Gjæring og bobling i gjærlåsen

Jeg er litt usikker på når ølen er ferdig gjæra. Jeg vet at det er mange som anbefaler 2 uker gjæring, men batchene bobler forskjellig så regner med at de ikke kommer til å bli ferdig på likt. Hvor lang tid bør det gå mellom hver boble i gjærlåsen før ølet er klart for flasking? Og hva skjer dersom den står til gjæring for lenge?
 
Ikke bruk boblingen som indikator på noe. Sjekk heller SG, og se når den er stabil over noen dager.
 
Gahr skrev:
Ikke bruk boblingen som indikator på noe. Sjekk heller SG, og se når den er stabil over noen dager.

Etter hvor lang tid er det noen vits i å ta første SG? På mine tre første (IPA) har jeg droppet å måle underveis i gjæringen, og kun latt dem stå ferdig på nøyaktig 2 uker. Har gått veldig bra.

Anbefaler du noe spesielt til min nåværende Andrimne pilsner til gjæring? Noen foreslår diacetyl-steg? Jeg startet gjæring på 8 grader cirka 1 uke.
 
Om gjæren og ølen jeg lager f.eks er beregnet å ta to uker. Tar jeg første måling etter 12 dager. Venter to dager og måler igjen. Samme resultat, da blir det flasking.
 
Gahr skrev:
Ikke bruk boblingen som indikator på noe. Sjekk heller SG, og se når den er stabil over noen dager.
Er det greit å gjøre dette med refractometer? Jeg vet det viser feil SG pga. alkoholen, men hvis målingen viser det samme ("like mye feil") ved begge målingene, så virker det naturlig å anta at gjæringen har stoppet opp. Så tar man heller en ordentlig FG når det er tid for flasking.

Har ikke sett noen kommentere på dette før, sparer jo mye jobb (og øl) versus hydrometer.
 
Sjakkt skrev:
Gahr skrev:
Ikke bruk boblingen som indikator på noe. Sjekk heller SG, og se når den er stabil over noen dager.
Er det greit å gjøre dette med refractometer? Jeg vet det viser feil SG pga. alkoholen, men hvis målingen viser det samme ("like mye feil") ved begge målingene, så virker det naturlig å anta at gjæringen har stoppet opp. Så tar man heller en ordentlig FG når det er tid for flasking.

Har ikke sett noen kommentere på dette før, sparer jo mye jobb (og øl) versus hydrometer.

Det stemmer. Det at det viser feil er som du sier irrelevant, så lenge det viser det samme har det enten stoppet, eller er ferdig utgjæret. Med mindre du bruker en vanskelig gjær som kan stoppe opp, så bør du vite om det er ferdig eller ikke.
 
Sjakkt skrev:
Gahr skrev:
Ikke bruk boblingen som indikator på noe. Sjekk heller SG, og se når den er stabil over noen dager.
Er det greit å gjøre dette med refractometer? Jeg vet det viser feil SG pga. alkoholen, men hvis målingen viser det samme ("like mye feil") ved begge målingene, så virker det naturlig å anta at gjæringen har stoppet opp. Så tar man heller en ordentlig FG når det er tid for flasking.

Har ikke sett noen kommentere på dette før, sparer jo mye jobb (og øl) versus hydrometer.

Om du kjøper et prøverør på 100 ml, er det ikke mye du tar ved å ta en 2-3 målinger. Er ikke snakk om å sjekke SG daglig i 14 dager.
Jeg lar stort sett alle min øl gjære i 14 dager, også dobbeltsjekker jeg SG to ganger i løpet av de siste par dager.
Du må uansett ta en måling for å få FG, så da er det snakk om å spare i underkant av 100ml, og jobben av den målingen.
Men om du vil sjekke veldig mange ganger, er nok hydrometer ok for å sjekke gjæringsaktiviteten.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
En desiliter her og en desiliter der...  ;)

Neida, er mest det praktiske: tapp ut en liten skvett og sleng noen dråper på refractometeret, ferdig. Skal jeg tappe i prøverør må jeg løfte opp dunken (som står på gulvet og gjærer) i tillegg til litt mer vaskejobb og "tapt" øl...  så var mest for å få bekreftet at det var en mulig (easy) approach hvis man mistenkte at gjæringen har stanset/var ferdig.
 
Tilbake
Topp