Gjæringa starter ikke opp

Hei !
Har rundt 15 brygg på nakken, både ales og lager øl, men nå er jeg litt i beit angående treg oppstart av gjæringsprosessen.

Har en Bohemian Pilsner på gjæringsdunken, volum 23 liter, som har et utgangspunkt på O.G 1.051

Brukte 3 pakker M84 Mangrove Jack tørrgjær som jeg sprinklet på 20 graders vørter etter nedkjøling.

Tilførte riktig mengde ren oksygen og satte denne i gjæringsskapet på 12 grader.

Nå etter to døgn så måler jeg fortsatt gravity på 1.051 ( måler med TILT som forøvrig har funket veldig fint ved tidligere brygg ).

Noen med liknende erfaringer ?
Tips ?

Mvh. Knut

Det er vel ikke akkurat anbefalt framgangsmåte det der:(. MJ har ikke verdens beste rykte. Fermentis sier du kan gøre det der med gjæren deres, men denne burde kanskje vært rehydrert? Og du gir jo gjæren et stygt temperatursjokk. Likevel; gjæringen kommer antakelig i gaGi den i alle fall et døgn til.

Det er vel ikke akkurat anbefalt framgangsmåte det der:(. MJ har ikke verdens beste rykte. Fermentis sier du kan gøre det der med gjæren deres, men denne burde kanskje vært rehydrert? Og du gir jo gjæren et stygt temperatursjokk. Likevel; gjæringen kommer antakelig i gaGi den i alle fall et døgn til.
Ifølge MJ så sier de følgende om fremgangsmåte :
Usage Directions: Sprinkle 2 sachets directly on up to 23L of wort.

Tror jeg har fulgt anvisningen med unntak at jeg benyttet 3 pakker på 23 liter vørter.

Ifølge MJ så sier de følgende om fremgangsmåte :
Usage Directions: Sprinkle 2 sachets directly on up to 23L of wort.

Tror jeg har fulgt anvisningen med unntak at jeg benyttet 3 pakker på 23 liter vørter.

Tørrgjærfabrikantene har vel gjerne alltid skrevet det der på pakka, men går du på dataarkene deres, sier de gjerne at du skal dehydrere. Fermentis publiserte ny forskning og nye retningslinjer i fjor, men det kan være tvilsomt å overføre det til produktene fra andre produsenter. Og det har også vært vanlig å si at ok, du kan strø alegjær rett i vørteren, men lagergjær bør du rehydrere.

Du bør ikke pitche lagergjæren i 20 graders vørter, og så senke temperaturen. Det ble anbefalt tidligere, men er forlatt nå. Og det er uansett ikke bra for gjær generelt å brått senke temperaturen. Den blir stressa, produserer usmaker, og blir antakelig lite tilbøyelig til å være samarbeidsvillig.

Legg så til at MJ har dårlig rykte, så har du en del faktorer som kan være med på å forklare at det går litt treigt nå:). Men det ordner seg som regel. RDWHAHB.

Du har nok helt rett i dine påstander Finn.
Angrer fælt nå at jeg brukte denne gjæren. Burde erstattet denne med W-34/70 som jeg har brukt flere ganger nå uten at jeg har opplevd dette.
På den annen side så er jo dette en nyttig erfaring tross alt. Bare så synd på akkurat dette brygget fordi bryggingen gikk så til de grader på skinner, og jeg så frem til resultatet.

Du har nok helt rett i dine påstander Finn.
Angrer fælt nå at jeg brukte denne gjæren. Burde erstattet denne med W-34/70 som jeg har brukt flere ganger nå uten at jeg har opplevd dette.
På den annen side så er jo dette en nyttig erfaring tross alt. Bare så synd på akkurat dette brygget fordi bryggingen gikk så til de grader på skinner, og jeg så frem til resultatet.

Fortvil ikke før det viser seg at det er grunn til det;). Treig start behøver ikke bety all verden.

Men ja: w-34/70 er det liten grunn til å bytte seg vekk fra. Jeg holder på å bytte meg tilbake, tror jeg:).

Satte en Bohemian Pils fra Ølbrygging forrige helg. På oppskrifta står det at de anbefaler rehydrering av gjæra. Kokte opp litt vann og kjølte det ned til under 20 grader før jeg putta gjæra opp i der. Lot det stå i ca. 30 min før pitching. Temperatur på vørter var ca. 14 grader når jeg tilsatte gjæra. Begynte å boble "dannet" etter under ett døgn :D

Satte en Bohemian Pils fra Ølbrygging forrige helg. På oppskrifta står det at de anbefaler rehydrering av gjæra. Kokte opp litt vann og kjølte det ned til under 20 grader før jeg putta gjæra opp i der. Lot det stå i ca. 30 min før pitching. Temperatur på vørter var ca. 14 grader når jeg tilsatte gjæra. Begynte å boble "dannet" etter under ett døgn :D

Jeg satte en dunk wienerøl her om dagen. Solid dose nydyrket gjær (w-34/70) fra starter. Godt med oksygen. 11 grader. Ingen reaksjon før etter to døgn:confused:.

Bytte tilbake fra hva da?:)

Har vært innom både wlp833 og Imperial L17. Skal prøve den siste litt mer, muligens.

Griper etter halmstrå, egentlig. Hadde ikke problemer med svovel da jeg brukte 34/70, men har hatt det med de andre der. Men det virker litt rart. L17 ( = wlp860) skulle nettopp ikke være noen stor svovelprodusent. Så antakelig er det noe med prosesssen min, jeg skjønner bare ikke hva. Men vi får se hvordan wienerølet utvikler seg.

Jeg har brukt 833 flere ganger uten å kunne påstå noen spesiell svovelukt :)

Nei, det ville ikke blitt brygget mye øl med den gjæren hvis den alltid ga så mye svovel som jeg har fått fra den:confused:. Så det er nok noe med prosessen min som jeg må finne ut av. Men wienerølet mitt, som jeg refererte til ovenfor, tegner ikke så galt. Det er nede på 1.014 nå, og jeg kjenner ikke noe. (Kan være at en forkjølelse som har slått ut nesa mi ikke helt har sluppet taket:).) Har stått flatt på 11 grader hele tida, og jeg tenker ikke å sette den opp denne gangen. Den får bruke den tida den trenger.

Får sikkert masse diacetyl, da, i stedet. Det er et stoff jeg er veldig lite følsom for, så det finner jeg vel ut av når jeg med entusiasme serverer ølet for en som hater det:p.

Siste gang jeg brukte 833 gjæret jeg på 8 grader i 10 dager, så et par dager på 14, så et par på 17. Ble riktig bra den :)

Høyeste temperatur i kjøleskapet er 8 grader, men kan sette det i feriemodus på 14 grader :)

Nå er heldigvis gjæringa i gang :)
Gått ned 4 poeng, men det tok 3 døgn

Min, som står og klukker nede i kjelleren nå, og som begynner å nærme seg ferdig, og som også var treig, ser ut til å bli veldig bra:).

Jeg klarer jo heller aldri å ikke bli urolig, men jeg har vel ikke opplevd at det ikke har gått bra til slutt:).

Tilbake
Topp