Geordie Scottish Export, extrakt sett

Det er ingen vits å tilsette sukker i etterkant. Det vil ikke gjøre at FG rent teknisk sett synker spesielt mye (derimor gjør det at OG blir høyere og at alkoholprosenten går noe opp), og du får ikke et (smaksmessig) tørrere øl. I 23 liter øl vil OG øke med ca. 1,6 per 100 g tilsatt sukker, noe som vil gjøre at alkoholprosenten øker med tilnærmet 0,2 %. Sukker gir smaksmessig tørrere øl kun hvis man bruker det i stedet for malt/maltekstrakt. Hvis man skal prøve seg på et anslag av OG og alkoholprosent i ølene du har brygget, kan det kanskje bli noe slikt som dette:

Øl tilsatt 3 kg amber spraymalt (jeg antar det er spraymalt du har tilsatt):

I 23 liter øl vil 3 kg spraymalt tilføre ca 49 oechslegrader. 1,8 kg flytende maltekstrakt (som var i settet) vil tilføre ca. 23 oechslegrader. Altså vil OG her ha vært et sted i området rundt 71. Med en FG på 19 har du etter forholdene hatt en helt akseptabel utgjæring, og en alkoholprosent på ca. 6,9. ((71-19)/7,5=6,9.) Det er her viktig å merke seg følgende: Mål alltid OG før du tilsetter gjæren i brygget. FG gir egentlig bare mening om man ser den i forhold til OG. Som en (grov) tommelfingerregel kan man si at FG i de fleste tilfeller vill være på omtrent 25 % av OG-vedien. Dette avhenger dog av ganske mange faktorer, og man skal ikke se seg blind på en slik regel. Gjæringen er over når den er over...


Øl tilsatt 1,8 ka maltekstrakt (jeg antar du har brukt flytende ekstrakt her):

Følger vi utregningen fra det forrige ølet vil ølet med minst ekstrakt ha hatt en OG på ca. 46 (2 x 1,8 kg flytende ekstrakt). Med en FG på 16 vil det da inneholde ca. 4 % alkohol. Også dette ølet vil etter forholdene ha en relativt grei utgjæring, men kunne kanskje ha vært noe tørrere. Jeg hadde imidlertid ikke tilsatt mer sukker her. Antakeligvis vil det ikke bedre smaken på ølet.

Det å bytte ut sukker med maltekstrakt i ølsett er ikke nødvendigvis så uproblematisk som det ofte påstås. Siden (som Eduard har vært inne på) sett ofte er produsert med tanke på at man skal bruke sukker som gjærer helt ut,vil det fort bli dårligere utgjæring om man bytter alt sukkeret med maltekstrakt. I en del tilfeller kan det være ok bare å bytte ut halvparten. Rent smaksmessig er det dog ofte bra å kutte sukkeret i sett. Alternativt kutter man ut settet halt og bruker kun ekstrakt som man tilsette humle selv. Kombinert med god (og nok) gjær, vil man da kunne lage øl som er fullt på høyde med hva det måtte være. Merk også at det for oss hjemmebryggere ikke finnes noen måte å regne ut alkoholprosent helt nøyaktig på. Vi kan bruke formelen ovenfor, men vil aldri kunne fastslå helt nøyaktig alkoholinnhold. Men, smaken er tross alt det viktigste, ikke styrken :skaal2:
 
Eg kjøpte ein dunk på  15 Kg med Muntons amber maltekstrakt, og det er den typen eg har benyttet i begge brygga. Har ikkje benyttet DME eller sukker.
Grunnet til at eg benytter ølsett er at eg kjøpte 11stk ølsett for 200 kr og har da muligheiten til og forske og lere litt, og resultatet blir billig øl vis det blir bra. Samme ølsett med tilsetting av 1 kg bunsukker ga eit veldig godt resultat.
Eg har og humle pellets og SafAle-05 slik at eg kan unngå desse ølsetta, men sia det første Scottish eksport settet vart so bra, fekk eg lyst til og prøve litt til.
 
