Gelatin og/eller coldcrashing

Hm. Jeg er ikke der hvor jeg bruker gjæren flere ganger, så da kan jeg vel ihvertfall ta sjansen på å kræsje raskt.

Men da holder jeg jab ansvarlig for at øllet blir tamt hvis det ikke karbonerer ordentlig (med mindre jeg bruker ekstra gjær) ;)
 
Deler litt erfaring om emnet.

Har kun brukt gelatin på pils og da samtidig med cold crash. Alltid med god resultat - dvs klart, karbonert øl. (Bruker Irish Moss i kok.)

Antall dager med cold crash, temperaturforløp og dager med gelatin før tapping har variert betydelig (har ikke skap så cold crash skjer i garasjen til høyst varierende temperatu, dvs brygger pils kun om vinteren).

Min siste batch pils (Gahr Edit) var jeg litt bekymret for. I stedet for gelatin skulle jeg prøve Young's Beer Fining kjøpt på Norbrygg. Det var ingen suksess! Hadde Young's i etter 2 dager cold crash (ned til 1C) og ventet. Ølet ble mere uklart!! Etter 2 dager til resignerte jeg og kjørte på med gelatin. Fryktet da det skulle bli "for mye" og ta rotta på gjæra. Uansett ventet 3 dager til og tappet krystallklart øl. Vurderte sterkt å sette til litt ny gjær for å sikre karbonering, men lot det være og flasket ølet. Etter den sedvanlige ventetiden var jeg litt spent på første prøveflaske og kunne heldigvis konstatere at det var som tidligere batcher - veldig bra med kullsyre.

Bottom line basert på egne erfaringer, kombo cold crash og gelatin gir klart, karbonert øl - og det er ikke noe fasitsvar for temperaturforløp, antall dager cc og antall dager med gelatin. (Hvor vidt man ønsker å bruke gelatin er en annen sak, synes selv ølet blir klart nok uten.)
 
Deler litt erfaring om emnet.

Har kun brukt gelatin på pils og da samtidig med cold crash. Alltid med god resultat - dvs klart, karbonert øl. (Bruker Irish Moss i kok.)

Antall dager med cold crash, temperaturforløp og dager med gelatin før tapping har variert betydelig (har ikke skap så cold crash skjer i garasjen til høyst varierende temperatu, dvs brygger pils kun om vinteren).

Min siste batch pils (Gahr Edit) var jeg litt bekymret for. I stedet for gelatin skulle jeg prøve Young's Beer Fining kjøpt på Norbrygg. Det var ingen suksess! Hadde Young's i etter 2 dager cold crash (ned til 1C) og ventet. Ølet ble mere uklart!! Etter 2 dager til resignerte jeg og kjørte på med gelatin. Fryktet da det skulle bli "for mye" og ta rotta på gjæra. Uansett ventet 3 dager til og tappet krystallklart øl. Vurderte sterkt å sette til litt ny gjær for å sikre karbonering, men lot det være og flasket ølet. Etter den sedvanlige ventetiden var jeg litt spent på første prøveflaske og kunne heldigvis konstatere at det var som tidligere batcher - veldig bra med kullsyre.

Bottom line basert på egne erfaringer, kombo cold crash og gelatin gir klart, karbonert øl - og det er ikke noe fasitsvar for temperaturforløp, antall dager cc og antall dager med gelatin. (Hvor vidt man ønsker å bruke gelatin er en annen sak, synes selv ølet blir klart nok uten.)
Når Dere couldcrasher med gelatin. Stikker Dere ikke om da?

Sent fra min F8331 via Tapatalk
 
Dere som CC'er, omstikker osv. Sliter ikke dere med oksidert øl? Jeg tør ikke lenger å CC, da gevinsten er såpass lav i forhold til risiko for oksidering. Er jeg paranoid?
 
Hvorfor i all verden skulle cc føre til oksidering?
CC gjør jo ikke det i seg selv, men nedkjøling av væske i en beholder skaper undertrykk som for de vanligste gjæringsbøtter medfører at luft trekkes inn for å utligne. I min produksjon har jeg merket en vesenentlig kvaltetsøkning etter at jeg skippet å CC samt å gjennomføre en rask tapping på fat.
 
Bare det å trekke ut "nok" prøver er nok til å få et preg av tidlig oksidering av ølet, synes jeg. Jeg gjorde en test og tappet ut halvparten eller noe, via kran. Ølet ble helt ødelagt i mine øyne. Med CC så er det ikke mye oksygen man trekker inn, og samtidig som temperaturen synker så vil oksideringen gå tregere, men likevel. Oksygen vil man helst ikke ha i ølet. Sitter selv og vurderer CC på fat, men da må jeg opp med lokket til fatet uansett hvis jeg vil bytte stigerør for å ikke dra med så mye av gjæren hvis jeg skal flaske ølet.
 
IMG_4772.JPG
Jeg tror jeg har funnet meg et slags system som funker for meg. Speidelkarene er ganske så tette, når jeg cc'er så stenger jeg blow off ventilen. Det skaper et festelig undertrykk i dunken (hele greia blir noe deformert) sår jeg skal tappe kobler jeg på CO2 og begynner å blåse inn, da åpner jeg blow off og slipper inn CO2'en. Til slutt tapper jeg på fat med CO2 inn hele veien. Tappingen går bedre og jeg tror det blir mindre oksidert.

Mye rot i bryggeriet gitt... blir litt flau.
 

Vedlegg

  • IMG_4772.JPG
    IMG_4772.JPG
    125,6 KB · Sett: 48
@Miguel fat som holdes kalde CC'er jo så klart. Har selv ikke opplevd at det lille sedimentet i bunnen av fatet kommer med, kanskje litt i de første dl som tappes, men etter det er øllet stjerneklart. Men det forutsetter at fatet får stå i ro da.
 
@Miguel fat som holdes kalde CC'er jo så klart. Har selv ikke opplevd at det lille sedimentet i bunnen av fatet kommer med, kanskje litt i de første dl som tappes, men etter det er øllet stjerneklart. Men det forutsetter at fatet får stå i ro da.

Synes jeg kan dra ut rimelig mye gjær fra bånn av et fat selv hvis mye har blitt med over. Man kan jo bare tappe ut det første, men vil gjerne prøve å ikke ha stigerøret helt nedi. Ser for meg å bytte stigerør når ølet er kaldt og samtidig kontinuerlig lett blåse litt co2 inn via co2 co2-koblingen, som også er avkuttet.

Jeg skrev at jeg må av med lokket tidligere, det er jo feil, jeg må bare ut og så inn med stigerør.
 
Synes jeg kan dra ut rimelig mye gjær fra bånn av et fat selv hvis mye har blitt med over. Man kan jo bare tappe ut det første, men vil gjerne prøve å ikke ha stigerøret helt nedi. Ser for meg å bytte stigerør når ølet er kaldt og samtidig kontinuerlig lett blåse litt co2 inn via co2 co2-koblingen, som også er avkuttet.

Jeg skrev at jeg må av med lokket tidligere, det er jo feil, jeg må bare ut og så inn med stigerør.
Men dersom du planlegger å gjøre CC på fatet, hvorfor begynner du ikke med et allerede kappet stigerør? Så slipper du å bytte?
 
Har ikke selv følt jeg har behov for kappet stigerør. Ting funker bra som det er. Blir vel en annen dans når jeg skal lodo gjære på corny.
 
lag litt overtrykk på fatet, snu det rundt og et par trekk i sikkerhetsventil burde funke for å få bort siste skvetten.
 
Tilbake
Topp