Gjæring av pils

Jo takk! :) Eller Mahr's Bräu Pilsner, kellerbier og helles!
Og jeg er ganske sikker på at alt som er i gassform lettere forlater ølet gjennom denne prosessen. Være seg av godt eller vondt.

De har alle disse tre på rad og rekke på Oslo City-polet. Her snakker vi nyanser mer enn enorme forskjeller. Gode øl og solid håndverk åkke som - for oss som liker slikt. :)
 
De har alle disse tre på rad og rekke på Oslo City-polet. Her snakker vi nyanser mer enn enorme forskjeller. Gode øl og solid håndverk åkke som - for oss som liker slikt. :)
Jepp, vi fråtser i de samme hyllemeterne der, skjønner jeg. Veldig dumt at de ikke har hele linja til Mahrs, da hadde man virkelig fått dypdykket i lager!
 
Jo takk! :) Eller Mahr's Bräu Pilsner, kellerbier og helles!
Og jeg er ganske sikker på at alt som er i gassform lettere forlater ølet gjennom denne prosessen. Være seg av godt eller vondt.
For å presisere. Gasstykket til hydrogensulfid er 1565 kPa (ved 15 °C), mot vanlig atmosfæretrykk som er 100 kPa. Kokepunkt er rundt -60*C. Til sammenlikning ligger CO2 på 5100 kPa (20 °C). Begge reagerer imidlertid surt med vann, og det er en likevekt å ta hensyn til. Hydrogensulfid kan også gå inn i/stamme fra biologiske reaksjoner/bindinger som kan påvirke hvor fort gassen drives ut av vannfasen. Men det vil være en avgassing her, og den vil øke med temperatur. Så ja, kjør 17*C! Forutsatt av at det er hydrogensulfid som lukter svovel hos deg, antar det.
 
Jeg bruker den der. Legg inn ei pakke tørrgjær, og sett "Target pitch rate" til 1,75.
Gå ned til "make a starter", og trykk på "Grab from" above. Da finner du ut at en 3 liters starter med OG 1.036 (default setting'en) gir deg over 500 milliarder når du velger settingen "Braukaiser stirplate".

Har du ikke magnetrører, begynner det å bli snakk om veldig store startere. Da er det nesten bedre å brygge en liten batch først, og så bruke gjæren fra den.

Takk for svar!
Som nybegynner på det å lage starter, ser jeg at mine "data" var litt anderledes enn dine. Jeg plugga inn 55 l vørter og OG 1.055. Jeg hadde også lavere "Target pitch rate". Ser ut til at jeg må ha 4 pakker a' 11,5 g. Med 5 l starter og gravity på 1,045 for å få nok gjær. Har forresten magnetrører!
 
Takk for svar!
Som nybegynner på det å lage starter, ser jeg at mine "data" var litt anderledes enn dine. Jeg plugga inn 55 l vørter og OG 1.055. Jeg hadde også lavere "Target pitch rate". Ser ut til at jeg må ha 4 pakker a' 11,5 g. Med 5 l starter og gravity på 1,045 for å få nok gjær. Har forresten magnetrører!

Du bør ikke ha så høy OG på starteren. 1.036 er utmerket. Høyere OG = mer stress på gjæren.
 
Du bør ikke ha så høy OG på starteren. 1.036 er utmerket. Høyere OG = mer stress på gjæren.
Hvorfor er det slik egentlig, man kan gjenbruke slurry fra øl opp til 6%-ish men en starter må være 3.5%-ish? Noen som har testa å lage starter med 1.050? Hadde jo forenkla mye det, når man skal ha større mengder gjær.
 
Hvorfor er det slik egentlig, man kan gjenbruke slurry fra øl opp til 6%-ish men en starter må være 3.5%-ish? Noen som har testa å lage starter med 1.050? Hadde jo forenkla mye det, når man skal ha større mengder gjær.
Større OG gir ikke nødvendigvis bedre resultat, viss ikke kunne du bare laget en starter på 1.100
 
Hvorfor er det slik egentlig, man kan gjenbruke slurry fra øl opp til 6%-ish men en starter må være 3.5%-ish? Noen som har testa å lage starter med 1.050? Hadde jo forenkla mye det, når man skal ha større mengder gjær.

Plagsomt godt spørsmål. "Stress" er det svaret jeg finner etter litt kjapp søking, og det er det eneste de sier i boka "Yeast", også. Du får mer gjær med høyere OG, men du stresser også gjæren mer, så du får ikke så sunn gjær som du får når den får "sunnere" oppvekstvilkår. Og dermed går vinninga til dels opp i spinninga.

Det finnes helt sikkert et bedre svar på det, men det tror jeg fordrer relativt avansert innsikt i gjærens liv og levnet. @rosnes?

Her snakker folk fra Imperial gjær med Brad Smith, og tar opp bl.a. gjærstartere: Imperial Yeast and Starters with Owen Lingley, Jess Caudill - BeerSmith Podcast #161 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™
 
Sist redigert:
Jeg leser på "kveik" gruppa på Facebook om en kar som har vekket tørka gjær på glass fra 1991 med en 1.040 starter på et par dager, og brygget en hveteøl som ble bra. Og man skal skille noen få oechsle på om gjæren blir "stresset".
upload_2019-2-8_22-7-10.png
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvorfor ikke prøve, drit i Palmer og andre besserwissere, de får betalt for å mene noe, jeg gjør som jeg vil, går det til helvete har jeg ingen andre enn meg selv å skylde på.... men tro meg, det går forbausende godt selv det ekspertene sier er totalt umulig... stå på
 
Jeg leser på "kveik" gruppa på Facebook om en kar som har vekket tørka gjær på glass fra 1991 med en 1.040 starter på et par dager, og brygget en hveteøl som ble bra. Og man skal skille noen få oechsle på om gjæren blir "stresset".
Vis vedlegget 39766
Nå er jo kveik selektert frem over generasjoner til å tåle grov mishandling, så det er ikke helt overraskende at han klarte å sparke liv i den. :)
 
Plagsomt godt spørsmål. "Stress" er det svaret jeg finner etter litt kjapp søking, og det er det eneste de sier i boka "Yeast", også. Du får mer gjær med høyere OG, men du stresser også gjæren mer, så du får ikke så sunn gjær som du får når den får "sunnere" oppvekstvilkår. Og dermed går vinninga til dels opp i spinninga.

