Generelle spørsmål ang Speidel fra en noob....

peram

Norbrygg-medlem
Hei folkens, helt fersk forummedlem og potensiell hjemmebrygger her.

Jeg går og tenker på å starte med hjemmebrygging og har vel landet på å gå for en braumeister, men er veldig usikker på hvilken størrelse jeg bør velge. 20l utgaven er jo noe billigere, men jeg sitter og lurer på hvor stor jobb det er å "skalere" de "vanlige" ølsettene på 25l til en 20l speidel, noen som har noen inspill ? Tenker da på sett som f.eks. bryggselv selger. Slik jeg har forstått det så er det en begrensning på 6-6.5 kg malt på 20l utgaven så da sliter jeg vel med oppskrifter som har mer malt enn det ? Alternativet er jo selvfølgelig å kjøre 50l, men kan jeg da bruke brygge en 25l "pakke" uten kort maltrør eller blir det da for lite vann i kjelen ?

Har snakket med familie og venner og det er ikke umulig at vi blir 2-3 stykker ganske raskt.

Venter spent på inspill :)

Mvh,

peram
 
Har du 16a sikring så gå for 50l uten tvil, ta evnt med kort maltrør (nødvendig for små batcher)Større varmeelement =raskere brygg ved brygging av 20liter, med mulighet for 50 liter. Har du 10a sikring nå du evnt budsjettere med elektriker som gir nye høyere investerings kost så da ville jeg tatt 20l. Med speidel så er brygging enkelt og du kan rekke to brygg på en dag.

Oppskrifter som har mer malt enn da 6kg er en liten utfordring. To muligheter er her 1 mesk først med ca halvparten av maltet. Tøm røret og fyll det på nytt)
2 bruk spraymaly/dme for deler av basemalten.

Så det er ikke noe problem, du kan lage sterkøl så det holder.

Skaff deg fatanlegg først som sist.
 
Glemte å skrive det. Kjøp f.eks. også beersmith (beersmith.com) eller lignende programvare. Legger du bare inn oppskriften du har funnet, og ber den skalere så blir den riktig. Er tonnevis av oppskrifter på nettsiden der også som du bare kan søke opp.
 
Hadde gått for en 50 liter med engang, blir ikke kostbart hvis dere er 3 som deler, og hadde da vurdert et kort maltrør for å lage 25 liters settene for å prøve flere ølsorter...

Bruker selv kort maltrør for mindre batcher og testing av oppskrifter :)

Easybrew
 
Hvis dere er flere som skal dele, så er nok 50 l. veien å gå.

Jeg brygger imidlertid alene, og har ikke angrer et sekund på min 20 l. Jeg brygger ofte, og tester forskjellige oppskrifter ofte. Jeg har faktisk ikke savnet mer volum. Dessuten er maskina lett å lempe ut og vaske etter bruk.

Et annet moment synes jeg er at oppskriftene i BYO, Brygging fra hånd til munn, Den norske ølrevolusjonen, Brewing Classic Styles etc. kan brukes direkte. Med unntak av de virkelig store ølene, selvsagt.
 
50l om dere er mer enn en som skal brygge. 6-10 liter per person er litt litefor en bryggedag -)
Som 'solobrygger' er 20l bra. Passer akkurat i ett corneliusfat + muligens en flaske eller to 'attåt' til å gi bort. Jeg har ca 30 batcher på speidel, av disse er 6-7 fra slike 'ferdige kits'. De har jeg brukt som de er. Blir ofte noe mindre volum, men noe mer alkoholstyrke, og sikkert avvik på bitterheten også. Ikke noe jeg gidde bry med med, men her kan du jo 'toppe' med vann om du skal ha det helt 'by the book'.

Et par av kitsene har litt mye malt, men har gått greit så langt. En nøgne ø god jul måtte jeg dobbeltmeske, var ikke sjans å få i nærheten av alt oppi.

Noen ganger når ølen har vært eksepsjonelt bra, angrer jeg på at jeg ikke hadde 50 liter, andre ganger når resultatet er under forventet, hadde det holdt med 10 liter ;)
 
Kjøpte 50 literen og er storfornøyd med det. Gikk også rett på fatløsning og er storfornøyd med det også.
Ellers er jeg enig med å kjøpe f.eks Beersmith programvare og lage oppskrifter selv.
Jeg har aldri kjøpt ferdigsett med malt. Istedenfor har jeg liggende basemalt og spesialmalt som jeg kverner selv. Da tar jeg utgangspunkt i noen prisvinnende oppskrifter jeg finner her på Norbrygg, deretter skalerer jeg de til min Speidel og forandrer kanskje litt på oppskriften. Deretter er det ut i boden med en vekt og måle opp malten som deretter kjøres gjennom en maltmølle. Humle har jeg normalt en god del liggende i fryseren så det eneste som må planlegges er innkjøp av gjær (hvis du ikke velger å bruke tørrgjær).
Kan også bli noen spennende restebrygg for å bruke opp slumper...
Ellers vil du slite med å brygge under 40 liter i 50 literen med standard rør, og andre veien kan du strekke kapasiteten til 70-75 liter med bortimot 5% styrke.
 
Kjøpte 50 literen og er storfornøyd med det. Gikk også rett på fatløsning og er storfornøyd med det også.
Ellers er jeg enig med å kjøpe f.eks Beersmith programvare og lage oppskrifter selv.
Jeg har aldri kjøpt ferdigsett med malt. Istedenfor har jeg liggende basemalt og spesialmalt som jeg kverner selv. Da tar jeg utgangspunkt i noen prisvinnende oppskrifter jeg finner her på Norbrygg, deretter skalerer jeg de til min Speidel og forandrer kanskje litt på oppskriften. Deretter er det ut i boden med en vekt og måle opp malten som deretter kjøres gjennom en maltmølle. Humle har jeg normalt en god del liggende i fryseren så det eneste som må planlegges er innkjøp av gjær (hvis du ikke velger å bruke tørrgjær).
Kan også bli noen spennende restebrygg for å bruke opp slumper...

Takk for alle innspill, dette var virkelig nyttig. Det jeg forsatt ikke helt skjønner er dette med skalering av oppskrifter. Har lastet ned prøveversjonen av Beersmith 2 for å titte litt, men sliter med å få "grepet på" hvordan man kan ta f.eks Bryggselv sin American IPA inn som oppskrift. Hva skal jeg sette som equipment f.eks ? Blir det riktig med "Pot and Cooler (10 Gal/37.8 L) - All Grain" og så lagre oppskrift ? Hvis dette er riktig så regner jeg med at det bare er å velge "scale recipe" og så gjør beersmith nødvendige kalkulasjoner for å få det til å passe med Speidel 20/50 L forutsatt at jeg har lagt til de som "equipment". Har jeg tenkt riktig nå ?


Ellers vil du slite med å brygge under 40 liter i 50 literen med standard rør, og andre veien kan du strekke kapasiteten til 70-75 liter med bortimot 5% styrke.

Men 25l sett fra bryggselv vil gå fint i en 50L med kort maltrør, ikke sant ?

mvh,

peram
 
Det er uansett en begrensning i mengden malt du kan bruke i speidlene (ca. 5.5 og 12-13 kg). Dvs at om du skal lage en oppskrift med høy OG, må du skalere ned maltmengden, og så koke inn vørteren til mindre volum for å få ønsket OG.
 
Ja, du kan bruke scale recipe. Du kan også se hvor mange prosent de forskjellige maltene gir og leke litt med tallene. F.eks så har originaloppskriften humletilsetninger på flere tidspunkt, og den har oppgitt IBU. Bare lek deg med mengdene. Vær også klar over at forskjellige årganger av humle har forskjellig innhold.
25 literssettene skal jo passe ypperlig til det korte maltrøret med mindre det er veldig sterke ølsett. Mesker forøvrig med rundt 15 Kg i 50 literen med godt utbytte.
 
Igjen, takker for all info. Lurer på om det er noen her som har erfaring med Beerbrew og kan si noe om fordeler/ulemper kontra Speidel ? De er jo vesentlig billigere....

Per Arne


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Igjen, takker for all info. Lurer på om det er noen her som har erfaring med Beerbrew og kan si noe om fordeler/ulemper kontra Speidel ? De er jo vesentlig billigere....

Per Arne


Sent from my iPhone using Tapatalk


Startet med Beer Brew 30, men oppgradere raskt til Speidel 50L.

Har ikke angret ett sekund. Automatikk, temperaturer til å stole på, innebygde pumper og sirkulasjon, gjør bryggedagen både enklere og mindre bekymringsfull. Synes tempkontrollen på BB30 var mildt sagt utfordrende. Men for all del, brygget veldig godt øl på BB30 også!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OK folkens, valget er tatt ......

og jeg endte opp med en "gammel model" 50 L :)

Har egentlig alt jeg trenger for å sette i gang, og mulig jeg gjør jomfrubrygget i helgen, men har nok et spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Har prøvd å være litt "smart" og var en tur innom IKEA i dag og tok med meg denne som jeg skal benytte som "kokehatt". Planen er å feste 2 vanlige knotter på denne så det er mulig å få den av uten å svi av seg fingertuppene og få festet "vanlig" ventilasjonsrør til toppen som legges ut gjennom vindu, men hvordan sikrer jeg at dampen "kommer seg ut" ? Burde jeg heller feste den under kjøkkenventilatoren for at dampen skal få litt drahjelp ? Sette en rørvifte "inline" ? Blir damp for varmt for den vifta ? Vil dampen bare "magisk" komme seg ut ?

Mye rart en skal lure på når man starter med hjemmebrygging.....

peram
 
Hei,

det funker bra med det ventilasjonsopplegget. Har laget tilsvarende til min 50 L etter inspirasjon her på forumet. Rørvifte og damp ut vinduet. Bildet viser når hetta er tatt av og ikke i drift.


Speidelhatt.PNG
 
Se her ja, dette ligner :) Hvordan har dere festet røret til lampeskjermen ? Litt vanskelig å se på bildet. Og ikke minst hva er diameter på aluminiumslangen ?

peram
 
Hei,

Jeg brettet opp kantene og skrudde på med karosseriskruer, vet ikke om det er beste løsning, men fungerer greit. Ventilasjonskanalen er 10 cm i diameter.

T

ImageUploadedByTapatalk1420905444.975123.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp