Gjæring

Lurer på hvordan jeg tilsetter gjær.

Planen er å kunne brygge opp til 150liter om gangen.

Dette vil jeg gjære på bøtter fra Europris. Det blir jo 6 bøtter a 25 liter.

Hvordan tilsetter jeg gjæren, og hvordan kan jeg være sikker på at jeg tilsetter nok gjær?

Kan jeg kjøpe en pakke med gjær og lage en stor gjærstarter som jeg fordeler i alle bøttene?

Kan jeg helle hele starteren rett i kokekaret etter at jeg har kjølt ned?

Når du skal brygge så store volum, så trenger du rimelig mye gjær.

Personlig så ville jeg ikke hatt den rett i kokekaret av frykt for dårlig fordeling av gjæren.

Derimot så ville jeg vurdert 6 like store dessinfiserte målebeger. Rist gjærstarteren godt og fordel gjevnt i de 6 beholderne. Tilsett så til brygget.

Til sist så kan jeg anbefale Labb dunkene fra Felles Kjøpet. De er på 60 liter hver, og du trenger da bare 3 dunker. Ulempen er at de er litt store og uhåndterlige dersom du er alene om det.

Når det gjelder gjæringsbøtter, så kan jeg få så mange bøtter jeg vil fra bryggeriet i Arendal helt gratis. Bøttene er like store som de på Europris og de er næringsm. godkj.
Jeg har også et stort kjøleskap hvor jeg lett får plass til 6 av disse bøttene. Planen er å gjære dem der ved bruk av en UT200.

Men jeg er usikker på hvordan jeg kan være sikker på at jeg tilsetter nok gjær.

Jeg bor like ved Nøgne Øs bryggeri, og sist jeg snakket med dem så var det mullig at de kunne tappe av noe gjær til meg fra gjæringstankene deres.

Men jeg er usikker på hvordan jeg tilsetter og hvor mye jeg skal tilsette.

Hei.

dersom du melder deg inn i Norbrygg så får du tilgang på "medlemseksjonen". Der ligger det opptil flere guider som omhandler gjær, gjæroppbygging. beluftning, osv. Dette er et veldig omfattende tema som du absolutt burde studere nærmere dersom du planlegger å brygge såpass store volum. For mindre volum er det bare å kjøpe 1-3 pakker gjær, for store volum blir dette for dyrt og gjærstartere er tingen (eventuellt tørrgjær).

MVH
Børge

Hvist du skaffer gjæren fra ett bryggeri vil jeg tro de kan gi deg noen gode råd om hvor mye du skulle trenge av gjæren deres.

Tilbake
Topp