GINGER BEER POUCH

Jeg skal sette en for naboen. Skal bruke 1,5 kg lys LME (Briess Pilsen Light) i stedet for sukker, og juice fra kanskje 200g ingefær som skal få koke med vannet en stund (for å runde av ingefærsmaken).
 
Jepp, da ble det en pose på meg som skal til gjæring i morgen. Har kjøpt inn en ingefærrot og et par lime i tillegg slik at jeg kan koke opp litt ekstra twang til smaken..
Spennende!
14e7ee5474d3218ce79a20b97af67d0d.jpg
 
Skal flaske i morgen og smakte på FG prøven i dag.... tja... Tror kanskje jeg neste gang ville prøvd med bryggsukker i stedet for LME. Savnet liksom noe humle :)

Edit: brukte juice fra 120g ingefær, ble nok "bite" det, og ikke så rund smak som jeg hadde håpet. Den stoppet på ca. 14.
 
Hmm.. Ble litt usikker nå på om jeg skal jazze den opp eller ikke..
Kanskje bare med litt lime?
Og ellers rett ut av boksen med dextrose?
 
Vet nesten ikke hva jeg skal anbefale... har lest ett sted at tørka ingefær gir en rundere smak enn fersk når den kokes en stund. Kanskje litt lime hadde gjort susen også... Men jeg hadde definitivt brukt dextrose hadde jeg laget den igjen :)
 
Jepp, da er den satt!
1 pose MJ's, 1kg dekstrose og 1 lime som fikk badet litt i det varme vannet..
Spennende.
Luktet egentlig veldig godt underveis der syntes jeg [emoji4]
Blir artig å smake om en måneds tid!
0fa6b2fc3da8246d60112a5f464859fa.jpg
 
Min har nå så å si stoppet på 1012. Står på posen at den skal stoppe rundt 1005..
Er nå på 10. dagen i gjæring. Bør jeg la den stå litt til før jeg stikker om og flasker?
Smakte på måleprøven og den var slettes ikke ille!
Burde nok, for min gane, hatt litt ekstra ingefær i vannet sammen med, kanskje, en lime til.
Hvordan er det å smakstilsette nå før flasking?
 
Min har nå så å si stoppet på 1012. Står på posen at den skal stoppe rundt 1005..
Er nå på 10. dagen i gjæring. Bør jeg la den stå litt til før jeg stikker om og flasker?
Smakte på måleprøven og den var slettes ikke ille!
Burde nok, for min gane, hatt litt ekstra ingefær i vannet sammen med, kanskje, en lime til.
Hvordan er det å smakstilsette nå før flasking?
Hvilken temperatur gjærer du på? Min stoppet på 1.010
 
Min stoppet også på 10, men jeg lot den gå til Draugen... syntes overhodet ikke noe om den med LME i stedet for bryggsukker. Gidder ikke flaske "dårlig" vare :)

PS: den stoppet altså ikke på 14, men på 10 til slutt.
 
Prøvd å røre opp gjær? Forsiktig altså. Mange mener vugging er nok, men somregel er den nogså komprimert i bunn, slik at det har dårlig innvirkning.
Nei, for så vidt ikke forsøkt det spesifikt, men karet fikk vugget seg forsiktig fra 2. etasje og ned til kjøkkenet i dag..
Ser an til i morgen og tar en ny måling.
 
Ny måling i kveld. 1010. Så det er noe aktivitet fremdeles..
Så da blir det ny måling i morgen.
Men mitt spørsmål vedr smakstilsetning? Går det greit å gjøre det nå før flasking?
Tenkte å stikke om til nytt kar, splitte batchen i 2x5l og 1x12l.
Flaske 12l "as is", smaksette 5l med mer ingefær og lime og den siste 5l med kirsebær eller likn., og så flaske de.
Hva tenker dere om det?
 
Ny måling i kveld. 1010. Så det er noe aktivitet fremdeles..
Så da blir det ny måling i morgen.
Jeg synes du er litt utålmodig. Man sier gjerne at SG bør være stabil over 3 dager for å konkludere med at gjæringen er ferdig, og man kan kalle det FG. Det er en grei forsikring mot overkarbonering og flaskebomber.
 
Sitter og smaker på en ingefærøl nå. Mangove Jacks med dextrose. Litt ingefærsmak (jeg personlig kunne tenkt meg now mer smak) og litt søt. Skal bli spennende og se hvordan den utvikler seg. Ble tappet 13. september.
 
Satt denne for en uke siden og blir skepstisk til smaken etter å ha lest meg gjennom her. hvor mye ingefær burde jeg tilsette før flasking? liker at det mye ingefærsmak. noen konklusjon? og hvis jeg feks. tilsetter en liter ekstra oppkok av ingefær, hvor mye sukker burde jeg tilsette pr. liter? vil det påvirke FG? tenkte kanskje jeg skulle lage sukkerlake med 500 gr. ingefær når jeg stikker om. relativt ny i gamet da dette bare er min andre batch.
 
Satt denne for en uke siden og blir skepstisk til smaken etter å ha lest meg gjennom her. hvor mye ingefær burde jeg tilsette før flasking? liker at det mye ingefærsmak. noen konklusjon? og hvis jeg feks. tilsetter en liter ekstra oppkok av ingefær, hvor mye sukker burde jeg tilsette pr. liter? vil det påvirke FG? tenkte kanskje jeg skulle lage sukkerlake med 500 gr. ingefær når jeg stikker om. relativt ny i gamet da dette bare er min andre batch.
Da er vi i samme båt.... [emoji23]
Jeg må rett og slett eksperimentere meg frem til en god miks..
Ser at min batch nå har vært stabil i 3 dager på 1010, så da kan man vel begynne å tenke på å stikke den om og flaske?
Splitter batchen i 3, 5+5+12 liter. Litt å teste på og litt å ha som original referanse.
 
Da er vi i samme båt.... [emoji23]
Jeg må rett og slett eksperimentere meg frem til en god miks..
Ser at min batch nå har vært stabil i 3 dager på 1010, så da kan man vel begynne å tenke på å stikke den om og flaske?
Splitter batchen i 3, 5+5+12 liter. Litt å teste på og litt å ha som original referanse.
jeg gidder ikke ta noen tester før det har gått 14-15 dager, det bobler greit. etter stormgjæringen som jeg gjorde på 18 grader, økte jeg til 20. tenkte kanskje å dra den opp til 21 grader til uka. får ta sjansen på 250 gr. ingefær, men lurer fælt på hvorvidt folk bruker 6 gr, sukker eller 7 gr. pr. liter på denne ved flasking.
 
Husk at fersk ingefær ikke gir en slik ingefærsmak som finnes på de du får i butikken. Fersk gir mye mer "hete" (tenk chili) enn rund smak. Videre tror jeg 6g sukker gir en grei karbonering. Dette er jo mer et øl enn standard ingefærøl (fra butikken) :)
 
Tilbake
Topp