Gjærceller

Da har vørteren stått i 22 dager på gjæringskar i 8 grader. Oppnådd en FG på 1008. Fargen er klar. Smaken fruktig med en fin, men samtidig litt vill tone av blomster. Et sus av grape her virker det som. Lang og avbalansert bitterhet i ettersmaken. Detta er ingenting anna en et knallgodt øl. Bare å få det på flaske. Kjører 6.5 g pr/l.
 

Vedlegg

  • 20171106_210258.jpg
    20171106_210258.jpg
    55,1 KB · Sett: 28
Fantastisk god respons. Her enes alle om et felles mål som er god øl. Målet var OG på 1049. Landet på 1049. Mesket i 90 min og kokte 90 min. Lest på meg en paranoia omhandlende kålsmak om kokingen kun er 60. Ellers rehydrerte jeg gjæren. Etter lang tids drøfting med meg selv landet jeg på 34 g gjær. Stått 1 døgn på 12 c for å få litt fart på prosessen. Nå er den satt i uteboden som holder jevnt 10 c. Putrer jevnt og godt. Deres særdeles gode tilbakemeldinger her gjør at jeg beholder trua på at detta ølet blir bra,,, såfremt min sammensetning av malt og humle holder mål.
Lagt ved bilde av mitt forhåpentligvis gode påfunn. Endringer er Perle som jeg gav 90 minutt for å gi brygget mer bitterhet. Og gjæret da som ble 34 g. Karamaltet la jeg bevisst inn for å sette litt dypere tone og forhåpentligvis gi ølet fyldigere skum. Foreløpig ser vørteren særdeles fin ut.
Et oppfølgningsspørsmål kan her være i hvilke kategori havner dette ølet. Mørk lager, lager, klon eller kanskje en Ale? Har per nå 3 ulike øl på flaske som står og venter på leveringsdato. En egenkomponert juleøl, en kølsh jeg kjøpte som Allgrain hos petit agentur og en Ale. Så har jeg denna vi omtaler i tråden. Fantastisk gøy å brygge eget øl.
Tenkte jeg skulle legge inn noe lignende i beersmith, men finner ikke Kazbek humle der. La du den inn manuelt?
 
Tilbake
Topp