Oki. Dette vart ikkje heilt det ølet eg hadde forventa meg. Men kanskje det ikkje blir så aller verst alikevel, blir jo meir som eit bokk øl eller i nerheiten av det.
Det ølet som var tilsatt 3kg ekstrakt er no flaska på 0,33 flasker og står til karbonering. Og håpar da blir bedre etter noken vekers lagring.

Eg har og flaska halparten av det ølet som er tilsatt 1,8 kgekstrakt , resten (11L) tilsatte eg 0,4 kg og står og gjerar på dunken.
Med litt tid finn eg ut kva det går. 

Og takker for all hjelp hitill, eg har lert mykje av denne tråden.
 
Velbekomme! Det er noe av det beste med denne hobbyen; man lærer noe nytt hele tiden, og så får man drikke masse godt øl underveis! Ellers slår det meg gang på gang; bryggere, både profesjonelle og amatører, må være noen av de hyggeligste mennesker som finnes. Kun de aller færreste har bryggehemmeligheter, og alle er villige til å hjelpe. "Bedre øl til alle", ser ut til å være et gjennomgangstema i bryggemiljøet.
 
"Bedre øl til alle!"

Den er jeg med på!!!

:skaal:

I oktober 2006 brygget jeg en Geordie Scottish Export tilsatt 2,75 kg Moss maltekstrakt, samt 450 g Moss til ettergjæring. Ølet ble kjempegodt!

Litt restsødme er mest en vanesak - og til f.eks fenalår, er det supert - salt og søtt går fint i hop!

Som Gahr sier: Velbekomme!
 
Eg trur at det brygget eg har her, kan eg plassere som misslykket. Det ølet som eg tidligere i denne tråden har skrevet at eg tilsatte 3 kg ekstrakt og som er på ca 6%, prøvesmakte eg i kveld, etter at det har karbonert i romtemperatur et par dager. Og vore i kjøleskapet 3-4 timer. Det hadde så stort kullsyreinnhold, at det smakte som ein øl-cider. Eg skal la det stå ei stund, men dette ser ut som det berre er til og opne alle flaskene og tømme dei vasken. Eg tilsatte ei flat teskei sukker i flaskene som er 0,33L.
 
Dette lukter infeksjon eller for tidlig tapping... Det kan god tenkes at gjæren egentlig bare trengte en liten oppvåkning for å gjære videre. Ved omstikkingen/tappingen kan den ha fått det den trengte. Dette virker relativt sannsynlig ettersom du satte ølet i kjøleskapet etter bare to dager. Det er normalt sett ikke lang nok tid for å få nok kullsyre i ølet. Videre ville jeg heller ikke ha stolt helt på gjæren som fulgte med i settet. Tørrgjær er alltid til dels infisert med bakterier (men god gjær vil inneholde forsvinnende lite og dermed ikke medføre noen risiko), og gjæren i slike sett har ofte vært av tvilsom kvalitet.

Fortvil ikke. Hell ut og brygg igjen! Men test noen flere flasker før du heller ut. Det kan være du bare har vært uheldig men enkelte flasker...

Hvor mye sukker brukte du per liter til karboneringen?
 
Flere som sier dette . Blant andre Chris White i siste episode av the Sunday Session på the Brewing Network:

http://www.thebrewingnetwork.com/shows/470
Husker ikke når i programmet, men et sted er det... tror det først og fremst skyldes produksjonsmetoden. Han sier forøvrig at metodene har blitt langt bedre enn de var før, så problemet er langt mindre enn det pleide å være. Med GOD tørrgjær (Lallemand og Fermentis, for eksempel) kan man jo lage utmerket øl (men jeg er ingen STOR tilhenger...).
 
Joda, kanskje det, men når han blir spurt om ikke White Labs vil produsere tørrgjær, bruker han dette som et av argumentene sine; de ville ikke være i stand til å produsere helt ren gjær (og at de vil måtte investere en million dollar i utstyr). Jeg mener definitivt at god tørrgjær er bra, men som sagt vil jeg ikke bruke det selv om jeg ikke må...
 
Hmmm.. Nå blir vel Geordie Ølsett litt vel komplisert?

