Gjære en lager med ale gjær?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Vi hadde planer om å lage et oktoberfestøl. Vi er jo da litt sent ute i forhold til å få denne lageren klar til september. Hvordan blir det hvis man gjærer denne som en ale istedet? Kanskje vi splitter batchen og prøver.
 
Ja alt kan prøves. Vi lager. 90-100 liter så vi får minst 4 bøtter som vi kan eksperimentere med. Kanskje 4 typer gjær. To kalde og to varme kanskje. Kjelleren holder ca 10 grader.
 
Rett gjæring og nok oxyge er det ingen problem å få ein lager klar på 4 måned.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hva er dette for noe tøys. Brygger dere nå har dere plenty tid til lagring. Det holder i massevis. Oktoberfesten starter midt i september. Det er plenty tid. En godt gjæret lager er klar på 4-5 uker. Jeg brygger oktoberfestøl denne uken.

mvh
Bårdd
 
Siden vi ikke bryr oss om det Bavariske bryggeforbudet etter 23. april, burde det vel gå helt greit :)
Märzen (or alternatively Maerzen) has its origins in Bavaria, probably before the 16th century. A Bavarian brewing ordinance decreed in 1553[1] that beer may be brewed only between 29 September and 23 April. The Märzen was brewed in March (März in German is "March") according to a special recipe that would allow the beer to last while the brewing of new beer was forbidden between 24 April and 28 September. The original Märzen was described as "dark brown, full-bodied, and bitter".[2] The beer was often kept in the cellar until late in the summer, and remaining bottles were served at the Oktoberfest.
 
Tenkte dette burde brygges i mars siden tyskerne kaller det Märzen. Men det har kanskje mer med tradisjoner å gjøre.
 
Tenkte dette burde brygges i mars siden tyskerne kaller det Märzen. Men det har kanskje mer med tradisjoner å gjøre.
Det er tradisjonelt og overtro [emoji41]. Har ein god kontroll på prosessen går det kjapt å brygge lager

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Bare å klemma i Ale gjær, blir en Cream ale ish da. , skal til på søndag med enn Cream ale. tar ca utgang i en malt oppskrift lignende en pils og bruker Californian lager (m54). har ikke prøvd dette før men skal være en "rask" måte å få en lager lignende Ale! skåål!
 
Brygget en Helles for to dager siden og oppdager nå at jeg har fått feil gjær, dvs. ale gjær (Fermoale AY3) i allgrain pakken.
Da har jeg to muligheter:
1. Gjære lager med ale gjær, dvs. øke gjæringstemperaturen til anbefalte temperatur for denne gjæren (18-20 grader) og la ølet bli en ale variant.
2. Gjære lager med lager gjær, dvs. kjøpe lager gjær og pitche på nytt. Det blir i så fall neste helg, da jeg brygger på hytta.
Alternativ 1 er det enkleste for meg, men vil det gi et dårlig resultat? Kommentarer?
 
Brygget en Helles for to dager siden og oppdager nå at jeg har fått feil gjær, dvs. ale gjær (Fermoale AY3) i allgrain pakken.
Da har jeg to muligheter:
1. Gjære lager med ale gjær, dvs. øke gjæringstemperaturen til anbefalte temperatur for denne gjæren (18-20 grader) og la ølet bli en ale variant.
2. Gjære lager med lager gjær, dvs. kjøpe lager gjær og pitche på nytt. Det blir i så fall neste helg, da jeg brygger på hytta.
Alternativ 1 er det enkleste for meg, men vil det gi et dårlig resultat? Kommentarer?

Det beste er naturligvis å vente til du får tak i en passende gjær…

…men: AY3 på forholdsvis lav temperatur (16-18) skal vel ta mye av fruktigheten, skulle jeg tro.
 
Tilbake
Topp