Gelatin vs IPA

Beron

Har stående en Amundsen Modern Day IPA klone til gjæring nå.

Har fatet noen brygg i det siste, og har da brukt gelatin i lyse typer. Nærmest magisk virkning fra tåke til krystall på et par dager.

Driver og veier for og i mot å gjøre det samme med IPA'en. Bekymringen er at gelatinen skal reise avgårde med noe/mye av tørrhumlesmaken.

Er klar over at tåket IPA er helt normalt, og jeg bryr meg katta selv.
Greia er at jeg liker å servere hjemmebrygg til venner og bekjente som er forholdsvis lite bevandret med andre øltyper enn filtrert butikkpils, og har lagt merke til at de gjerne blir skeptiske i utgangspunktet før de har smakt.

Har norbrygg gjengen noen betrakninger om gelatin i IPA?

Et annet valg er la den stå så lenge at den klarner seg sjøl. Men sjansen for at resultatet blir likt som bruk av gelatin. Et litt kjedligere øl pga mindre humle preg. Men kanskje akkurat det dine venner vil ha

Hmm. Da er dere ihvertfall enige begge to, både John Petter og Easybrew, om at det går ut over smaken i negativ retning. Da heller jeg mer mot å gi f i gelatinen og heller drikke ølet selv hvis det blir for mye uffing over uklart øl.
Da får gjengen i så tilfelle drikke gelatinklaret pils som er på fat, og som man sikkert ser bunnen i på flere favner.

Hvis noen uffer seg over nydelig tåkete øl med mye smak så er det bare å skjerpe seg.

Haha. Joda, du har et poeng der.
Hadde det imidlertid gjort minimalt eller ingenting med smaken så hadde jeg nok vært fristet.
Slik som på en IPA spiller klarheten ingen rolle for meg fordi jeg vet at tåka er helt normalt.
Skal man imidlertid brygge og drikke en lys lager, så synes jeg faktisk det hever opplevelsen når den er helt krystall i glasset.
(Så får det heller være hvis jeg er en snobb ;-) )

Sist redigert:
Haha. Joda, du har et poeng der.
Hadde det imidlertid gjort minimalt eller ingenting med smaken så hadde jeg nok vært fristet.
Slik som på en IPA spiller klarheten ingen rolle for meg fordi jeg vet at tåka er helt normalt.
Skal man imidlertid brygge og drikke en lys lager, så synes jeg faktisk det hever opplevelsen når den er helt krystall i glasset.
(Så får det heller være hvis jeg er en snobb ;-) )

Joda. En lager, men IPA kommer jo i mange former og fasonger. Og mye av smaken ligger i tåka.

Tilbake
Topp