Det finnes helt sikkert et bedre svar på det, men det tror jeg fordrer relativt avansert innsikt i gjærens liv og levnet. @rosnes?

Her snakker folk fra Imperial gjær med Brad Smith, og tar opp bl.a. gjærstartere: Imperial Yeast and Starters with Owen Lingley, Jess Caudill - BeerSmith Podcast #161 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

Raskt og ikke spesielt gjennomtenkt svar:

Gjær du høster fra et brygg, skal dyrkes opp fra denne cellepopulasjonen som er sliten og stresset, ikke brukes direkte. Mot slutten av gjæringsprosessen øker stressresponser som følge av fallende ernæringsnivåer og økende alkoholkonsentrasjon. Imidlertid er det ikke disse cellene som skal fermentere ditt neste brygg, selv om du høster dem fra et avsluttet fermenteringsforløp. Disse stressede cellene har fortsatt replikasjonsevne, og det er dattercellene du dyrker frem, som skal gjøre jobben. Du dyrker altså frem en ny, frisk populasjon fra denne stressede populasjonen.
Det er nok lite poeng i å dyrke frem celler som umiddelbart utsettes for etanolstress før de når vørteren de skal jobbe i. Det virker derfor umiddelbart logisk at man ikke gir gjæren rom for å forgifte seg selv før den skal på jobb. Den gjæren man dyrker frem for å bruke, bør være i så god form som mulig. Da bør man ikke ofre kvalitet for replikasjonsrate, og følgelig virker det mot sin hensikt å bruke en høy spesifikk vekt.

I realiteten er det selvsagt langt flere faktorer i spill her, og ulike gjærstammer har ulik toleranse for etanol, og ulik transkripsjon av stressresponser (eller terskelverdier for slik transkripsjon). Vi kan nok komme med langt mer sofistikerte forklaringer, men jeg håper dette holder ut fra et raskt blikk inn på forumet mens jeg er på jobb.
 
Hvorfor er det slik egentlig, man kan gjenbruke slurry fra øl opp til 6%-ish men en starter må være 3.5%-ish? Noen som har testa å lage starter med 1.050? Hadde jo forenkla mye det, når man skal ha større mengder gjær.
Det er en balanse. Optimal OG i starter er 1.032 etter litteraturen. Da får man lite gjær, men høy kvalitet. dersom man øker den til 1.040 reduseres kvaliteten noe, men innenfor toleransen. Mer enn dette, eksempelvis 1.050 gir enda mer gjær, men da forringes kvaliteten for mye.
Dette er generelle råd, og vil variere etter gjærtype. Kveik faller helt utenom alle generelle råd - på alle områder.
Men for all del - lag starter på den OG du vil... for dette er bare generelle råd :)
 
Hvorfor ikke prøve, drit i Palmer og andre besserwissere, de får betalt for å mene noe, jeg gjør som jeg vil, går det til helvete har jeg ingen andre enn meg selv å skylde på.... men tro meg, det går forbausende godt selv det ekspertene sier er totalt umulig... stå på

De er nokså forsiktige med å si at noe er umulig; alt de påstår er at det finnes en optimal/noen få optimale, og mange mindre optimale måter å gjøre ting på. Og jeg vil påstå at ølet mitt er blitt bedre av at jeg hører på "besserwissere".

Brygger du en IPA, så kan du antakelig gjøre ganske mye rart, og likevel få et drikkelig resultat. Men særlig når det gjelder pils, mener jeg du får mye igjen for å være nøye med både kvalitet og mengde på gjæren.

Jeg synes vi skal kutte ut denne hakkingen på kunnskap, og med å framstille det som om noen mener det går til helvete om man ikke gjør som Palmer/Kunze/Troester osv. sier. Det er ingen som mener det.

Når det gjelder gjenbruk av gjær versus det å bruke nydyrket gjær, og mengde gjær som trengs, så kan Palmer bidra med noe nyttig: "What is usually overlooked, is that this recommmended rate (1 billiard celler per 10 liter vørter med OG på 1.040, altså det standardrådet som vanligvis gis som et utgangspunkt for beregninger av gjærmengde) is for 'repitched' yeast - tired yeast like you wold get from the bottom of the fermentor from a previous batch. ... . Fresh yeast from a well-prepared starter is at the peak of vitality and viability and only half as much fresh yeast is needed to do the same job as repitched yeast."

Og det forklarer vel hvorfor det ikke er noe poeng i å lage en starter med høy OG. Og at det kanskje er grunn til å være litt forsiktig når du vurderer å gjenbruke gjær, også.

Jeg brygger mye "butikkstyrkeøl", og når jeg veit at jeg i utgangspunktet hadde rikelig med gjær, og at gjæringsprosessen gikk kjapt og greit (og ølet ikke kjennes helt gæ'ernt ut), så regner jeg med at gjæren fra et sånt brygg har vært lite stressa, og er grei å bruke - sjøl om en starter egentlig alltid vil være å foretrekke.
 
Tilbake
Topp