Gjæring - kjøleskap

Jeg har blitt bitt av basillen og skal nå fokusere på å få gjæringsprosessen under god kontroll.
Tenkte å løse dette ved å kjøpe et kjøleskap og en ITC 310T temp.kontroll.

Hvilke type kjøleskap, gjerne modell, får plass til 3-4 gjæringsbøtter a 30 liter? Ønsker å kjøpe noe som ikke krever modifikasjon av kjøleskap som kan føre til skade.
 
Finne noke som tar 3-4 er ikkje lette vil eg tru. Hadde eit stor kjøkken skap ein gang som sikkert hadde klart 3.

Men ellers er planen din med itc heit topp.

MB vær litt kritisk til hyllene i skapet når du setter dunkene inn. Trist når ein kjem heim frå jobb og hylla har svikta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
3-4 bøtter? Om gangen? Da må du vel prøve å få tak i dobble bruskjøleskap tenker jeg og sette inn/bygge hylle i midten med litt bæreevne. Aner ikke navn men sjekk hos din lokale kebableverandør evt. hør om de vet om noen som skal selges. Finn er det også til tider skap som selges har jeg sett.
 
Takk for svar. Var kanskje litt ambisiøs, men la oss si 2 bøtter a 30 L.
I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe helt nytt, men jeg har titta litt og får problemer med dybden på skapet vs gjæringspannet.
Om noen er i stand til å si "Det er denne du er ute etter" blir jeg ganske fornøyd :)
 
Ser nesten ikke poenget med å ha kjøleskap hvis man skal gjære fire bøtter om gangen. Er det 100 liter splittet så ser jeg poenget. Er det fire bøtter som er forskjellige så er det nesten ikke vits.
 
Tror nok det beste er å gå for 2 stk kjøleskap på 170-180cm. Da har du jo mulighet for å brygge både lager og ale eller noe annet. Har selv 4 stk skap, og det blir altid forlite.... skal jo coldcrushe lagre osv
 
Jeg startet som deg med ett stort kjøleskap som kunne ta to Speidel 30l gjæringskar oppå hverandre. Jeg opplevde faktisk raskt smaksforskjell i de to gæringskarene, og benytter nå kjøleskapet til lagring av 3x19 liter corny fat samt masse flasker. Gjæringen foregår nå i 2 mindre kjøleskap, kjøpt brukt og billig, men med plass til ett gjæringskar pr stykk, begge styrt av Itc310t. Mye bedre fornøyd med den løsningen.
 
Jeg har fått tak i et slikt fryseboks som jeg skal bruke til å gjære i, har ikke målt den men burde få nedi 3 bøtter der hvertfall.
f6c23544cecb4a18942a9d6bcf6c3345.jpg


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Kanskje greit med vifter i høye skap med flere fat, det har fx. Coca Cola skap ferdimontert, se etter brukte på gjennvinningen.
 
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har funnet et skap med innvendig høyde på ca 170cm og skal kunne klare å få plass til hvertfall 3 spann a 30 liter, muligens også 4. I tillegg til to fat a 19 liter.
 
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har funnet et skap med innvendig høyde på ca 170cm og skal kunne klare å få plass til hvertfall 3 spann a 30 liter, muligens også 4. I tillegg til to fat a 19 liter.

Fat i tillegg? Virker litt som at du blander inn appelsiner og poteter her? Hva er det du skal gjære? Splitter eller skal du sette inn en dunk nå og da mens andre står og gjærer?
 
Gjæring direkte på fat blant annet, men også som du beskriver over. Jeg brygger helst mye når jeg først er I gang, gjerne 150 liter I løpet av helg. Er det snakk om forskjellige typer øl så forsøker jeg å finne øl som har noen felles "kriterierier" mtp temperatur.
 
Gjæring direkte på fat blant annet, men også som du beskriver over. Jeg brygger helst mye når jeg først er I gang, gjerne 150 liter I løpet av helg. Er det snakk om forskjellige typer øl så forsøker jeg å finne øl som har noen felles "kriterierier" mtp temperatur.

Aha. Du låser deg litt forsåvidt, og vil ikke få så optimalt som du kan. Men fra å være partypooper til realist så hvis du ikke har plass til flere kjølskap f,eks så er jo det gull ifht å ikke ha tempstyring. Men.det blir vel kanskje flere etterhvert ;)
 
Det er klart det ikke blir optimalt om man fyller skapet med flere typer på måfå. Men jeg tror du er enig med meg at man kan produsere mange gode smaker som trumfer industriøl med god margin selv med litt slingringsmonn.
For meg er det viktigste å ha det gøy og få noe godt I glasset. Foreløpig har jeg til gode å bruke 1 oppskrift to ganger, har forsøkt noe nytt hver gang siden jeg begynte med ekstraktbrygging for 13 år siden.
 
Det er klart det ikke blir optimalt om man fyller skapet med flere typer på måfå. Men jeg tror du er enig med meg at man kan produsere mange gode smaker som trumfer industriøl med god margin selv med litt slingringsmonn.
For meg er det viktigste å ha det gøy og få noe godt I glasset. Foreløpig har jeg til gode å bruke 1 oppskrift to ganger, har forsøkt noe nytt hver gang siden jeg begynte med ekstraktbrygging for 13 år siden.
Vi er enige :)
 
Tilbake
Topp