket?
Sliter allerede nok med skumproblemer når jeg overfører med trykk, så hvis gelatin gjør det verre er det temmelig uaktuelt.
Har et par clear beer draught system som jeg kan bruke for å tappe fra toppen av fatet, så mulig gelatin er overflødig.
Skummer når du heller oppi varm gelatin i karbonert øl, så du må få på lokket ganske kjapt :).
 
Tilbake
Topp