Hvilken temperatur gjærer du på? Min stoppet på 1.010Min har nå så å si stoppet på 1012. Står på posen at den skal stoppe rundt 1005..
Er nå på 10. dagen i gjæring. Bør jeg la den stå litt til før jeg stikker om og flasker?
Smakte på måleprøven og den var slettes ikke ille!
Burde nok, for min gane, hatt litt ekstra ingefær i vannet sammen med, kanskje, en lime til.
Hvordan er det å smakstilsette nå før flasking?
21 graderHvilken temperatur gjærer du på? Min stoppet på 1.010
21 grader
Tar en ny måling i morgen, så ser jeg an..
Nei, for så vidt ikke forsøkt det spesifikt, men karet fikk vugget seg forsiktig fra 2. etasje og ned til kjøkkenet i dag..Prøvd å røre opp gjær? Forsiktig altså. Mange mener vugging er nok, men somregel er den nogså komprimert i bunn, slik at det har dårlig innvirkning.
Jeg synes du er litt utålmodig. Man sier gjerne at SG bør være stabil over 3 dager for å konkludere med at gjæringen er ferdig, og man kan kalle det FG. Det er en grei forsikring mot overkarbonering og flaskebomber.Ny måling i kveld. 1010. Så det er noe aktivitet fremdeles..
Så da blir det ny måling i morgen.
Da er vi i samme båt.... [emoji23]Satt denne for en uke siden og blir skepstisk til smaken etter å ha lest meg gjennom her. hvor mye ingefær burde jeg tilsette før flasking? liker at det mye ingefærsmak. noen konklusjon? og hvis jeg feks. tilsetter en liter ekstra oppkok av ingefær, hvor mye sukker burde jeg tilsette pr. liter? vil det påvirke FG? tenkte kanskje jeg skulle lage sukkerlake med 500 gr. ingefær når jeg stikker om. relativt ny i gamet da dette bare er min andre batch.
jeg gidder ikke ta noen tester før det har gått 14-15 dager, det bobler greit. etter stormgjæringen som jeg gjorde på 18 grader, økte jeg til 20. tenkte kanskje å dra den opp til 21 grader til uka. får ta sjansen på 250 gr. ingefær, men lurer fælt på hvorvidt folk bruker 6 gr, sukker eller 7 gr. pr. liter på denne ved flasking.Da er vi i samme båt.... [emoji23]
Jeg må rett og slett eksperimentere meg frem til en god miks..
Ser at min batch nå har vært stabil i 3 dager på 1010, så da kan man vel begynne å tenke på å stikke den om og flaske?
Splitter batchen i 3, 5+5+12 liter. Litt å teste på og litt å ha som original referanse.