Gjæring - hva trengs?

Hei,

Skal komme i gang med bryggingen ila jula nå og lurer litt på dette med gjæring. Ser for meg å oppbevare dunkene i et av tom i huset eller i garansjen. Det ene rommet holder pt 17-19 grader, mens det andre er kontor som gjerne ligger på 21-23. Garasjen holder 10.

Hvor viktig er det egentlig med helt korrekt temp her? Kan jeg uten problemer, som nybegynner, gjære i huset eller burde jeg bygge meg en stc-1000 boks, kjøpe noen varmekabler og putte alt i et skap i garansjen?

17-19 er perfekt til ale gjæring. Hadde på sikt laget en stc-1000 og kjøleskap. Kjøleskap og stc er perfekt til både pils og ale gjæring. Gjæringstemp er viktig og du vil merke dette på resultatet. Men ting tar tid. Reggn med minst 2 uker på ale og 3 uker på pilsgjæring. Samt en ukes coldcrashing

Temperature er meget viktig. Det er stor forskjell på restaurant med forskjellige temperatur.
Er det ale du brygger er romet som holder 17-19 idelt.

Skal ein få best mulig øl er det gjæringa ein må få kontroll på

Ok. STC'n er jo ikke spesielt dyr, men et kjøleskap tar jo litt plass. Men hvordan er det med varmekabler rundt karet eller frostvakt. Vil de klare å varme opp til 17-22 grader i en garasje på 10c? Nå i vinter er jo ikke kjøling et problem, så om kabler og stc er eneste som trengs så er man jo raskt i mål. Spørsmålet da er om et vanlig skap vil funke, evt bare kabler rundt karet rett i garasjen.

Ok. STC'n er jo ikke spesielt dyr, men et kjøleskap tar jo litt plass. Men hvordan er det med varmekabler rundt karet eller frostvakt. Vil de klare å varme opp til 17-22 grader i en garasje på 10c? Nå i vinter er jo ikke kjøling et problem, så om kabler og stc er eneste som trengs så er man jo raskt i mål. Spørsmålet da er om et vanlig skap vil funke, evt bare kabler rundt karet rett i garasjen.

Jeg bruker varmekabel med temperaturstyring i kald kjeller for ale, som fungerer helt utmerket. Det blir som regel ikke høyere temperatur enn 18 grader på sommeren. Til lager har jeg et kjøleskap innstilt på 9 grader, som brukes om temperaturen i kjelleren er for høy på sommeren.

Så lenge det er kjølig i romet du gjærer går det nok uten å kjøle. Men husk på at gjæring skaper varme og den må du holde kontroll på.

Eg veit noke bruker flasker / kanner med vann som er fryst ned og ein vifte som er styrt av st 1000. To kammer I skapet :)

Tilbake
Topp