Gjære på Plast vs Glass

Det skal vel i utgangspunktet ikke det.

Men hvis du bruker plast er det viktig å aldri bruke skrubb eller lignende under rengjøring, fordi det danner sprekker som man så aldri klarer å få helt rene med fare for infeksjon. Det er derfor ikke uvanlig at folk bruker plastbøtter kun et visst antall brygg før de bytter dem ut.

Glass er mer motstandsdyktig mot riper, men det har den ulempen at det kan knuse. Og en vinballong som knuser er ikke bare surt og kjedelig, det kan være veldig farlig.

Et annet aspekt er at plast ikke er diffusjonstett, slik at noe oksygen kommer inn. I løpet av en vanlig gjæringsperiode på 1-4 uker har dette neppe noe å si, men hvis du planlegger å lagre ølet ditt f.eks. på eikespon kan dette bli av betydning.

Dalaker skrev:
Glass er mer motstandsdyktig mot riper, men det har den ulempen at det kan knuse. Og en vinballong som knuser er ikke bare surt og kjedelig, det kan være veldig farlig.

Takk for godt svar. Hva mener du med at det kan være farlig?

Du får store skarpe glasskår som kan gjøre stor skade. Jeg sier ikke at det er livsfarlig å bruke glassballonger, men at potensielt farlige situasjoner kan oppstå og man må være forsiktig når man håndterer dem. Det finnes forskjellige bæreanordninger som gjør jobben litt enklere.

Jeg synes også at et plastspann er enklere å vaske enn en glassballong med trang hals.

magne1972 skrev:
Bjarte H skrev:
Og så kan gjæringskar i plast stables oppi hverandre. Stort pluss!
helt til vi blir late, og monterer kraner da ;-)

Er vel greit å demontere kranene for vask uansett? så de er fortsatt stablebare?

Men du kan fortsatt stable de oppå hverandre, noe du ikke kan gjøre med glass..

Jeg synes glassbalonger er det beste å gjære i, spesielt ved lager gjæring uten omstikking. Men den store ulempen er at de knuser lett og er direkte farlige å håndtere, jeg har selv knust to mot hverandre. Jeg startet å bruke plast karene fra europris men etter noen få brygg fikk jeg villgjær problemer. Better bottle ser ut til å bli redningen, denne vasker jeg kun meb PBW og varmt vann fra springen uten skrubbing. Better bottle er litt små til å gjære hvete øl så der bruker jeg fortsatt mine glassbalonger på 30 liter og stikker om til better bottle før krausen synker så anstringenheten og bitterheten fra gjæren blir litt mindre i ølet ( men dette er smak og behag)

Takk for gode svar. Av disse kan man kanskje konkludere med at smaken er en faktor med forsvinnende liten betydning under valget av glass eller plast?

Fikk mine BetterBottle idag, har da ikke prøvd dem men har god tro. Neste bestilling blir uten krane, den lager jeg selv etter hvert.

Plast eller glass, fokuset er uansett renslighet. God vask etter bruk og desinfisering før bruk.  :yes:

Dalaker skrev:
Men hvis du bruker plast er det viktig å aldri bruke skrubb eller lignende under rengjøring, fordi det danner sprekker som man så aldri klarer å få helt rene med fare for infeksjon.
Hva legger du i skrubb? En vanlig oppvaskkost er vel OK?

når det gjelder å ikke skrubbe plastdunker er jeg en synder....
jeg skrubber lett med en skuresvamp, med glovarmt klorvann, og siden vannet og dunken er varm, og klor fungerer som smøring, holder dunken seg fin å ripefri så langt jeg kan skjønne,
og jeg har nå brukt samme dunken i 6-8 mnd uten infeksjon av nevneverdig grad.....

Thomas D skrev:
Dalaker skrev:
Men hvis du bruker plast er det viktig å aldri bruke skrubb eller lignende under rengjøring, fordi det danner sprekker som man så aldri klarer å få helt rene med fare for infeksjon.
Nei, bruk den fine siden av en kjøkkensvamp (riv av og kast den grove flaten).

Bjarte H skrev:
Thomas D skrev:
Dalaker skrev:
Nei, bruk den fine siden av en kjøkkensvamp (riv av og kast den grove flaten).

Og ikke la gugga tørke før man vasker.. fyller man bøtta med vann så det løsner, så er det lett å få bort med en myk svamp som du nevner, men jeg hiver også bøtta inni oppvaskemaskinen, passer fint når jeg tar ut den øverste kurven.

Yngve J skrev:
Takk for gode svar. Av disse kan man kanskje konkludere med at smaken er en faktor med forsvinnende liten betydning under valget av glass eller plast?

Ja, det kan man konkludere med.

Når hjemmebryggere diskuterer i så lange tråder om hva man bør bruke (og argumentene ofte inneholder "jeg foretrekker"), så er det nesten bestandig viktigere hva man selv mener er praktisk enn hva som rent objektivt er best. For gjæringskar ser det ut til at konsensus er at man må ha et bevisst forhold til oksydering og tetthet ved et sted over 5-7 uker gjærinsgtid, men materialet ikke påvirker smaken ellers.

Tilbake
Topp