Petter F
Norbrygg-medlem
HenningPP skrev:Smaken er som baken, men jeg tviler på om noen liter vørter til karbonering i en batch på 40-45 liter vil påvirke smaksbildet til de fleste øltyper i nevneverdig grad. Det er i så fall småtteri sammenlignet med resultatet man får ved å alltid tilsette en fast mengde sukker ved priming - om det er én sukkerbit per halvlitersflaske eller 6 gram per liter - noe jeg har inntrykk av at flere på forumet driver med. Da vil man få et uforutsigbart resultat - alt fra geysirer (...Som er utgangspunktet for denne tråden) og flaskebomber, til øl med for lite karbonering til å være typeriktig.
Jeg synes uansett ikke det er spesielt knotete å tappe noen liter vørter på 1 1/2-litersflasker, legge flaskene i fryseren og deretter ta ut flaskene og sette dem på kjøkkenbenken dagen før flasking.
Det virker som at du ikke er kjent med hvordan dette gjøres. Hvis du får geysirer og uforutsigbart resultat så gjør du noe feil.
Det er vanlig å lage sukkerlake som blandes med all vørteren før tapping, med konsentrasjon avhengig av ønsket Vol. CO2 i ølet. Dette er meget enkelt, og gir et veldig forutsigbart resultat. I mye større grad enn om man skal regne på konsentrasjon av vørter, blandingsforhold, utgjæringsgrad osv. Når det ikke har noen (merkbar) innvirkning på smak, er det liten grunn til å gjøre det på en mer tungvint måte.