Hvorfor ikke prøve, drit i Palmer og andre besserwissere, de får betalt for å mene noe, jeg gjør som jeg vil, går det til helvete har jeg ingen andre enn meg selv å skylde på.... men tro meg, det går forbausende godt selv det ekspertene sier er totalt umulig... stå på
De er nokså forsiktige med å si at noe er umulig; alt de påstår er at det finnes en optimal/noen få optimale, og mange mindre optimale måter å gjøre ting på. Og jeg vil påstå at ølet mitt er blitt bedre av at jeg hører på "besserwissere".
Brygger du en IPA, så kan du antakelig gjøre ganske mye rart, og likevel få et drikkelig resultat. Men særlig når det gjelder pils, mener jeg du får mye igjen for å være nøye med både kvalitet og mengde på gjæren.
Jeg synes vi skal kutte ut denne hakkingen på kunnskap, og med å framstille det som om noen mener det går til helvete om man ikke gjør som Palmer/Kunze/Troester osv. sier. Det er ingen som mener det.
Når det gjelder gjenbruk av gjær versus det å bruke nydyrket gjær, og mengde gjær som trengs, så kan Palmer bidra med noe nyttig: "What is usually overlooked, is that this recommmended rate (1 billiard celler per 10 liter vørter med OG på 1.040, altså det standardrådet som vanligvis gis som et utgangspunkt for beregninger av gjærmengde) is for 'repitched' yeast - tired yeast like you wold get from the bottom of the fermentor from a previous batch. ... . Fresh yeast from a well-prepared starter is at the peak of vitality and viability and only half as much fresh yeast is needed to do the same job as repitched yeast."
Og det forklarer vel hvorfor det ikke er noe poeng i å lage en starter med høy OG. Og at det kanskje er grunn til å være litt forsiktig når du vurderer å gjenbruke gjær, også.
Jeg brygger mye "butikkstyrkeøl", og når jeg veit at jeg i utgangspunktet hadde rikelig med gjær, og at gjæringsprosessen gikk kjapt og greit (og ølet ikke kjennes helt gæ'ernt ut), så regner jeg med at gjæren fra et sånt brygg har vært lite stressa, og er grei å bruke - sjøl om en starter egentlig alltid vil være å foretrekke.