Gjæring

John P

Norbrygg-medlem
Hei!

Er sikkert mange topiks om det her, men prøver meg fordet.

Jeg satt et brygg i går kveld, og lagde en 0,5l "starter". Blandet 0,25l maltekstrakt og 0,25l vann. Kokt opp og kjølt ned til 25 °C, og
tillsatt gjær. Var egentlig et eksperiment på en starter. Satt i ca.4t før jeg puttet den i vørten. Hadde ikke begynt å ploppe, kansje 1-2 i timen.
Bøtta har nå stått i ca.22t, men ikke noe liv i låsen enda. Tenkte på oksydering, og at jeg bare hadde "plasket" den i gjæringisbøtta, men sto til kjøling
et par timer før jeg hadde i gjæren. Vanskelig å riste en bøtte på 23l.
Noen ideer hva som kan være galt? Var liv i ampullen (whitelabs san fransisco lager, utg.dato 24.6.11) ved tilsetting i "starter".

Hvordan oksyderer man vørten ved gjærtilsettnig? Noen tips?

På forhånd, takk!  :)

Har ikke noe konkret å komme med i forhold til gjæringen annet enn at du venter å ser. Om gjærstammen var i levende live da du pitchet og tempen på vørteren var under 30 °C så skal det vel mye til at at gjæren har blitt totalt inaktiv. Kan det være at du har lekkasje i gjæringskaret? Slik at det "plopper" fra andre plasser enn i gjærlåsen?

Det aller vanligste for å få oksygen er vel bare å splashe vørteren over i gjæringskaret fra kokekaret. Noen rister oksygen inn, mens andre bruker akvariepumpe og pumper luft inn i vørteren. Så en oversikt fra en link her på forumet og det viste seg at de metodene jeg har nevnt her faktisk er bortimot like bra/dårlig alle sammen med et lite forsprang for akvariepumpen. Det vil fungere å bruke disse metodene men mengden opptatt oksygen er begrenset. Skal du ha full kontroll sikre maks oksygenopptak i vørteren før gjæringen starter så kan du bruke O2. Pump inn medisinsk O₂ eller O₂ med næringsmiddelkvalitet direkte i vørteren. Så det er bare opp til din lommebok og innsats.

Lekkasje i gjæringskaret er helt vanlig. Sjekk om du ser skum på ølet, da er det i gang. Ingen fare om lokket ikke er tett, det er svært vanlig med åpne gjæringskar. Selv bruker jeg aldri gjærlås på ølet før stormgjæringen er helt over (vanligvis setter jeg gjærlås på etter fire-fem dager, før dette har jeg lokket på bøtta, men bare en foliebit over hullet).

Gahr skrev:
Lekkasje i gjæringskaret er helt vanlig. Sjekk om du ser skum på ølet, da er det i gang. Ingen fare om lokket ikke er tett, det er svært vanlig med åpne gjæringskar. Selv bruker jeg aldri gjærlås på ølet før stormgjæringen er helt over (vanligvis setter jeg gjærlås på etter fire-fem dager, før dette har jeg lokket på bøtta, men bare en foliebit over hullet).

Hvorfor gjærlås i det hele tatt ?
kanskje ett med filter ?

Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
kanskje ett med filter ?

Setter på gjærlås for å minske lufttilførselen etter at skummet og CO₂-produksjonen har avtatt. Delvis for å minske faren for oksidering, delvis for rett ogs slett å tette igjen karet for å unngå å få støv oppi (altså unngå infeksjon).

Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:

kanskje ett med filter ?
Setter på gjærlås for å minske lufttilførselen etter at skummet og CO₂-produksjonen har avtatt. Delvis for å minske faren for oksidering, delvis for rett ogs slett å tette igjen karet for å unngå å få støv oppi (altså unngå infeksjon).

OK, da fortsetter jeg med å la en ren fille med noe tunk oppå ligge over hullet.

Jeg synes starteren høres i overkant konsentrert ut, ca 100g (om ikke mer) på 0,25l vann, istedet for det vanlige 100g til 1 liter væske totalt, skaler gjerne opp dette 300g til 3 liter væske når du skal lage lagergjær, da det trengs mer gjær enn til brygging av ale, for et best mulig resultat. Starteren din har nok derfor kunnet gitt en vel tøff start for gjæren, men bare kryss fingrene! :)

Takk for engasjerende svar  ;D

Dagen etter jeg skrev dette innlegge begynnte det å bli liv i karret tidlig på morningen.
Godt liv nå, så var nok litt konsentrert starter. Lukter godt, så gleder meg!

Brygging er  :ilike:

Tilbake
Topp