Gjæring

Når brygget er utgjæret og ønsket FG oppnådd, må den da stikkes om eller kan jeg vente noen dager? (fikk ikke tid før jeg måtte reise bort i weekenden).

Bjørn
 
Hei,

Jeg tror ikke det gjør noe dersom den står noen dager ekstra på gjærfatet. Dersom du bruker gjærlås ligger den jo godt beskyttet under et lokk med CO2 i ukesvis, så det går bra det. Har selv en ale som står og putrer litt etter 2,5 uker, kunne sikkert tatt den på fat for en uke siden.

Vanskelig å få tid til alt på våren :)

Richard
 
Det er greit å la det stå litt til. Men ikke for lenge (flere uker) for da risikerer man å få et uønsket effekt ved betegnelsen 'autolyse'. Autolyse er at gjærcellene spiser opp døde gjærceller (som det da er mange av) og gir bismak/-lukt. Dersom du har en slags gjær som går 'all the way' og bruker god tid på det kan du jo stikke om til et annet gjærfat til sekundær fermentering, ellers så ville du kanskje fått eksploderende flasker pga gjenværende forgjærbare sukkerarter. Da slipper du ihvertfall ha et tykt lag med døde gjærceller som driver med autolyse.

Et annet uønsket effekt med å la ølet stå for lenge er at man får øket sjans på infeksjon. Det skjedde en gang hos meg da jeg brukte plastdunker med ikke så tettsittende lokk. Tro meg, da angrer man... bare jeg ikke hadde vært så lat med å stikke om ølet.

:samenvol:
 
Jeg lar ølet mitt stå i alt fra to til seks uker på samme dunk. Har ikke merket noen negative konsekvenser ennå, bare veldig klart og godt øl :)
 
Mitt sto på dunk fra Holmenkollensøndag til Påske, det var kanskje litt for drøyt da :)

Luckily, the propensity of yeast to autolyze is decreased by a decrease in activity and a decrease in total yeast mass. What this means to a brewer is that racking to a secondary fermenter to get the beer off the dead yeast and lowering the temperature for the long cold storage allows the beer to condition without much risk of autolysis. At a minimum, a beer that has experienced autolysis will have a burnt rubber taste and smell and will probably be undrinkable. At worst it will be unapproachable.

Sitatet er hentet fra http://www.howtobrew.com/section1/chapter10-3.html
 
Eduard skrev:
Mitt sto på dunk fra Holmenkollensøndag til Påske, det var kanskje litt for drøyt da :)

Ble det godt?

Jeg har tenkt litt på det med autolyse i det siste, og jeg tror ikke det er noe man trenger å bekymre seg for i noen særlig grad - forutsatt at gjæren er i god form i utgangspunktet.
 
Nei, det ble ikke godt. Men det skyldes at det, forsåvidt jeg forstår, en del av ølet (én dunk) er blitt infektert og ølet i den andre dunken smaker litt som salmiakgodteri, ganske nasty spør du meg... Må få noen andre til å smake det for å vite hva det skyldes. Men neste gang lar jeg det ikke stå så lenge på gjærkaken som jeg gjorde denne gangen.
 
Jeg har aldri opplevd problemer med at jeg har latt ølet stå i primærgjæring for lenge. Det har gått opp mot en måned, med ales, uten at jeg har kunnet merke noe "autolyse". Anektoder fra andre bryggerfora på nettet kan tyde på at faren for autolyse er noe overdrevet i bryggerlitteraturen, i hvert fall når det gjelder oss hjemmebryggere.

YMMV  ;)
 
bare lurere på en ting.
nå har jeg en skotsk export stående i inneboden til gjering,der er det en romtempratur på 17,5 grader.
er det en grei temp, eller burde jeg flytte den inn på badet der det er 21 grder.
det bobler ganske rolig i vannlåsen, tenkte kansje det ikke ble nok aktivitet på gjæren i et kjøliig rom.
 
Det er nok en fin temp. Gjæren produserer en del varme i løpet av hovedgjæringen, så 21 vil nok i alle fall bli for varmt.
17,5 er nok ganske perfekt.
 
Tilbake
Topp