Gjæring stoppet (?) på SG = 1030

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Postet denne på Facebook, men ettersom forumet er oppe igjen, spør jeg her også:

9. september satte jeg 24 liter porter-ish, med 4 kg ekstrakt og 2 kg korn, WLP028, OG 1069. Beercalc hevdet at jeg skulle lande på FG = 1017.
Ploppingen har nå gitt seg, og SG ble målt til 1030. Bør jeg komme meg til 1020, og er det noe jeg evt kan gjøre for å sparke i gang motoren igjen? Ha i mer gjær, og er det evt noe man da skal tenke på?

Chocolate, caramalt og roasted barley kan alle være med på å gi ugjærbart sukker. Mesket du røykmaltet? Det trenger vel enzymatisk aktivitet for å gi noe sukkerstoffer.

Brukte du gjærstarter? Hvis ikke hadde du for lite gjær. Du kan prøve å tyne litt ekstra ut av den ved å sette gjæringskaret varmere og virvle gjæren forsiktig opp igjen. Om du ikke har hatt lokket av noe særlig vil det ikke være mye oksygen som kan skade ølet der.

Nei, brukte ikke starter. Har ikke blitt så avansert ennå. Men har fått tips og lenke til artikkel her på forumet, så ser jo at det er neste steg.
Jeg brygget et så å si tilsvarende brygg for noen måneder siden, riktignok med Wyeast 1728, og da fikk jeg FG 1020.
Har ikke hatt av lokket nei. Men prøver da trickset ditt.
Takk for svar :)

Flyttet karet fra de kalde flisene på badet og inn på kjøkkenet, oppå et annet kar, så det ikke står rett på gulvet. Fliser på kjøkkenet også... Rørte forsiktig, og håper at dette gjør susen. Hvis ikke, er det dumt å pitche mer gjær oppi, eller gjør man ikke det?

Det har sannsynligvis liten effekt å pitche ekstra gjær, såfremt dei ikke er i form av en aktiv starter. Ølet er et ganske lite behagelig miljø for gjæren å bli introdusert i (lite næring, lav pH, alkohol...), så sjansen er stor for at den ikke egentlig gjør jobben.

Hvordan gikk det her til slutt?

Sliter litt med samme problem idag. prematur gjæringsstopp/brems. OG1046, SG1018 etter 6 dager gjæring. 60% att.

WLP028, 65 °C mesk 60min

Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3500 g
Crystal Malt 135 120 EBC 750 g
Chocolate Malt 1200 EBC 70 g
Wheat Malt 3 EBC 400 g
Black Malt 1400 EBC 1500 EBC 10 g

Det er relativt mye krystallmalt her, 16% (som oppgitt av bryggeriet).

WL sier at gjæra trives svært dårlig under 17 °C, så jeg har prøvd å holde den over det, men det kan godt være at det har blitt litt kaldere siden tempen er målt i lufta, og gulvet nok kan ha vært endel kaldere enn dette.

Øke temperatur, og gi den en liten snurr kanskje?

Som du seier er det mykje krystallmalt, og å heve tempen på slutten er sjeldan ein dårleg ide. Har ein for låg temperatur og gjæren gir seg for tideleg kan ein ende opp med mykje acetaldehyd og diacetyl i tillegg til høg FG.
Acetaldehyd kjenner du på lukt og smak. Lukk augene og tenk på grøne epler mens du luktar og smakar.

-Spør korleis eg veit det... ;)

Hvordan vet du det?

For å svare på det du spør om:
Jeg landet på 1.026, så det at jeg virvlet og snurret forsiktig kan jo ha bidratt til de 2 ekstra gradene det sank. Men etter 3 uker på kar og liten endring i SG, gadd jeg ikke vente lenger. Forsøkte en flaske uten å ha den i kjøleskap først. Det gjør jeg ikke igjen... Halve ølen spruta utover kjøkkenbenken, og der vil jeg jo ikke ha det!

Satte den varmere og håper på det beste. Gjærlokket ligger enda tykt på toppen, så den har nok ikke gitt opp riktig enda.

Tilbake
Topp