Men da holder jeg jab ansvarlig for at øllet blir tamt
Sånn ca 1 ts til 25 liter. Det bunnfeller, så det er ikke som du må fram med kruttvekta.Mer mas her: Hvor mye gelatin, i gram? Jeg har pulver, ikke plater.
Når Dere couldcrasher med gelatin. Stikker Dere ikke om da?Deler litt erfaring om emnet.
Har kun brukt gelatin på pils og da samtidig med cold crash. Alltid med god resultat - dvs klart, karbonert øl. (Bruker Irish Moss i kok.)
Antall dager med cold crash, temperaturforløp og dager med gelatin før tapping har variert betydelig (har ikke skap så cold crash skjer i garasjen til høyst varierende temperatu, dvs brygger pils kun om vinteren).
Min siste batch pils (Gahr Edit) var jeg litt bekymret for. I stedet for gelatin skulle jeg prøve Young's Beer Fining kjøpt på Norbrygg. Det var ingen suksess! Hadde Young's i etter 2 dager cold crash (ned til 1C) og ventet. Ølet ble mere uklart!! Etter 2 dager til resignerte jeg og kjørte på med gelatin. Fryktet da det skulle bli "for mye" og ta rotta på gjæra. Uansett ventet 3 dager til og tappet krystallklart øl. Vurderte sterkt å sette til litt ny gjær for å sikre karbonering, men lot det være og flasket ølet. Etter den sedvanlige ventetiden var jeg litt spent på første prøveflaske og kunne heldigvis konstatere at det var som tidligere batcher - veldig bra med kullsyre.
Bottom line basert på egne erfaringer, kombo cold crash og gelatin gir klart, karbonert øl - og det er ikke noe fasitsvar for temperaturforløp, antall dager cc og antall dager med gelatin. (Hvor vidt man ønsker å bruke gelatin er en annen sak, synes selv ølet blir klart nok uten.)
Nei, stikker om etterpå til reint fat med sukkerlake for flasking.Når Dere couldcrasher med gelatin. Stikker Dere ikke om da?
Sent fra min F8331 via Tapatalk
CC gjør jo ikke det i seg selv, men nedkjøling av væske i en beholder skaper undertrykk som for de vanligste gjæringsbøtter medfører at luft trekkes inn for å utligne. I min produksjon har jeg merket en vesenentlig kvaltetsøkning etter at jeg skippet å CC samt å gjennomføre en rask tapping på fat.Hvorfor i all verden skulle cc føre til oksidering?
@Miguel fat som holdes kalde CC'er jo så klart. Har selv ikke opplevd at det lille sedimentet i bunnen av fatet kommer med, kanskje litt i de første dl som tappes, men etter det er øllet stjerneklart. Men det forutsetter at fatet får stå i ro da.
Men dersom du planlegger å gjøre CC på fatet, hvorfor begynner du ikke med et allerede kappet stigerør? Så slipper du å bytte?Synes jeg kan dra ut rimelig mye gjær fra bånn av et fat selv hvis mye har blitt med over. Man kan jo bare tappe ut det første, men vil gjerne prøve å ikke ha stigerøret helt nedi. Ser for meg å bytte stigerør når ølet er kaldt og samtidig kontinuerlig lett blåse litt co2 inn via co2 co2-koblingen, som også er avkuttet.
Jeg skrev at jeg må av med lokket tidligere, det er jo feil, jeg må bare ut og så inn med stigerør.
Men dersom du planlegger å gjøre CC på fatet, hvorfor begynner du ikke med et allerede kappet stigerør? Så slipper du å bytte?
Sannelig ikke dumt! Det skal jeg prøve. Takk.lag litt overtrykk på fatet, snu det rundt og et par trekk i sikkerhetsventil burde funke for å få bort siste skvetten.