Gjæringstemperatur lager

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Hei.

Har brygget en påskepils som nå har stått 3,5 uker på 11 grader. Mener jeg har lest et sted at folk pleier å øke temperaturen litt mot slutten, men klarer ikke finne det igjen..

Noen tips til om dette burde gjøres og evt steghvis og til hvor varmt?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Vi bruker å ta en diacetylrast etter 2-3 uker. Gjærer normalt ved 9C, og øker rolig temperaturen til 18C over 2-3 dager. For best effekt av en slik rast bør det enda være litt gjæringsaktivitet, i alle fall mye gjær i suspansjon, men vi har i alle fall ikke merket noe diacetyl i ølet ved å gjøre det slik.

Vet ikke om 3,5 uker med gjæring på 11C er i seneste laget, men det skader i alle fall ikke å prøve  :brygging:
 
Beklager om eg kuppar tråden, men lurer på korleis karbonere lager / pils kunstig med sukker / sukkerlake. Går det utan å tilsette ny gjær?
Kva temperatur skal ein karbonere på?
Bør ein lagre ølet kjølig etter karbonering, ev kor lenge?
 
FrodeSy skrev:
Beklager om eg kuppar tråden, men lurer på korleis karbonere lager / pils kunstig med sukker / sukkerlake. Går det utan å tilsette ny gjær?
Kva temperatur skal ein karbonere på?
Bør ein lagre ølet kjølig etter karbonering, ev kor lenge?

Du spør mao. om hvordan å karbonere lager naturlig.;) Det går bra uten å tilsette ny gjær. Tilsett tilmålt sukkermengde etter endt gjæring og la ølet stå i romtemperatur (gjerne litt kjølig romtemp.) til det er karbonert. De sedvanlige to ukene burde funke bra. Sett det til kjølig lagring som vanlig med lager etter dette.
 
Det går fint å karbonere på vanlig måte.
Jeg har aldri tilsatt ny gjær, men har heller ikke laget øl på mer enn 10 %. Blir alkoholnivået høyt ville jeg vurdert det.
Jeg lar lagerøl stå like varmt som ale når det karbonerer. Det er snakk om så lite aktivitet, at jeg ikke tror du vil merke forskjellen.

Edit: litt sen gitt
 
Beant skrev:
Vi bruker å ta en diacetylrast etter 2-3 uker. Gjærer normalt ved 9C, og øker rolig temperaturen til 18C over 2-3 dager. For best effekt av en slik rast bør det enda være litt gjæringsaktivitet, i alle fall mye gjær i suspansjon, men vi har i alle fall ikke merket noe diacetyl i ølet ved å gjøre det slik.

Vet ikke om 3,5 uker med gjæring på 11C er i seneste laget, men det skader i alle fall ikke å prøve  :brygging:

Senker dere temperaturen etter dette igjen, eller er det rett på flasker/fat etter temperaturhevingen?
 
Vi senker temperaturen ned til 9 grader igjen og lar det stå noen dager, som regel totalt 4 uker.
 
Tilbake
Topp