Som nybegynner har jeg ett råd:
Prøve og feile.... det tar en stund å bli god til å brygge godt øl :)

Jeg begynte med denne hobbyen etter å ha kjøpt et Geordie ølsett på COOP for ca. ett år siden. Fulgte bruksanvisningen og laget dermed udrikkelig øl. Det irriterte meg litt, så jeg begynte å lese om ølbrygging på Internett. Forrige tirsdag brygget jeg øl #13. Jeg prøver og feiler(av og til) fortsatt...
 
Eg brygget på et ølsett som heiter Cobra, dette er 4-5 år siden. Og der fekk eg kun medium bra resultat, dvs det gikk ned men var ikkje spes godt. Men eg har og som tidligere fortalt, brygget et Geordie Eksport, der eg tilsatte 1Kg brunt sukker.
Og dette var heller ikkje heilt topp etter endt gjæring og heller ikkje so bra etter ei veke med karbonering på flaske.
Men etter 5-6 veker på lagring i kjøleskap, fekk eg ein heilt annan opplevelse. Da var ølet kjempegodt, med ein god rund ettersmak. Men da varte det jo ikkje lenge heller.
Og er enig at lesing og studering av forskjellige ting er bra, men det beste er jo og lere det sjølv etter masse prøving og feiling.

Men har på ingen måte gitt opp, i går kveld brygget eg 2x 23 liter med Geordies Eksport igjenn, denne gangen tilsatte eg 2x1kg amber malt ekstrakt og 2x 750g brunt sukker i brygga, så brukte eg 2x  SafAle s-04 til gjæring.
OG målte eg til 40 og 42, skjønner ikkje heilt kvifor det vart forskjell, men sikkert vore litt unøyaktig med tilsetting av sukker.
Plan er og stikke begge brygga om på eit 50L ølfat og ettersukre for karbonering, slik at det ikkje skal vere igjenn oksygen i ølet. Dette litt fordi eg skal sleppe og koble til CO2. Dette skal eg lagre i kjellertemp, før konservering.
Prisoverslag på 2x23 liter blir ca kr220,- tilsammen. Eg batalte i underkant av kr 20,-pr.stk for ekstrakt setta.
Mulig nokon har andre forslag, og da er berre til og lange ut!
 
Litt ekstra humle til aroma kan gjøre en fin forskjell. Ølsett mangler ofte humlesmak og -aroma.
 
Etter 2,5 veke på 20 grader og endt gjering, er OG på 10.10 og det vil tilsei ein styrke på 4,2%. Eg hadde rekna med at det skulle gå litt lengre ned, men det smaker godt ved første smaksprøve. No skal ølet tappes over på 50L ølfat og blir tilsatt 250g kvitt sukker for karbonering.
 
Eg har brygget et par brygg av denne typen tidligere.Da tilsatte eg brunt sukker, ca 1 kg.
.



For å være sikker på ikke å ha misforstått her, du brukte kun brunsukker å ikke spraymalt eller noe anna smaksforsterker i tillegg ? Hadde nemlig tenkt bruke kun brunsukker i en slik en sjøl. Kjøpte 1 kg i dag. Blir vel å lage en lake med sukkeret i slik att en får blanda det godt i bryggekaret fra starten av. Er ikke det lurt tru ?

Tenkte også å bruke opp igjen en Safale 04 gjær jeg tok vare på fra sist jeg brygga. Stått i kjøla i lukket glass siden. Da var det en Real Ale.
 
For å være sikker på ikke å ha misforstått her, du brukte kun brunsukker å ikke spraymalt eller noe anna smaksforsterker i tillegg ? Hadde nemlig tenkt bruke kun brunsukker i en slik en sjøl. Kjøpte 1 kg i dag. Blir vel å lage en lake med sukkeret i slik att en får blanda det godt i bryggekaret fra starten av. Er ikke det lurt tru ?

Tenkte også å bruke opp igjen en Safale 04 gjær jeg tok vare på fra sist jeg brygga. Stått i kjøla i lukket glass siden. Da var det en Real Ale.
Tråden er over 10 år gammal og brukaren du spør har ikkje våre inne på forumet på 7 år :)
 
Tilbake
Topp