Geysir, HJELP!

HenningPP skrev:
Smaken er som baken, men jeg tviler på om noen liter vørter til karbonering i en batch på 40-45 liter vil påvirke smaksbildet til de fleste øltyper i nevneverdig grad. Det er i så fall småtteri sammenlignet med resultatet man får ved å alltid tilsette en fast mengde sukker ved priming - om det er én sukkerbit per halvlitersflaske eller 6 gram per liter - noe jeg har inntrykk av at flere på forumet driver med. Da vil man få et uforutsigbart resultat - alt fra geysirer (...Som er utgangspunktet for denne tråden) og flaskebomber, til øl med for lite karbonering til å være typeriktig.

Jeg synes uansett ikke det er spesielt knotete å tappe noen liter vørter på 1 1/2-litersflasker, legge flaskene i fryseren og deretter ta ut flaskene og sette dem på kjøkkenbenken dagen før flasking.

Det virker som at du ikke er kjent med hvordan dette gjøres. Hvis du får geysirer og uforutsigbart resultat så gjør du noe feil.

Det er vanlig å lage sukkerlake som blandes med all vørteren før tapping, med konsentrasjon avhengig av ønsket Vol. CO2 i ølet. Dette er meget enkelt, og gir et veldig forutsigbart resultat. I mye større grad enn om man skal regne på konsentrasjon av vørter, blandingsforhold, utgjæringsgrad osv. Når det ikke har noen (merkbar) innvirkning på smak, er det liten grunn til å gjøre det på en mer tungvint måte.

Nå er ikke premissene for denne tråden og diskusjonen at jeg får geysirer og uforutsigbart resultat de gangene jeg bruker sukker til priming. Men det virker likevel å være et betydelig problem hos særlig nye bryggere. Mitt inntrykk er at disse stort sett bruker ulike varianter av sukker; dosert og tilsatt på ulike måter. Ikke dermed sagt at sukker gir et uforutsigbart resultat dersom man bruker det riktig.

Selv synes jeg altså at jeg får bedre kontroll på prosessen ved å bruke vørter til priming, og dette var også utgangspunktet for mitt første innlegg i denne tråden. Ved hjelp av overnevnte kalkulator er dette verken vanskelig eller tidkrevende å få til så fremt man måler OG, FG og vet hvilket CO2-nivå man ønsker i ølet.

I tilegg synes jeg som nevnt at det er kjekt å holde meg til malt, humle, gjær og vann når jeg kan. Ikke fordi jeg er opphengt i renhetsloven, men fordi jeg anser dette som de fire faste ingrediensene i øl. Slik jeg ser det er sukker ikke nødvendigvis noe som skal brukes hver eneste gang man lager øl.

Du må gjerne være uenig.

Så fremt man i hvert brygg kjenner den nøyaktige utgjæringen til vørteren, vil det være mer forutsigbart å bruke sukkerlake. Hvis man har problemer med uforutsigbart CO₂-innhold har dette ingenting med bruken av sukker som sådan til priming å gjøre.

Poenget mitt var vel heller at vi ikke nødvendigvis snakker om sukker heller, skal du følge renhetsloven så kan du vel ikke karbonere kunstig heller. Co2 er Co2.

Renhetsloven har aldri hatt noe med ølkvalitet å gjøre, men den har blitt brukt slik i markedsføringsøyemed av mange bryggerier. Den var et rent økonomisk dokument som skulle sikre monopol på produksjon av hveteøl til Wittelsbach-dynastiet i Bayern. At den fortsatt delvis gjelder i Tyskland skyldes bare konservatisme. Men malt humle og gjær er selvsagt hovedbestanddelene i øl. Hva man bruker til ev. priming er fullstendig underordnet....

Tilbake
Topp