Gjær til Lucky Jack APA

Simonsen

Norbrygg-medlem
Jeg har et rør WLP 001 og flere poser med tørrgjær Saftbrew T-58.
Er det nok med et rør WLP 001 til  25 l  Lucky Jack ,eller kan jeg bruke T-58?
 
Det står desverre at 1 rør holder, men det stemmer dårlig med all erfaringene her på forumet..
Sjekk kalkulatoren til mrmalty, så ser du hvor mange rør du trenger, evt hvor stor starter du trenger..
 
Tormod B skrev:
kan man bruke 0,5 rør. hvis man bruker resten innen noen dager?

Det bør du ikke gjøre. Gjæren har ikke godt av at du slipper luft inn i røret, og et halvt rør er uansett altfor lite hvis du ikke lager skikkelige startere...
 
Jeg bestilte et rør til, med det kom ikke i dag. Så da lurer jeg på om det går greit å brygge i morgen og pitche rør nr to på mandag, eller er det bedre å bruke tørrgjær  T58?
 
Du burde lage starter og ikke pitche rørene direkte. Det vil ha lite for seg å pitche et ekstra rør på mandag.
 
Gahr skrev:
Du burde lage starter og ikke pitche rørene direkte.

+1
Etter at jeg skjønte hvor enkelt det er å lage starter, og ikke minst hvor mye bedre og forutsigbar gjæring jeg får, har jeg aldri ikke laget starter.
 
:bank2:Nå først ser jeg at jeg har nok maltekstrakt  til å lage starter, og det etter at jeg har starta bygginga.
Jeg skal lage en starter på to liter og da lurer jeg på om jeg må vente med koking av vørter til starteren er klar ,eller kan jeg tappe på gjærdunk og pitche gjæra etter et par dager?
 
Simonsen skrev:
:bank2:Nå først ser jeg at jeg har nok maltekstrakt  til å lage starter, og det etter at jeg har starta bygginga.
Jeg skal lage en starter på to liter og da lurer jeg på om jeg må vente med koking av vørter til starteren er klar ,eller kan jeg tappe på gjærdunk og pitche gjæra etter et par dager?

Holder du på å brygge nå, og har ikke starter? Da er kanskje det beste å lage starter nå og vente med koking til i morgen. Koke og så pitche da.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp