Gjær og karbonering med CO2

Har gått over fra å karbonere fatene mine med sukker, til å karbonere med CO2. Har lagt merke til at det nå er en del gjær som danser rundt i fatet. Regner med at det er pga at den ikke får spist seg mett på sukker og lagt seg naturlig i bunn etter endt oppdrag.
Har latt fatene stå stille en lang stund og det hjelper ikke noe særlig å tappe ut den første halvliteren heller. Gjæren er like ivrig, selv etter uker. Temperaturen ligger rundt 4-5 grader i fatene.

Flaskene fra samme brygg har ikke samme problemer, der legger gjæren seg pent og pyntelig i bunn av flaska.

Noen som har et aldeles strålende tips? har jeg gått glipp av noe essensielt? Tapper fra gjæringsdunk til fat, setter til trykk og lar det stå en ukes tid.
 
Mulig det er Humle ? har ikke tro på at gjæren kan danse rundt på 4-5 grader...
Bruker du pellets humle eller hel humle ?
evt. så kan det være proteiner og sånt som "stivner" ved nedkjøling (eggevitestoffer ?)
Smaker det godt ?
/John
 
Johnemann skrev:
Mulig det er Humle ? har ikke tro på at gjæren kan danse rundt på 4-5 grader...
Bruker du pellets humle eller hel humle ?
evt. så kan det være proteiner og sånt som "stivner" ved nedkjøling (eggevitestoffer ?)
Smaker det godt ?
/John

Egentlig overraskende lite skriving om skumming av proteiner her.
 
Har de samme rutinene som da jeg karbonerte med sukker, da var det ut med grums i første halvliter hver gang.
Syns det er snedig.

Det ser ikke ut som humlerester.
Smaker bra som alltid. Muligens jeg bare skal ta tiden til hjelp.

Bruker pellets til vanlig.
 
Tilbake
Topp